Na verlof niet meer terugkeren op de werkvloer

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Dubbeltje82, 25 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Hallo,

Mijn man en ik hebben gesproken over kinderopvang, oppasoma's etc. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat wij liever zelf voor ons kindje zorgen dan het uit handen te geven.

Hierdoor weet ik nu al dat ik na mijn zwangerschapsverlof niet terug zal keren bij mijn werkgever. Niet alleen omdat ik voor het kind wil zorgen, maar ook omdat de werksfeer het niet mogelijk maakt voor mij om met plezier daar te blijven werken...

Hoe moet ik dat aanpakken? Moet ik dat al aangeven voor ik met verlof ga? Als ik dat dan doe, heb ik dan nog wel recht op 16 weken verlof vanuit de werkgever?

Of hoef ik het pas aan het eind aan te geven? Of is het misschien verstandiger om mijn ontslag officieel in te dienen met inachtneming van 1 maand opzegtermijn?

Alvast bedankt voor het antwoord.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MayD,

Als je zelf ontslag neemt behoud je het recht op een zwangerschapsuitkering- en bevallingsuitkering (WAZO).
    Voorwaarde is wel dat de vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na het einde van je dienstverband valt.

Is dit het geval ? Dan heb je recht op doorbetaling tijdens je verlof.
    Je werkgever vraagt in dat geval de WAZO voor je aan.

Actuele informatie over de WAZO vind je op deze pagina.

Houd er wel rekening mee dat je het recht op een werkloosheidsuitkering verliest als je zelf ontslag neemt.
    UWV ziet je in dat geval als verwijtbaar werkloos.
    Actuele informatie vind je hier.

De vraag wanneer je het ontslag moet indienen kan ik niet beantwoorden. In je arbeidsovereenkomst staat de voor jou geldende opzegtermijn en hoe je de overeenkomst kunt beëindigen.

Ik wens je een goede zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Brigitte
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina