Hallo, Ik ben op zoek naar ervaringen mbt reflux. Onze dochter heeft dit niet gehad dus het is compleet nieuw voor ons. Onze zoon heeft dus reflux en is 7,5 maand oud. Hij krijgt dagelijks omeprazol. Nu hebben we dit geprobeerd af te bouwen, maar spugen was nog steeds niet onder controle te krijgen. Sinds 3 dagen krijgt hij weer omeprazol. Spugen is echter erger dan ooit tevoren lijkt het wel. Niet alleen de flessen, maar ook het brood, fruit en avondeten komt er uit. Ik dacht zelf dat als ze vast voedsel kregen, het spugen wel voorbij zou zijn. Tevens drinkt hij opeens erg slecht. Zodra hij moeilijk gaat doen met de fles (vaak na 90 cc al), dan weet ik dat er ieder moment een golf uit kan gaan komen. Is het normaal dat op deze leeftijd reflux erger kan worden? Wanneer gingen jullie kindjes minder spugen? En wanneer konden jullie kids zonder medicatie? Kijk het een weekje aan en anders bel ik de arts denk ik maar.
Geef je de flessen kort voor of na de vaste voeding? Dat was hier een garantie voor drama. Mijn dochter is er pas overheen gegroeid met een jaar. Tot die tijd ook de maximale dosis zantac moeten gebruiken.
De ene fles zit dichter op de vaste voeding dan de andere, maar allemaal drama. Liep jullie kind met een jaar ook of zit er geen verband tussen lopen en afnemen van reflux?
Ze liep al op 9 maand, dus daar had het niets mee te maken. Nu ja, de reflux was toen wel minder, maar medicatie was nog steeds nodig.
Misschien is de omeprazol niet voldoende en moet je iets sterkers vragen. Heeft hij ook andere klachten?
Hier was de oudste met 1 jaar erover heen gegroeid en de jongste zijn we nu weer aan het proberen (alle eerdere pogingen zijn mislukt). Kijk het niet te lang aan, soms krijgen ze door de pijn zo'n aversie tegen eten dat ze alles gaan weigeren. Als de medicatie eerst wel goed werk deed is het nu misschien nodig om te verhogen. En spugen icm medicatie. Zolang mijn jongste zijn medicatie krijgt spuugt hij niet. Verminderen of stoppen we de medicatie gaat hij ineens spugen. Terwijl de medicatie (nexium in ons geval) niet zorgt dat het spugen stopt...
Nee behalve eczeem heeft hij nergens last van. Averlhach, bedankt voor je info. Misschien toch eens kijken of andere medicatie een optie is. Zo te lezen kan het echt nog wel even duren. Wil idd ook niet dat hij een aversie tegen eten krijgt.
Nee die aversie wil je niet. Want zoiets 'aanleren' is sneller en makkelijker gebeurd dan 'afleren'. Als de medicatie eerder wel goed zijn werk deed is misschien ophogen al voldoende. Bij andere medicatie weet je niet of het werkt en sommige hebben langere inwerktijd. De meeste kindjes groeien rond 1 jaar over de reflux heen, zeker kindjes die medicatie nodig hebben.
Is het spugen eerst wel minder geworden en wordt het nu weer meer? Of heb je nooit verbetering gezien? Mijn kinderen spugen in de periodes dat ze ontwikkelingssprongen doormaakten meer dan normaal. Ik gok dat de onrust van deze periodes dat veroorzaakt. Ik ging tijdens die weken altijd twijfelen aan de medicatie van mijn kinderen maar ineens ging het dan toch weer beter. Spugen hoeft inderdaad niet weg te gaan door medicatie, pijn en onrust wel. Al moet ik wel zeggen dat het spugen hier bij beide kinderen met heftige reflux wel beduidend minder werd rond de 7 maanden (ze konden wel beide al zelfstandig zitten rond 4 maanden en ze leven 'rechtop' vanaf 5,5 maand, dat kan natuurlijk de oorzaak zijn). Medicatie was bij mijn dochter toch nodig tot iets meer dan een jaar.
Dit zet me wel aan het denken. Zijn spugen was zeker minder geworden. Hij krijgt nu tandjes wil continu proberen te kruipen. Wellicht dat dit dus zorgt voor meer spugen. Pijn en onrust is er niet meer. Is dit vele spugen alleen niet schadelijk? Bv voor zijn slokdarm.
Nee, spugen met juist ingestelde medicatie is niet schadelijk. Het maagzuur is schadelijk voor de slokdarm omdat deze niet dezelfde beschermlaag heeft als de maag. Medicatie zorgt ervoor dat de maagzuur minder zuur wordt of, afhankelijk van de soort medicatie, minder maagzuur aangemaakt word. In beide gevallen wordt de slokdarm niet meer geirriteerd door het terugvloeien van de maaginhoud. Uiteraard is bovenstaand verhaal alleen van toepassing op juist ingestelde medicatie. Dit merk je doordat de onrust weg gaat na starten/verhogen van de medicatie.
Is het niet dat je gestopt bent en weer opnieuw begint? Als je de medicatie voor het eerst gebruikt moet je meestal eerst een paar dagen wachten voor het aanslaat. Hier krijgt bij zantac en ga ik pas tegen een jaar proberen om af te bouwen. Ik merkte dat als hij volle yoghurt kreeg dat hij dan iedere x spuugde na het avondeten, nu geef ik milde roeryoghurt en spuugt hij niet meer. Schijnt van bijv sinaasappel ook nog te kunnen spugen omdat het te zuur is.
Wanneer mijn kinderen tanden krijgen/kregen, gingen ze inderdaad ook veel meer spugen. Elke tandenronde weer! Wanneer de tandjes door waren, werd het spugen minder!
Mijn dochtertje begon deze maand ook steeds meer te spugen, onrustiger gedrag te vertonen en weer te krijsen. We hebben nu de Omeprazol opgehoogd van 1 x 9 ml naar 2 maal 5,5 ml p.d. Het lijkt iets beter te gaan...
Stoffeltje, heb jij de vloeibare variant dan? Ik heb nu capsules, omdat hij vast voedsel eet is dat nu makkelijk toedienen.