Ik wil na me verlof terug in uren. Wat zijn mijn rechten hierin. Moet dit gewoon in overleg of kan ik tijdig aangeven wat ik wil en moeten ze daar maar naar schikken. Ik heb een vast contract. Ik heb het vandaag dus aangegeven, maar er werd heel moeilijk gedaan. Als ik het toch minimaal een maand van te voren aangeef in mijn geval dus 3/4 mnd van tevoren hebben ze naar mijn idee meer dan genoeg tijd dit op te lossen.
Als er zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn mag een werkgever een contractswijziging (teruggang van uren in jouw geval) weigeren, een werkgever hoeft hier niet zonder meer akkoord mee te gaan. Ik zou er trouwens sowieso aan denken om eerst ouderschapsverlof op te nemen, en niet meteen je contract aan te laten passen. Op die manier kun je nog gebruik maken van de ouderschapsverlofkorting
Het heeft geen diepe gevolgen voor het bedrijf, en het gaat maar om 2 uurtjes, er zijn opzich voldoende mensen aanwezig dus mijn aanwezigheid is niet strikt noodzakelijk
Ik zou niet te veel gaan 'eisen' van het bedrijf, vooral niet in het huidige klimaat. Beter eerst met ouderschapsverlof werken. Niet alle bedrijven zijn blij als er iemand zwanger is (ze krijgen het vergoedt ja, maar moeten wel vervanging zoeken en dat weer inwerken enzo) en als ze daarna ook uren willen wijzigen.... Ik zou het niet zo makkelijk doen als ze er nu al moeilijk over doen.
Wanneer jij al langer dan 2 jaar bij deze werkgever in dienst bent, dan kan je aanspraak maken op de Wet Aanpassing Arbeidsduur. De werkgever mag dit alleen weigeren bij zwaarwegende bedrijfsbelangen. Bijv wanneer jij de enige persoon bent die een bepaalde functie kan uitoefen. Daarnaast wordt geloof ik ook gekeken naar hoeveel werknemers een bedrijf heeft. Ik meen dat bij minder dan 10 werknemers de werkgever ook bij minder zwaarwegende belangen mag weigeren. Ik zou je verzoek schriftelijk indienen en je werkgever moet ook schriftelijk reageren! OP deze wijze is het mogelijk om een dossier aan te leggen in het geval je werkgever het dus weigert. Wel zou ik ook eens nadenken over één van de bovenstaande reacties ivm Ouderschapsverlof.
Let met het ouderschapsverlof dan wel op. Als je maar 2 uur per week gaat opnemen, heb je grote kans dat je gèèn Ov-korting krijgt. Ze kijken namelijk naar het verschil in salaris van het jaar waarin je OV opneemt en het jaar daarvoor. Krijgt je een loonsverhoging, dan loop je het risico dat je niks terugkrijgt. Ook als je werkgever een deel doorbetaald van je OV krijg je vaak niks terug. Verder heb je na 1 jaar al het recht om minder te gaan werken. WAt Hopmarjanneke waarschijnlijk bedoeld is dat je maar 1 x per 2 jaar een aanvraag mag doen om je arbeidsduur aan te passen. Ze moeten ook echt op papier zetten wat de reden is waarom het eventueel niet zou kunnen. Houd er wel rekening mee dat het in sommige gevallen echt een strijd kan worden. Mijn man is hierdoor ontslagen/weggegaan bij zijn laatste werkgever. (achteraf een geluk bij een ongeluk, we hebben nu een goedlopend eigen bedrijf, maar het heeft wel de nodige spanningen met zich meegebracht)
In deze link vind je alle officiële informatie. Je hebt kans dat je wel te laat bent, een verzoek moet 4 maanden voor de ingangsdatum ingediend zijn... Wet Aanpassing Arbeidsduur Ik hoop dat je er wat aan hebt.
TS is nog maar 21 weken zwanger... dus het lijkt me dat ze nog wel op tijd is wanneer ze aansluitend aan verlof minder wil werken