Structuur? Ritme?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Coconut, 29 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Coconut

Coconut Actief lid

31 jul 2009
    197
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga eigenlijk mee in het ritme van mijn meisje (5 maanden oud).
    Het gaat wel ongeveer iedere dag hetzelfde, maar nooit op dezelfde tijden. Maar net hoe het uit komt. Ik kijk goed naar haar behoeftes, wanneer ze honger heeft krijgt ze een flesje, of daar nu 3,5 of 5 uur tussen zit. Ik maak haar bijna nooit wakker voor een flesje (tenzij ze echt te lang slaapt). Ze gaat naar bed wanneer ze moe lijkt te zijn. In bad is om de dag, soms in de ochtend, soms in de avond, ligt aan de dag.

Wat vinden jullie hier van? Hoe gaat het bij jullie?
    En in combinatie met het kdv? Houden jullie de structuur van daar ook aan, of heb je thuis een hele andere structuur?

2. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    Ik heb gemerkt dat het totaal averechts werkt, ik deed precies zoals jij doet. Kirsten had echt ritme nodig, elke ochtend dus om 07.30 eruit en dan de fles, dan weer naar bed tot een uur of 10. Alles werd wel op een bepaalde tijd gedaan.

En het is wel makkelijk om een beetje het zelfde schema als het kdv te nemen, anders is ze elke dag weer zo in de war....

3. tulip

tulip Niet meer actief

in de eerste plaats is het belangrijk dat je doet waar jullie je goed bij voelen, maar ja das zo'n cliche. Ik zal ook even vertellen hoe ik het gedaan heb. Heel anders dan jij dus, ik ben niet van het zelf ritme aangeven, vanaf het begin heb ik duidelijk een schema aangegeven. Ik ben ook erg van rrr. Mijn meisje kreeg op vaste tijden de fles en ging op vaste tijden naar bed. Hier werkte dat super. Ze werd er rustig van, at goed en sliep (overdag) fantastisch.

Wel lijkt het mij handig om een beetje mee te gaan met het kdv schema. Echt belangrijk wordt dat rond het jaar, dan gaan ze in het grote schema mee. Daar kun jij je eigen invulling in geven natuurlijk, maar anders wordt het voor je meisje misschien verwarrend. Maar dat zou je ook met de leidsters kunnen overleggen.

4. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik weet nog niet hoe het op de kdv zal gaan, volgens mij zijn ze net als ik (en jij) met baby's, ze laten haar gewoon doen wat ze doet op het moment (bij het wennen was dat wel zo, vond ik erg fijn). Ik heb best een structuur met Renske, maar ik voed min of meer op verzoek. Maar als ik van huis moet of wil, en het is ongeveer 3-4 uur geleden, dan leg ik haar gewoon aan. Verder zorg ik dat het avondritueel altijd hetzelfde is rond dezelfde tijd.

Ik merk dat Renske veel aan die structuur heeft. Maar zij doet natuurlijk niet elke dag hetzelfde, de ene dag tut ze zichzelf in slaap aan de borst, de andere duurt het wat huilen in haar wiegje voor ze de slaap vat. De ene nacht is het 3 uur dat ik er uit moet, de andere pas om 5 uur, en dan schuift alles een beetje op.

Ik lees even mee verder, want dat laatste (die vroege ochtend/late nachtvoeding) kan nog best een probleem worden als ik moet werken straks.

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik vind het prima, maar daar gaat het niet om, het gaat erom wat jullie kindje ervan vind, vind die het prima dan is het prima.

Wij doen hier eigenlijk precies hetzelfde, moe is slapen, klaar met slapen is wakker zijn, honger is eten, hier geven eigenlijk de kinderen alles gewoon aan en wij volgen ze daarin.

Behalve met de voedingen hebben wij met de oudste met tijden wel heel erg op de tijd gelet ivm de groei, maar ook vaak tijden niet. En met de jongste ook altijd bij de voedingen wel naar de tijd gekeken, dit omdat ons madammeke niet zelf voor een voeding komt (nog vrijwel nooit gedaan).

Kinderdagverblijf daar houden wij thuis geen rekening mee, zou ook echt niet weten waarom wij rekening moeten houden met hun. Hun moeten rekening houden met de kindjes die daar komen zeker wanneer dit kleine kindjes zijn ;)! En nee dat is idd niet zo zwart/wit, maar zeker wel heel grijs :p!

Verder komt het kinderdagverblijf hier redelijk in de buurt met hoe het thuis gaat. Ergens in de ochtend fruit, tussen de middag een boterham, ergens in de middag een beker thee/water en soms wat van een koekje erbij. Zo gaat dat thuis dus ook. Slapen gaat tussendoor, ligt er maar net aan wanneer ze moe beginnen te worden, kdv lijkt hier ook prima op in te spelen en de kids in de gaten te houden. Maar vooruit hier waren ze al vrij 'oud' toen ze naar het kdv gingen (ong 15 maanden) dus dan is er toch een meer van vaste dagindeling, ookal verschillen de tijden natuurlijk elke dag wel wat ;)!

Liefs, Hanneke!

6. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Wij hebben voor Kyra wel een structuur aangehouden die voor haar prettig werkte. Maar zij is ook een kindje wat veel waarde hecht aan rust en regelmaat. Dat werkt bij haar gewoon beter. Ik denk dat je moet kijken naar wat het beste is voor jouw kindje. Het kan best zijn, dat ze straks wel wat meer baat heeft bij een regelmatig patroon. Dan gaat ze zich erop instellen en dat is wel makkelijk vind ik ;)

7. tulip

tulip Niet meer actief

voor kleine baby's geldt op het kdv natuurlijk ook dat er naar je kindje gekeken wordt, maar alles op verzoek kan gewoon niet helemaal. Wij hebben ook een kindje gehad dat op verzoek eten kreeg en die moest dus rond 8 uur 's ochtends bij ons een fles, want had ergens in de vroege ochtend gehad en vroeg er dan om en vroeg om half 6 ook nog wel eens. Dat is dan lastig als je kindje gewend is op verzoek te krijgen, want zulke tijden zijn eigenlijk niet te doen.

8. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Renske drinkt dus echt niet als ze geen trek heeft... ze wordt zelfs boos haha. Bij ons is het een balans tussen verzoek en een soort van schema zodat ik mijn leven er een beetje bij kan balanceren. Moet op den duur wel goed gaan. Ben het verder erg eens met wat Hanneke allemaal zegt, heb alleen nog niet de jarenlange ervaring, ben heel benieuwd hoe het ons straks zal vergaan ;)

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Lijkt met dat zo een tijd net zo lastig is bij een kindje dat op tijd en uur gevoed word ;) dus dat dat niet perse iets is van op verzoek voeden. Daarbij voed je je kindje op verzoek, zou je ook even op de kdv dag/dagen voor je het brengt even een klein beetje laten drinken, dan is het in ieder geval de drukke iedereen-brengt-hun-kindje tijd voorbij en kunnen ze daarna op het kdv gewoon een voeding geven.

En tuurlijk zullen kleintjes op het kdv ooit heel even moeten wachten omdat de leidsters net een ander kindje eten aan het geven zijn, maar dat is een soort van 'risico' zeg ik dan van je kindje naar het kdv brengen.

Verder vind ik gewoon dat een kindje recht heeft op voeding, ongeacht of dit nu om een fijne tijd of minder fijne tijd is. Maar vooruit denk dat daar onze meningen gewoon in verschillen.

Laat ik het erop houden dat ik heel blij ben met ons kdv, wij heel goede afspraken gemaakt hebben met hen, en ik zeker weet dat het gewoon gebeurd zoals we afgesproken hebben. En ga ik daaraan twijfelen, dan gaan we op zoek naar een ander kdv dat dat wel kan :D!

10. tulip

tulip Niet meer actief

dachten er dan maar meer mensen zoals jij, in de praktijk is dat helaas niet zo. Ik hoor vaak: ja hij wilde om 4 uur dus zal rond 8 uur wel honger hebben. Als wij op een dag met z'n 2 tjes werken dan werkt er 1 van half 8 tot 5 en van half 9 tot zes. In dat uurtje dat je 's ochtends alleen bent komen er eenkennige kindjes die het moeilijk vinden om afscheid te nemen van mama. Die kindjes gun ik ook de tijd om even lekker op schoot te kroelen. Net zoals ik de baby's de rust gun om hun flesje rustig leeg te drinken. ;)

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tja, lijkt me dat je ook wel een klein beetje met het kdv mee kan denken en snap ook wel dat met breng tijden (haal tijden niet zo mi) het een beetje lastiger is om een flesje te geven.

Maar misschien kan je het er met die ouders over hebben? Lijkt me totaal geen probleem om het daar samen gewoon even over te hebben. Overigens is het natuurlijk geen garantie, als een kindje om 4 uur drinkt en om 7 uur wat drinkt, kan het best om 8 uur weer trek hebben ;)!

Maar vooruit, hier op het kdv mag je de kids zelfs evt brengen met de mededeling dat ze nog geen ontbijt op hebben en dan word gewoon de tafel gedekt en krijgen ze wat eten (slechte eters op het kdv hier, ligt denk ik aan het dorp hier :p, onze kids willen alleen een fles smorgens en op het kdv zijn er een paar die willen zo vroeg ook perse nog niet eten thuis dus eten dan wanneer ze op het kdv komen).

12. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Dat zou ik ook doen, maar mijn werk laat dat dan ook toe. Het maakt niemand uit hoe laat ik weer aan mijn proefschrift ga schrijven. Het maakt ons kdv ook niet uit hoe laat we komen (nou ja, tussen half acht en half tien he) - ik heb al aangekondigd dat ik een beetje moet mikken met voedingen. Renske drinkt om 7 uur als ze 's nachts om 3 uur drinkt, en om 8 uur als ze om 5 uur drinkt. Maar dat kan zo weer veranderen haha.

13. tulip

tulip Niet meer actief

zo das luxe ja, dan mag je wel in je handjes knijpen met het kdv;) Hier was het eerst ook, maar de brengtijden zijn tot half 10 verlengd en toen kwamen ze om half 10 nog met ontbijt aan, dat werd een beetje te gek.

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Mwah dat zou hier denk ik toch ook wel wat laat worden, denk dat ze dan gewoon met het fruit gaan beginnen en dat dan als ontbijt gaan krijgen :D!

En idd in de handjes klappen mogen we zeker, maar hebben nog wat meer 'speciale' afspraken gemaakt maar dit is heel erge topic vervuiling :D!

15. tulip

tulip Niet meer actief

ja dat is waar, laten we het maar ontopic houden (maar ben wel erg benieuwd;))

16. Coconut

Coconut Actief lid

31 jul 2009
    197
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe doen jullie dat dan als het bijvoorbeeld om 13.00u bedtijd is, maar hij/zij nog niet moe is? En maken jullie de kleine altijd na een bepaalde slaaptijd wakker (na 1 uur slapen bijvoorbeeld)?

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoe bedoel je dat het om 13.00 bedtijd is? Mi kan het om 13.00 nog geen bedtijd zijn wanneer de kleine nog niet moe is ;)! Het is bedtijd om bijv 13.35 omdat de kleine dan moe is en niet eerder. Op het kdv gaan ze dan dus om 13.35 naar bed.

Wij maken ze niet wakker na een bepaalde tijd, behalve dan in de tijd dat wij nog op tijd keken voor de voedingen (ivm zie eerste bericht van mij ;)). Jongste krijgt nu ook nog ong op tijd, maar slaapt ze een uur langer schuift die tijd gewoon rustig een uur verder. Ik zou de kleine gewoon lekker laten slapen tot ze zelf wakker word en dus klaar is met slapen voor dat moment ;).

Tulip, je hebt pb ;)!

18. tulip

tulip Niet meer actief

ons schema was toen: 8.00 uur fles, 9.00 uur slapen (want rond kwart over negen werd ze echt moe en ik wilde dat net voor zijn) tot half 12/12 uur ongeveer. Om 12 uur kreeg ze de fles en daar maakte ik haar wakker voor als ze niet wakker was. Dan om 13.00 uur weer slapen en om 16.00 uur een flesje, dan was ze meestal wel wakker.
    Ze sliep veel en was ook niet bang dat ze op bed ging en niet moe was, ze viel toch in slaap. Juist door die tijden was ze ook altijd rond dezelfde tijd moe en had ze honger.

19. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    helemaal mee eens ;) (werk zelf ook op een kdv)

20. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    dat geld meer voor de dreumesjes die nog maar 1x slapen. Hier is het zo dat ze rond 12.30 naar bed gaan tot ongeveer 15,00.

Maar bij mijn dochter bekijken ze het ook maar net hoe moe ze is, meestal gaat ze rond 12.30 naar bed en de ene keer slaapt ze niet en de andere slaapt een uurtje.

Maar voor de hele kleintjes is het op hun schema aanpassen.

Deel Deze Pagina