Je hebt echt nog niets verpest hoor! Je lichaam is nog helemaal bezig om voeding te maken als ik het zo hoor! Je borsten zitten immer helemaal vol! Regeldagen hebben bij mij meestal maar 2 of 3 dagen geduurd, maar ik hoor ook wel dat het langer kan duren. Da's verschillend. Als je er zelf even helemaal aan toe kunt geven, dus je kindje laat drinken wanneer hij wil, zijn ze wel sneller voorbij in het algemeen. Als je er niet aan toegeeft, of minder, dan duurt het langer voor je productie zich aangepast heeft. Inderdaad wat Rozemarijke al zei, neem contact op met een lactatiekundige. Zij kan jou het beste advies geven. Het cb heeft over het algemeen niet de grootste kennis wat bv betreft helaas. En probeer echt je rust te pakken meid. Is allemaal hardstikke zwaar die eerste weken. Helemaal als je het grootste deel van de dag alleen bent. Je moet zelf ook nog herstellen, dus vraag niet teveel van jezelf. Ga ook lekker slapen als je kindje slaapt. Voeden op bed vond ik zelf altijd heerlijk! Zelf ook lekker ontspannen liggen op je zij, evt een boek erbij... Heel veel sterkte in elk geval!
Meiden, ik wou jullie nogmaals bedanken voor de reacties! Ik heb gesproken met me vriend, die kwam thuis en die zegt jeetje wat zie jij er dood moe uit, en ik heb dus verteld hoe mijn dag met de kleine meid eruit zag. Toen zei die ja als je overstapt op de fles, dan kan ik ook meer betekenen dan kan ik je afwisselen, doen we het samen, nu moet je het allemaal alleen doen qua voeden.. Toen brak ik.. en heb echt eventjes zitten huilen, en heb toen toegegeven dat ik het gewoon echt niet meer aankan, en dat ik liever flesvoeding toch wil gaan geven. Nu moet ik alleen erachter komen hoe ik dat nu moet aanpakken, nu heeft ze beide gehad weer, fles en borst. Maar ik denk niet dat je zomaar kunt stoppen met borstvoeding toch?
Wat jammer meisje... Ja, het is vermoeiend, zeker de eerste weken, ik weet nog goed dat ik wel fuultime leek te voeden (om de 2 uur 3 kwartier) en kwam amper aan mezelf toe en eten, drinken en douchen schoot er nog weleens bij in. Denk er nog maaf eens goed over na want het wordt echt beter en met kunstvoeding ben je ook veel tijd kwijt en als je baby 's nachts huilt, wordt je ook wakker en moet je het om en om doen met je man en een fles maken is veel meer werk dan voeden! Mijn man haalt mijn zoontje nog steeds en brengt hem weer naar bed, ik hoef dus mijn bed niet uit, dat kan je toch ook afspreken met je man? Sterkte!
He wat jammer dat je vriend je niet steunt bij de borstvoeding, maar denkt dat het met kunstvoeding makkelijker zal gaan! Als hij je wil helpen met flessen geven, laat hem dat dan doen met afgekolfde melk! Want echt, die eerste weken ZIJN ontzettend vermoeiend en intensief, borstvoeding geven is heel natuurlijk maar het is wel iets dat je als moeder en kind moet leren. En dat kost gewoon tijd. Daar moet je echt een week of 6 voor uittrekken. Gun het nou toch gewoon die tijd! Zoek nou toch gewoon deskundige hulp! Die is gewoon beschikbaar, gratis in de vorm van de vrijwilligers van VBN en LLL, en tegen betaling van een lactatiekundige. Je zit nu tegen een hobbel die er op het moment uitziet als een berg, maar geloof me, als je jezelf hier doorheen trekt, dan voel je je straks stukken beter, zit je niet met de teleurstelling van een mislukte borstvoedingsrelatie (want echt, het IS niet hopeloos, je KUNT het echt, geloof me, je bent echt niet de eerst of laatste moeder die er rond de 4e week even helemaal doorheen zit!) en zul je je echt beter voelen. Borstvoeding is een lange-termijnsinvestering. En echt je kind flessen levert niet minder onzekerheid op en is even goed vermoeiend. Papa kan op ALLE andere punten helpen, maar alsjeblieft laat hij je nou toch gewoon het voeden aan jou overlaten. Hij helpt je echt niet met het suggereren van kusntvoeding (ja van de wal in de sloot hooguit). Sorry als ik fel lijk, maar ik vind dit echt zo doodzonde als moeders in een flinke dip het blijtje erbij neergooien. Ik heb dit OOK meegemaakt, inclusief alle onzekerheid, alle twijfels, alle vermoeidheid. Het is echt niet zo dat ik vanuit een gemakspositie mensen zit te veroordelen. Maar ik weet uit eigen ervaring hoe fijn en makkelijk borstvoeding op de lange termijn kan worden. En dat gun ik elke moeder en elk kind.
Ik sluit me helemaal aan bij Dirksmama!! De situatie is zo herkenbaar, daarom schreef ik ook eerder: het wordt echt beter. De eerste weken heb ik ook als hartstikke zwaar ervaren, maar ben zo blij dat ik toch ben doorgegaan! En dat gun ik iedereen!
Ook ik sluit me aan bij dirksmama. Heel veel moeders (ik inbegrepen) zaten in de eerste paar weken in tranen tijdens de BV. Ik heb vaak gezegd: 'Morgen gaat ze aan de KV!', en ik ben erg blij dat dat toch nooit gebeurd is. Ze is nu 4 maanden en het gaat nu zo geweldig goed, het begin is gewoon zwaar. @TS: Je vriend kan je met van alles helpen, alleen heeft hij geen borsten. Hij kan je kind toch verschonen, aan komen geven in bed, en weer in bed leggen? Dat scheelt ook al enorm voor jou. Lieverd, probeer het alsjeblieft vol te houden, BV geven is zo heerlijk. Ik ben echt bang dat je later spijt zult krijgen als je het nu opgeeft. Dikke knuffel!
Sluit me er helemaal bij aan: die eerste weken waren zwaar, maar daarna was het zo veel en veel vaker zoveel gemakkelijker dan dat geklooi dat ik anderen zag doen met KV en flessen!!!! Even een paar voorbeelden, zodat je alles even in perspectief kunt zien en een beslissing kunt nemen waar je straks geen spijt van hebt... Nooit te weinig voeding bij je hebben, want je kunt overal en altijd voeden en hoeft nooit iets op te warmen. Als ze wat ouder zijn en meer op vast voedsel overgaan, heb je nog wel eens feestjes enzo... waar kleine kids over het algemeen vrijwel niets eten en dan VRESELIJK chaggie worden van de honger. Dat was voor ons nooit een probleem: Thirza kreeg dan gewoon BV en dronk dan wat meer en hop, hadden we weer een vrolijk kind En er zijn zoveel situaties geweest waarin ze aan de borst in 1 keer te troosten was, (toen we de eerste 6 weken eenmaal door waren ). Dus zeg niet te gemakkelijk dat je stopt, maar denk er even over na en zie dat je vriend je op een andere manier kan ondersteunen! (Even een dag vrij nemen van zijn werk bijvoorbeeld, zodat hij jou op bed kan voorzien van je eten en drinken, een boekje, de afstandsbediening, enz enz ).
Tot 2 weken terug heb ik ook een enorme megadip gehad mbt het geven van borstvoeding. Ik vond het, ondanks dat ik het een heel intiem en mooi moment vond tussen m'n dochter en mij, loodzwaar. De gebroken nachten, m'n oudere zoontje die ook zijn aandacht wil, ik zat tegen het randje van stoppen aan..... Maar nu?! Oh, ik ben zó blij dat ik heb volgehouden! Mijn dochter is nu ruim 8 weken en het loopt inene allemaal zó op rolletjes! Meis, ik zou het ook ècht nog even proberen vol te houden als ik jou was, over een paar weekjes gaat het ècht stukken beter en gemakkelijker! Het is zo zonde om dit mooie, unieke gevoel en moment tussen moeder en kind nu al op te geven!
Onze dochter slaapt bij ons op de kamer, en ze slaapt aan mijn kant, dus daarom is het logisch dat ik sneller naast me bed sta dan mn vriend en zeker nu. Het heeft geen zin voor mij, want als ze niet genoeg heeft gehad maar WEL in slaap valt na 2 borsten en dan over 5 min weer huilt van de honger, dan sloopt het mij gewoon, ik word dan zo chagerijnig dat ik niet te genieten ben meer. ik merk ook aan mn dochtertje nu dat als ze een flesje rkijgt ze gewoon veel beter slaapt. Ik ga het gewoon afbouwen. Mijn besluit staat vast..
Als dit beter voor jou en je dochtertje is, dan moet je het doen. Ik ben in ieder geval blij voor je dat je een besluit hebt kunnen nemen. Dat zal je vast wat rust brengen en dat is ook weer goed voor je meisje. Veel succes en geluk saampjes!
Hou haar dan gewoon tegen ja aan na die 2 borsten en leg haar aan voor ze de kans krijgt om te gaan huilen! Heb je nou al met iemand van VBN of LLL gebeld?
Dirksmama, ik ben bij het CB geweest, en we geven BV toch nog een kans! Ze gaan me helpen, mocht ik weer tegen iets vastlopen moet ik bellen en dan gaan we gewoon samen kijken naar een oplossing, ze willen niet dat ik nu opgeef, en ik heb vanmorge weer BV gegeven en toen heeft ze lekker lang geslapen, dus er is weer hoop! Wel moet ik als ze nog honger heeft na de voeding beetje FV bij geven als het nodig is
Fijn dat je ze kunt bellen! Dat bedoelde ik ook met mijn opmerking over VBN of LLL bellen. Want het is zo prettig als je gewoon even kunt bellen en vragen als iets niet loopt, als je iets niet begrijp, als je even iets kwijt wilt! Flesje na kan best als ze echt honger heeft. Maar probeer dan ook eens gewoon nog een 3e en 4e borst te geven. Soms is het alleen nog maar zuigbehoefte en lekker tegen je aan willen liggen van ze.
Dat is goed nieuws, fijn te horen! Maar ik vraag me wel af of je het verschil weet tussen honger en bijv. gewoon bij mama willen zijn of andere zaken die zo'n kleine baby bezighouden. Een moeder die op verzoek voedt, zal niet gauw tekorten hebben namelijk. Ik zou een beetje oppassen met bijvoeden. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod, met kv wordt deze daarmee wel verstoord.
Tja, de meningen daarover verschillen, denk ik. Ik heb best vaak als tip gekregen (van collega's e.d.) om na de BV een klein beetje (10 ml ofzo) FV te geven. Dit omdat ze daar een lekker vol gevoel van krijgen en dan ook beter slapen. Heb ik uiteindelijk nooit gedaan, Miriam drinkt uit haarzelf haar buik vol
Dat vollere gevoel kun je ook bereiken met borstcompressie. Ik vind 10ml kunstvoeding nageven een beetje een vreemde tip hoor.
Ik ook, daarom heb ik het ook nooit gedaan. Mijn meissie heeft nog geen druppel KV gehad tot nu toe, alleen maar verse en gekolfde BV
Een gezonde moeder waarvan het kind goed kan drinken en die volledige borstvoeding op verzoek geeft, heeft vrijwel nooit tekorten. Als er honger is, leg je gewoon aan. Als je kv bij gaat geven, dan wordt het systeem van vraag en aanbod ontregelt en dat zal zeker in deze termijn problemen kunnen opleveren.