na verlof in de ww; hoe werkt dit?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Ros84, 6 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ros84

Ros84 Fanatiek lid

25 nov 2010
    3.479
    2
    36
    hi dames,
    mijn jaarcontract wordt tijdens mijn zw-verlof niet verlengd... vroeg me af of hier mensen zijn die in de ww zitten ná de kraamperiode; hoe gaat dit in zijn werk? wanneer moet je weer gaan solliciteren? hoe wordt dit gecontroleerd, zitten ze er echt bovenop? word je vaak nagebeld?
    ik lees graag jullie ervaringen, ik zou mogelijk ook iets langer thuis willen blijven maar twijfel of ik dit mét of zonder ww moet doen..

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je hebt gewoon recht op de normale verlof periode van in totaal 16 weken. Vanaf datum einde verlof kun je je WW aanvragen (uiteraard ook eerder) mits je voldoet aan de diverse eisen die gelden voor WW (oa. wekeneis en 4-uit-5-eis) Verder moet je beschikbaar zijn voor werk! Dus als jij zegt ik wil het eerste half jaar nog niet werken.... dan kan het UWV zeggen dat je niet beschikbaar bent voor werk... dus geen recht op WW.

Hoe het verder zit met het "op je huid zitten" :p ivm sollicitatieplicht etc, durf ik je niet te zeggen... heb daar geen ervaring mee.

Maar je weet na "al" dat je contract niet wordt verlengd.... ik zou nu ook alvast beginnen met sollicitaties schrijven etc....dan heb je ook al een dossier, dat je gewoon bezig bent geweest met solliciteren. Wie weet loop je tegen iets leuks aan.... en willen zij ook nog op je "wachten"

3. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Als je iets langer thuis wil zitten, dan zou ik dat zonder ww doen. Daar is de WW natuurlijk niet voor bedoeld. Als je in de WW zit heb je sollicitatieplicht, je moet een aantal (volgens mij best een behoorlijk aantal) sollicitaties per maand verrichten en mag ook niet zomaar werk weigeren. En wat ik er van gehoord heb is dat de UWV er echt bovenop zit.
    Succes.

4. Ros84

Ros84 Fanatiek lid

25 nov 2010
    3.479
    2
    36
    bedankt voor jullie reacties!
    ben het er idd mee eens dat als ik er bewust voor kies iets langer thuis te blijven dat dat dan maar een 'luxe-keuze' van mijzelf is en daar hoort inderdaad geen ww bij..

de uwv-vrouw belt me straks (regelmatig sinds ik in ziektewet zit), zal wel gelijk vragen over verlofuitkering na aflopen van mijn contract.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Verwacht dat ze je niet heel veel zal kunnen vertellen ;) zijn nl verschillende afdelingen enzo.
    Je kunt bij de aanvraag van de WAZO-uitkering (laten) aangeven aan wie het UWV de uitkering moet uitbetalen. Normaal gesproken wordt er uitbetaald aan je werkgever en die betaald jou loon gewoon door. Maar omdat je contract tijdens de WAZO wordt stopgezet, lijkt het me het handigst wanneer je de WAZO van begin af aan rechtstreeks ontvangt. Maar dat kun je evt ook overleggen met personeelszaken van je bedrijf.

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Vriendin van me (niet zwanger of zo) is al heel lang aan het solliciteren, wordt steeds niet aangenomen.
    Ik ben zeer zeker geen voorstander van zinloos uitkering trekken, maar weet wel dat als je solliciteert naar functies die eigenlijk te laag zijn voor jouw opleidingsniveau, je toch vaak niet uitgenodigd word, dus je zou best onzin sollicitatiebrieven kunnen versturen als je je 'verlof' iets wilt rekken ;)

7. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Dat zou kunnen, er zijn vast en zeker tal manieren om je langer onterecht je ww te ontvangen, maar het lijkt mij niet het meest sociale manier, zacht uitgedrukt. Eerder asociaal. TS geeft zelf ook gelukkig aan dat ze daar waarschijnlijk niet voor wil en zal kiezen.

8. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik vind het anders net zo asociaal van een bedrijf om een contract niet te gaan verlengen als iemand zwanger is. Ik vind onterecht uitkering trekken ook asociaal, maar in het geval dat een contract niet verlengd wordt door een zwangerschap vind ik een maandje extra verlof 'regelen' acceptabel ;)

Mijn contract loopt de 1e van juli af, ik ben 15 juli uitgerekend. Gelukkig heeft mijn werkgever de intentie uitgesproken om wel mijn contract te gaan verlengen, maar dit heb ik helaas nog niet zwart op wit. Het lijkt mij zeer stressvol om te moeten solliciteren als je kindje pas net geboren is.
    Vanuit die visie kan ik het rekken van het verlof met een maandje wel begrijpen.

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Er wordt alleen maar gezegd dat haar contract niet wordt verlengd... niet om welke redenen dat gebeurd :cool: Dus om nu maar meteen de conclusie te trekken dat het te maken heeft met haar zwangerschap is ook wel wat kort door de bocht. Voor het zelfde geld zitten ze midden in een reorganisatie oid.... dan vliegen tijdelijke contractanten er sowieso uit.

10. Ros84

Ros84 Fanatiek lid

25 nov 2010
    3.479
    2
    36
    het heeft eigenlijk wel met de zwangerschap te maken, letterlijk zei leidinggevende dat het niet direct daardoor komt maar doordat ze de laatste maanden te weinig van me hebben gezien om een goede beoordeling van mijn functioneren te geven.. wat dus wél door afwezigheid ivm zw-klachten komt.
    tja.. het mag, helaas, met een tijdelijk contract.. zou er moeilijk over kunnen doen maar had eerlijk gezegd zelf ook al het idee dat ik er niet wilde blijven na de kraamperiode, anders had ik zelf tijdens/na verlof ontslag moeten nemen en dat zit me ook niet lekker.

maar nogmaals bedankt voor jullie reacties, vind het fijn dat er meegedacht wordt :)

11. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb zelf vorig jaar een tijdje WW gehad. Ik vond de begeleiding echt helemaal niets voorstellen. Alles ging via een forum en e-mails; ik heb mijn 'werkcoach' niet een keer gesproken. Was een proef, om dit voor hoger opgeleiden zo te doen.
    Ik ben nooit 'op de huid gezeten', nagebeld of wat dan ook. Misschien een bewuste keus van hen uit; ik heb nl zelf snel gezorgd voor een nieuwe baan en heb dus maar kort in de WW gezeten.

Verder vind ik ook: WW is een recht, waar geen misbruik van gemaakt moet worden. Je moet écht de intentie hebben om snel een passende baan te vinden, anders heb je niets te zoeken in die uitkering. (is natuurlijk wat anders als het gewoon niet lukt, terwijl je het wel serieus probeert.)

WW moet je laten ingaan op het moment dat je verlof eindigt. Zodra je WW-recht ingaat, gaat ook je sollicitatieplicht in. Minimaal 4 sollicitatie-activiteiten per 4 weken was het, geloof ik.

12. Vanilla

Vanilla Fanatiek lid

10 jul 2006
    1.373
    0
    36
    Ik zit momenteel in dezelfde situatie. Bij mijn laatste werkgever waren er helaas geen PT mogelijkheden voor na mijn verlof. Tijdens mijn verlof liep mijn contract af en na mijn verlof ben ik dus in de WW gekomen. Helaas blijkt het allemaal niet zo gemakkelijk.... Ik ben nog steeds actief op zoek naar een baan en hoop binnenkort toch weer eens aan de slag te kunnen...

De begeleiding vanuit het UWV stelt niet veel voor, eens in de maand heb ik een afspraak of telefonische afspraak waarbij mijn sollicitaties worden besproken. Ik dien 6x per 4 weken te solliciteren, momenteel zit ik zeker aan 20 sollicitaties per 4 weken.

Het is behoorlijk demotiverend om steeds afgewezen te worden... Toen ik nog een fulltimer was had ik deze problemen totaal niet! Het lijkt wel of ik nu gestraft wordt omdat ik een kindje gekregen heb.... Bah, hopelijk vind ik snel iets :(

Deel Deze Pagina