Hallo dames, Ik ben op zoek naar herkenning en tips. Mijn dochter was zindelijk rond 2,5 jaar, vlak voor ze naar de kleuterschool ging. Dat is steeds heel goed gegaan. Ze is nu 3,5 jaar, en sinds een paar weken plast ze weer dagelijks in haar broek. Het is begonnen een paar dagen na het sluiten van de scholen, maar omdat ze tijdens vakanties ook steeds zindelijk bleef, dacht ik in eerste instantie aan blaasontsteking. Na een dag of 4 van regelmatige ongelukjes heb ik urine naar de huisarts gebracht, maar er bleek geen infectie te zijn. Inmiddels zijn we een paar weken verder, en de ene dag gaat beter dan de andere. Maar het gaat nog niet hoe het moet. Omdat een blaasontsteking is uitgesloten, denken we dat het toch aan de plotse verandering zal liggen. Maar dan zou ze tijdens vakanties toch ook last moeten hebben? We hebben de gewoonte om ons altijd redelijk aan het ritme te houden dat we ook hebben tijdens schooldagen, maar natuurlijk niet 100%. Ik moet er wel even bij zeggen dat het meestal maar kleine hoeveelheden zijn. Ze is steeds net iets te laat en doet de rest dan wel gewoon in de wc. Af en toe is wel echt haar hele broek nat, of ze heel ook wel eens naast de naast de wc geplast, maar dit is zeker niet elke dag. Bedankt alvast!
Hou je ook de ‘vaste plas momenten’ aan? Dus bijv voor of na het eten even naar de wc gaan. Dan heb je al een aantal vaste momenten, dat kan wat helpen. Dus na ontbijt, fruit, lunch, tussendoortje, avondeten.
Op zich hebben we die vaste momenten al maanden niet meer nodig gehad, omdat ze gewoon steeds zelf aangaf wanneer ze moest plassen en dat ging altijd goed. We laten haar nu inderdaad op regelmatige momenten plassen, en dat gaat soms de hele dag goed, om dan ineens (soms 5 minuten na het laatste plasmoment) toch weer in haar broek te doen...
Hier dacht ik ook dat dochter t niet nodig had. Maar omdat we wel altijd gaan voordat we zoon wegbrachten en ophaalden hadden we toch veel momenten. Dat ging de eerste weken na ‘sluiting’ ook mis. Nu weer beter. Ik denk dat het ook fases zijn. Misschien maakt ze wel een ontwikkelingssprong momenteel. succes in ieder geval.
Onze jongste heeft wel rond 4 jaar een fase gehad (vanaf ruim 3 jaar zindelijk) dat hij ook steeds te laat was omdat hij druk was met spelen of dan buiten aan het spelen was en geen zin had om naar binnen te gaan. Toen hebben we wel steeds duidelijk gezegd (niet boos ofzo maar wel even duidelijk) dat hij het prima kon en dat natte broeken dus niet meer nodig waren. Op tijd naar de wc lopen wel. Toen was het wel snel over. Maar in deze tijd zou ik toch ook wel rekening houden met spanning oid. Kinderen pikken meer op dan je denkt en uiteindelijk is het toch lastig te begrijpen voor ze. Onze jongste is nu 5,5 maar die is de eerste twee weken van de scholingsluiting bijna alleen maar boos geweest. Letterlijk en figuurlijk overal tegenaan schoppen. Maar echt om alles. Daarna stabiliseerde het en nu is hij prima te genieten, maar hij moest echt wennen aan de omschakeling. Ineens niet meer naar school, niet meer naar zwemles, opa en oma mogen niet meer komen. Hoe moet je dat nou begrijpen als 5 jarige..
Ik zou t echt wijten aan de veranderde situatie. Kinderen pikken dit echt wel op. In de vakantie is de sfeer veel relaxter als nu. Nu is de stress overal voelbaar. Leg je je kindje uit wat er gaande is?
Het klopt inderdaad dat dit natuurlijk geen vakantie is, daar mag ik het eigenlijk niet mee vergelijken, er is veel veranderd. Zoals @ikkie97 hierboven zegt, bezoekjes aan familie kunnen bijvoorbeeld niet meer. En mijn dochter heeft al vaker gezegd dat ze iedereen mist, ocharme... We leggen onze kindjes alles uit, ja, maar het is natuurlijk nog steeds best verwarrend voor een kindje, dus ik kan me zeker voorstellen dat dit probleempje aan de situatie te wijten is. Fijn om weer even jullie adviezen en inzichten te hebben gekregen, bedankt Hopelijk kan ik haar er snel van af helpen, want ze vindt het zelf ook niet leuk!
Ook ik denk dat het aan de verandering ligt. Op deze leeftijd krijgen ze zó veel mee, maar kunnen ze het tegelijkertijd ook nog niet helemaal plaatsen. M is ook 3,5 jaar en bij haar merk ik ook de spanning (zal er niet verder op in gaan om het topic niet te vervuilen...). Niet raar dat het zindelijk zijn nu een terugval heeft. Komt vast weer goed als alles weer rustiger is.
Mijn dochter is wat jonger maar heeft precies hetzelfde. Was zindelijk en sinds de sluiting van kdv enz. Weer in haar broek plassen. Ik wist het even echt niet meer. Eerst een par dagen maar luier aan om het voor ons allebei rust te geven. Toen ik erachter was dat het waarschijnlijk met de situatie te maken had, weer begonnen. Niet te groot gemaakt gewoon gezegd plasjes horen in de wc en regelmatig meegenomen naar de wc. Liedjes gezongen en leuk gemaakt. Natte broek? Alsnog even op de wc en schone kleren aan. Gaat nu weer de goede kant op.
Herkenbaar. Dochter is 3,5 en vanaf november zindelijk. Ze had na de eerste maand geen enkel ongelukje meer gehad en toen opeens weer een aantal nadat de scholen/psz waren gesloten. Hier was het denk ik te wijten aan een combinatie van moeite met dat iedereen op eens thuis was (en niet naar opa's en oma's kunnen) en een manier van aandacht vragen. Normaal had ze veel tijd zonder haar broer thuis en dus ook veel exclusieve aandacht. Het loste zich op door er met haar over te praten en haar op een positieve manier meer aandacht te geven (even samen naar de speeltuin terwijl broer aan zijn schoolwerk zit).
Wat fijn, die herkenning! Het lijkt sinds vandaag ook wat beter te gaan. Voor het eerst in een paar weken is ze de hele dag droog gebleven! We hebben haar elk uur laten plassen, en ook wat langer laten zitten (ze plast anders heel snel). Dat hadden we gisteren ook geprobeerd, maar toen had ze uiteindelijk toch weer een ongelukje. Vandaag dus niet! Nu nog even doorzetten en dan hopen dat ze het binnenkort weer vanzelf aangeeft, maar dat kan misschien pas echt als de situatie weer wat normaler is...