Hallo, Eerst even kort mijn situatie. Ik heb diverse oproepcontracten lopen (1 bij een familiebedrijf) (2 bij een kinderopvang) en ga mogelijk vanaf begin juli vakantiewerk doen in de zorg tot mogelijk eind augustus, begin september. Ik heb de afgelopen 3 maanden WW gehad van 100 per maand, en deze is nu gestopt maar ik heb nog altijd geen werk gevonden. Nu ben ik in Oktober uitgerekend van mijn eerste kindje en vraag mij af in hoeverre ik recht heb op een WAZO als ik dus maar tot eind augustus/begin september vakantiewerk doe, en alleen oproepcontracten heb. Ik hoop natuurlijk zo snel mogelijk een baan te vinden maar ik ga maar alvast van het ergste uit, zodat het alleen maar mee kan vallen. Mijn vraag dus nu; - Heb ik momenteel ergens recht op aangezien mijn WW is gestopt? - Heb ik ook recht op een WAZO wanneer ik geen werk heb? - Heb ik recht op een WAZO als ik alleen vakantiewerk/oproepwerk heb gedaan/heb? Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!
Beste Bloem93, Ieder dienstverband dat je hebt in de tien weken voor je uitgerekende datum geeft recht op 16 weken betaald zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Heb je in die periode geen dienstverband meer, dan heb je mogelijk na afloop van een van die dienstverbanden recht op een WW-uitkering. Vanuit de WW kom je eveneens in aanmerking voor een WAZO-uitkering. Ook als je WW is gestopt in de tien weken voor je uitgerekende datum. De WW en de WAZO zijn werknemersverzekeringen. Doormiddel van je loon ben je daarvoor verzekerd. Het maakt daarbij helemaal niet uit of je een vast dienstverband hebt, of een vakantiebaan of oproepcontract. Je kunt ook een WW-uitkering krijgen als je in je lopende oproepcontract minder wordt opgeroepen. Op onze website vind je actuele informatie over WW en WAZO. Ik hoop dat het je lukt te blijven werken en ik wens je een heel fijne zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV