Zodadelijk ga ik naar de gynaecoloog, om weer een spiraaltje te laten plaatsen. Best eng, om weer 'daar' zo te laten 'wroeten', maar ik vind het nu eenmaal de fijnste manier van anticonceptie. Ik reageer slecht op hormonen en ben niet zo goed in het condoomgefriemel. Iemand ervaring met een spiraal na de bevalling? Hoe was het om weer daar 'gewroet' te hebben ?
Ik heb er 1 laten zetten een week of 6 na de bevalling. Voor mijn zwangerschap had ik er ook 1 en ik vond het plaatsen verschrikkelijk de eerste keer. Maar de tweede keer stelde echt niks voor....heb ook helemaal niet meer gevloeid Succes!
Hmmm... ik zit er ook aan te denken om een spiraal te laten plaatsen. Ik reageer ook niet zo heel vrolijk op de pil Maar wat kan ik daar van verwachten dan als ze het gaan plaatsen? Hoe moet ik dat voor me zien? Is het pijnlijk? En het verwijderen van de spiraal? (Jee, wat een boel vragen... ) @Juud: Veel succes meid!
Het kost ongeveer 130 euro....het plaatsen is gratis....maar je bent er dan ook 5 jaar vanaf. En als je een beetje mazzel hebt (zoals ik) wordt je niet of nauwelijks meer ongesteld. Het plaatsen valt enorm mee als je al een kind gehad hebt. Ik heb mijn eerste bij de huisarts laten plaatsen en de tweede bij de gyn. Je moet het spiraaltje zelf bestellen en ophalen bij de apotheek(schrik niet van de grote doos die eromheen zit ) Bij de gyn moet je even met de benen in de beugels en dan meten ze even hoe diep je baarmoeder is en dan plaatsen ze hem. Is echt maar 5 minuutjes en dan sta je weer buiten. Eruit halen is helemaal peanuts, ze trekken aan de touwtjes en dan klapt de spiraal in en halen ze hem er zo uit. Ik ga niet zeggen dat het prettig is, maar ik vond het echt heel erg meevallen de laatste keer.
ik was er ook over na aan het denken om een spiraal te laten plaatsen zodra ik met de bv stopte maar dat wordt nu nog even wachten want ben er al te laat mee. hoe bevalt jullie een spiraal, ik hoor van sommige dat ze hevige bloedingen krijgen tussendoor en van de ander dat ze nooit meer ongesteld is geworden tijdens gebruik. doet het pijn en hoelang blijft hij zitten/moet hij verwijderd worden. ik ben iemand die altijd een zware pil gebruikte omdat ik hem nogal vaak vergat maar met de spriraal heb ik deze zorgen niet. hoelang naar een bevalling mag hij geplaats worden? ik ben waarschijnliljk weer zwanger dus ja ben er te laat mee maar voor na de volgende bevalling eventueel
Dankjewel voor je informatie Greetje. Spiraal wordt niet vergoed? Zal zo eens even op de website van Menzis kijken...
Je mag hem 6 weken na de bevalling laten plaatsen en ook gewoon als je borstvoeding geeft. Tenminste volgens mijn gyn wel.... Gefeliciteerd trouwens Ben je al een beetje van de schrik bekomen?
Ik zit de website van Menzis eens door te spitten, maar ik kan het zo snel niet vinden... Misschien weet iemand dit? Ik heb extra verzorgd2
Heb even gekekeken....volgens mij wordt het wel vergoed bij jou. Zorg en vergoedingen---vergoedingenwijzer---pagina 6, voorbehoedsmiddelen
Dankje! Ik had het intussen ook al gevonden... (ik keek weer eens niet verder dan mijn neus lang is )
ik had ook de mirena spiraal voor ik zwanger wilde worden. Ik vond het ideaal! Het plaatsen gaf 1 dag wat buikkramp en verder niets, daarna werd ik haast niet meer ongesteld, steeds minder, tot ik uiteindelijk helemaal niet meer ongesteld werd. Nooit meer een pilletje dreigen te vergeten. Ik ga hem straks weer laten plaatsen.
Verplaatst naar anticonceptie. Zou je goed willen kijken waar je je topics plaatst! Dit hoort niet in de lounge. Elmo
Er wordt hier volgens mij vrnl over het Mirena spiraaltje gepraat, waar WEL hormonen inzitten. En bij dit spiraaltje worden veel vrouwen niet meer ongesteld. kWeet niet of je die mag als je nog bv geeft. Een koperspiraaltje heeft geen hormonen. Je houdt gewoon je eigen cyclus. Ik ben nog nooit zwanger geweest en ben dus nog nooit bevallen; dan is plaatsen en verwijderen GEEN pretje, maar wel te overleven hoor. Wat ik zo heb gehoord is dat vrouwen die wel ooit bevallen zijn er amper iets van voelen. Succes, D.
Ik heb hem laten plaatsen terwijl ik nog borstvoeding gaf. Dit was geen probleem volgens de Gyn. De mirena geeft inderdaad hormonen af, maar veel minder omdat het gelijk op de goede plek zit zeg maar. Als je de mirena in het ziekenhuis laat plaatsen terwijl je nog geen kinderen hebt gehad, kun je gewoon verdoving krijgen. Ik heb hem de eerste keer bij de HA laten plaatsen zonder verdoving
Yep, ik ook, bij de HA zonder verdoving (koperspiraaltje), en er ook weer uit door de HA zonder verdoving. Wat ik zei, geen pretje, maar te overleven. Verdoving klinkt eng trouwens Steken ze dan ergens zomaar een naald in? Lijkt me minder hoor! Dan maar even piepen... hihihi