Beste UWV webcareteam, Ik ben 2,5 maand voor mijn zwangerschapsverlof ontslagen ( proeftijd) toen ik mij had ziek gemeld ivm bekkeninstabiliteit. Uiteindelijk ben ik dus vanuit de ZW de WAZO ingegaan. Inmiddels geniet ik al bijna 2 maanden van een gezonde zoon, maar zit ik nog steeds met gezondheidsklachten na een zware bevalling, Namelijk; - De bekkeninstabiliteit; zeer/week heiligbeen, - Urineverlies, - Peesontsteking wat werd verergerd door de bekkeninstabiliteit, - Tijdens het kraambed heb ik een verkeerde houding aangenomen om mijn bekken te ontzien echter schoot het op dag 2 al in mijn rug. Sinds 4 weken loop ik bij de Fysio/Manuele therapie. Voor de bekken, peesontsteking en mijn rug. Concreet: lang zitten, lopen en fietsen ( last heiligbeen, rug en pees) gaat lastig en doet nog vaak zeer. Is dit een reden waardoor ik straks na het beƫindigen van de WAZO terug de ZW in kan? kunnen jullie daar uitleg over geven? Wordt je gelijk de eerste week/maand weer gekeurd? en blijft je uitkering 100%? Groet, Lentebaby
Beste Lentebaby, Als je na je Zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) nog ziek bent geef je dit door aan UWV. Je belt hiervoor op de eerste dag na je verlof met UWV-telefoon (0900-9294). De verzekeringsarts beoordeelt of je ziek bent en of de ziekte een gevolg is van je zwangerschap of bevalling. Is dit het geval dan krijg je 100% van je dagloon uitbetaald. Ben je wel ziek maar volgens de arts niet ten gevolge van zwangerschap of bevalling. Dan ontvang je 70% van het berekende dagloon. Het dagloon voor de ziekmelding wordt opnieuw vastgesteld aan de hand van je inkomen 4 weken of 1 maand voor je eerste ziektedag. Periodes van ziekte of verlof worden hierbij niet gebruikt als dit een verlagend effect op de uitkering zou hebben. UWV berekent dus het voor meest gunstige dagloon binnen de regels die daarvoor zijn vastgesteld. Actuele informatie over de hoogte van een Ziektewet-uitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedig herstel. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare