ZEZ-uitkering aanvraag-vragen

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Ziezo1980, 15 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ziezo1980

Ziezo1980 Lid

14 dec 2010
    88
    0
    0
    #1 Ziezo1980, 15 jun 2014
    Laatst bewerkt: 15 jun 2014
    Beste UWV webteam,

Sinds 1-6-2013 werk ik als zelfstandige. Ik heb in 2013 meer dan 1225 uur in mijn bedrijf gewerkt en ook dit jaar zou ik dat halen als ik niet zwanger was. Ik zat het aanvraag formulier voor de ZEZ uitkering te bekijken en heb een aantal vragen:

- Als je niet het hele kalenderjaar voorafgaand aan de start van de ZEZ in de onderneming hebt gewerkt, (mijn geval dus, gestart per 1-6, daarvoor werkloos, 2 maanden WW gehad) dien je de aangiften van de 4 jaar daarvoor mee te sturen. Bedoelen ze hier de gewone inkomstenaangiften mee? Ik had toen een dienstverband, dus inkomen is totaal anders. Maakt dat uit?
    - In 2013 heb ik de norm van 1225 uren gehaald. Wordt dan de uitkering automatisch gebaseerd op deze uren norm of kan ik ook ergens aangeven als ik dat nu al denk niet te gaan halen voor 2014?
    - En als ik nu wel van de normale situatie uit ga, dus 1225 uur en ik door problemen in de zwangerschap minder uren kan werken en dan dus in 2014 de norm van 1225 uiteindelijk niet haalt, wat dan?
    - Wordt bij vraag 4.4 omzet bedoelt of is het winst na aftrek kosten?

Dank voor het antwoord!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ziezo1980,

Je hebt een aantal vragen over de aanvraag van de ZEZ-uitkering. Ik zal op volgorde van het aanvraagformulier beantwoorden.

Voor dit jaar hoef je geen inschatting van de uren te maken. Je geeft alleen bij 4.4 de geschatte winst op vanaf 1 januari tot de ingangsdatum van de ZEZ-uitkering. Hierbij vul je de belastbare winst in.

Bij 4.5 geef je de belastbare winst van 2013. Is dit onder de € 20.000,- dan stuur je de aangiften van de 4 voorgaande jaren mee. UWV houdt rekening met het feit dat dit inkomen uit loondienst/uitkering is geweest.

Je geeft aan dat je in 2013 aan het urencriterium hebt voldaan. UWV gaat er dan vanuit dat je minstens het minimumloon hebt verdiend. De uitkering wordt dan gebaseerd op het minimumloon. Bij vraag 5.4 kies je dan voor ja. Uiteraard is het te verwachten dat je door het verlof in 2014 deze uren waarschijnlijk niet haalt.

Bij 6.4 kun je aangeven of je gebruik maakt van de zelfstandigenaftrek.

Actuele informatie over de hoogte van een ZEZ-uitkering vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Ziezo1980

Ziezo1980 Lid

14 dec 2010
    88
    0
    0
    Dank voor de info!

Deel Deze Pagina