Hallo Meiden, Mochten jullie direct zwanger raken in de cyclus waarin de HSG gedaan is, met lipiodol als contrastvloeistof? Lipiodol is een oliehoudende contrastvloeistof. HSG kan ook gedaan worden met een andere contrastvloeistof, op waterbasis. Ik weet dat deze vraag al eens gesteld is, maar daar stond het soort contrastvloeistof niet bij. De arts gaf bij ons aan dat we de eerste cyclus niet zwanger mochten raken, omdat de vloeistof dan nog in de baarmoeder zat en je niet wist wat dat deed. Op het formulier stond dat de groeiende eicel blootgesteld was aan röntgenstraling. Wat kregen jullie voor advies?
Ik moest het HSG-onderzoek laten doen na de 3e IUI-behandeling. Diezelfde cyclus zijn we niet met Clomid begonnen en werd er geen IUI gepland, dus dat stond even stil. Maar als we op de spontane manier zwanger zouden worden na de HSG, dan kon dat geen kwaad. Dus we mochten het wel proberen. Ik heb gestemd op de bovenste optie.
Ik mocht dezeflde cyclus zwanger worden, en de gyn vertelde er zelfs bij dat ik extra veel kans maakte in de maanden na de HSG, omdat niet alleen de behandeling maar ook de gebruikte vloeistof (op oliebasis) een gunstige invloed had. De maand na de HSG werd ik ook zwanger. Jammer genoeg bleef het niet zitten, maar in mijn geval heeft het dus wel geholpen om zwanger te worden.
Ja, dat is zelfs puur de reden dat ik de HSG krijg! Ze willen mijn eileiders beter doorgankelijk maken om onze kansen te vergroten. Ze geloven het wel, dat de eileiders doorgankelijk zijn, omdat ik 2x zwanger ben geweest. Dus ik kan niet wachten om gebruik te maken van die ronde. Vooral omdat ik van de meeste mensen begrijp dat ze wel gewoon zwanger mochten worden.
Ik mocht ook meteen dezelfde cyclus zwanger worden, helaas is dat niet gelukt. Ik wens jou heel veel succes en hoop dat je snel weer zwanger mag zijn!
Hoi Aquilegia, Ik heb vorige maand ook een HSG gehad en wij mochten ook gewoon zwanger raken. De gyn. geloofde zelfs dat dit een gunstig effect zou hebben op ons. Ik zit nu in de ronde na de HSG dus we wachten af.... Heel veel succes meid! Ik hoop echt dat dit voor jullie net dat duwtje in de rug zal zijn. Grt Vanilia
Nee, waarschijnlijk heb ik hem maandag a.s. Ze doen het namelijk alleen op maandag in het UMCU, werd mij verteld. Ik moest een formulier invullen en direct opsturen toen ik ongesteld was geworden. Dat was afgelopen zaterdag. Doordat het in het weekend was, heb ik nog geen reactie gehad. Ik zal vandaag eens even bellen hoe het zit.
Eindelijk duidelijkheid over de datum: maandag a.s. heb ik de HSG, op de 10e cyclusdag. Ik heb gebeld met een verpleegkundige en mijn vraag nogmaals voorgelegd. Zij gaf aan dat ik vooral van tevoren niet zwanger mocht ZIJN. Dat wist ik al. Over direct zwanger WORDEN mocht ik overleggen met de arts die het onderzoek deed, gaf ze aan. Dus dat ga ik doen. Zijn er nog meer dames die een HSG gehad hebben, die nog niet gestemd hebben? 11 stemmen zijn er tot nu toe uitgebracht, 80% mocht direct zwanger worden.
Ik mocht wel in diezelfde cyclus zwanger worden, raadde het zelfs aan om het vooral te proberen. Want je kansen zijn groter na een HSG. Ik vind het vreemd dat het niet zou mogen in diezelfde ronde. Of die ene buikfoto zo erg is voor je groeiende eicel. Maar misschien omdat je toch een ingreep hebt gehad, met kans op infecties (maar ja, daar krijg je antibiotica voor). Vond het ook wel gek hoor om dan meteen erna al weer sex te hebben. Ook omdat ik een beetje bloed verloor. Maar ik wilde echt die ronde niet missen. Wij hebben de vloeistof op oliebasis, want ze noemde het een soort glijmiddel voor de zaadjes, dus het zal wel niet op waterbasis zijn geweest. En ik ben in de maand na het HSG zwanger geraakt.
Ik heb dinsdag ook een HSG gehad, weet niet of de vloeistof op water- of oliebasis was. Gyn heeft me ook niet gezegd dat ik niet zwanger mocht worden dus denk dat het geen probleem is. (denk ook dat ik geen ei zal hebben en dat het dus niet zal lukken maar kom... ) Ik heb echter geen AB gehad zoals ik hier al las...is dat normaal dat je dat wel krijgt?
Nou, ik heb de HSG gehad en het blijft NEE, niet zwanger worden deze cyclus! Ik probeerde te vragen waarom het UMCU dan zo afwijkt van vele andere ziekenhuizen, maar ik kreeg gewoon geen gehoor bij de arts-assistent. Zij leek verbijsterd dat het van andere ziekenhuizen wel mocht. Ze wist dus niet dat het bij andere ziekenhuizen anders is. En ze wees ons nog eens op het risico van de groeiende eicel die blootgesteld geweest is aan röntgrenstraling en dat ik toch geen miskraam wilde krijgen, mocht ik zwanger raken. Oh ja, mijn eileiders waren heel goed doorgankelijk... @Elke: ik heb ook geen antibiotica gehad. In onze brochure stond dat je daar SOMS een recept voor meekrijgt. Misschien als het wat moeilijker is gegaan?
fijn dat je eileiders goed open zijn meid! jammer dat je niet zwanger mag worden nu hopelijk is het nu snel raak nu alles even goed doorgespoeld is
Bij ons in het ziekenhuis geven ze standaard antibiotica. Ik dacht ook alleen in speciale gevallen, maar het hangt dus van het ziekenhuis af. Jammer dat je deze ronde toch niet zwanger mag worden.