na verlof arbeidsovereenkomst beeindigd?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Bloem04, 26 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem04

Bloem04 Lid

11 feb 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 Bloem04, 26 feb 2015
    Laatst bewerkt: 26 feb 2015
    Het bedrijf waar ik werk zal om bedrijfseconomische redenen begin juli gaan sluiten. Dit betekent dat er elke maand een aantal werknemers ontslagen worden met wederzijdse goedkeuring. In de cao staat dat er een opzeg termijn is van 2 maanden. Dit is meegenomen in de overeenkomst van de werknemers. Nu zal ik zelf begin mei met verlof gaan.(ik heb vast contract) Het bedrijf gaf aan dat het UWV de zwnagerschaps uitkering direct aan mij zal betalen. Na mijn verlof zal ook mijn arbeidsovereenkomst beëindigd worden. Dit mag? Of mag dat pas 6 weken na mijn verlof? Na mijn verlof is er geen werk meer dus kan ik niet 6 weken terug komen. Klopt het dat ik dan na mijn verlof direct ww aan kan vragen? Heb ik hier gelijk recht op? Of gaat de opzegtermijn van twee maanden pas in als mijn verlof afgelopen is en heb ik niet direct recht op ww zodra mijn verlof is afgelopen.
    Waar moet ik rekening mee houden?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Bloem04,

Wat rot dat je je baan dreigt te verliezen!

Vanwege je zwangerschap is er inderdaad sprake van een ontslagverbod. Dat betekent dat je tijdens je gehele zwangerschap, tijdens het zwangerschaps- en bevallingsverlof, én tijdens de eerste zes weken na het verlof niet mag worden ontslagen. Pas daarna zou het ontslag met de opzegtermijn kunnen ingaan. Na afloop van je opzegtermijn kun je pas recht hebben op een WW-uitkering.

Is er sprake van dreigend ontslag tijdens je zwangerschap? Vraag dan altijd juridisch advies. Dat kan bijvoorbeeld via je vakbond of je rechtsbijstandverzekering. Heb je die niet, bel dan met het Juridisch Loket.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

3. Bloem04

Bloem04 Lid

11 feb 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reactie. Toch heb ik nog wat vragen.

U geeft aan dat ik binnen 6 weken na verlof niet ontslagen mag worden. Geld dit ook wanneer een bedrijf sluit? Het bedrijf sluit als het ware tijdens mijn verlof.. Ik kan dus niet terug keren..

Heb ik recht op ww na mijn verlof als ik akkoord ga met ontslag met wederzijdse afkeuring zodra mijn verlof afgelopen is?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Bloem04,

Zoals Robert aangaf is er sprake van ontslagbescherming tot 6 weken na je verlof.
    Of dit ook geldt als het bedrijf gaat sluiten kan ik niet beoordelen.

Is het ontslag onrechtmatig dan kan dit gevolgen hebben voor het recht op een WW-uitkering.
    Ik kan dit niet beoordelen.

Ik wil je daarom adviseren niet zomaar akkoord te gaan met je ontslag.
    De regelgeving rondom ontslag zijn juridisch dusdanig ingewikkeld dat je hiervoor het beste juridisch advies kunt inwinnen.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina