Hallo, ik ben 1 okt 2013 werkeloos geworden, nu ben ik vanwege zwangerschap 25 oktober in ziektewet gegaan. Toen werd mij verteld dat de ww stopt en dat de 13 weken regel niet van toepassing is. Dit is 4 weken geleden zowel telefonisch als per brief bevestigd. Nu krijg ik een brief waarin dit gewijzigd wordt. Mijn ww zou 13 weken doorlopen en daardoor heb ik maar recht op ww tot 15 januari 2015 ipv 1mei. Weer telefonisch contact gehad en enige dat ik nu te horen krijg is dat deze brief klopt en dat het vervelend is dat ik verkeerde informatie heb gehad. Website van UWV staat niet letterlijk in of de 13 weken regel geld voor ziekte bij zwangerschap. Nu lees ik een oud bericht op deze pagina van Wappie82 die zwart op wit heeft dat 13 weken regel niet geld en dat ze dit jullie via pb heeft toe gestuurd. Dit bericht is van 27 okt 2013. De verdere reacties staan er niet. Dit heeft ze met Ella van webcare team besproken. Dus wat is nu waar en is er een mogelijkheid dat ik die brief van Wappie82 kan krijgen zodat ik bezwaar kan maken bij UWV.
Beste EvaOHH, Het klopt inderdaad dat ik namens UWV Webcare Team vaak contact heb gehad met Wappie82 over de 13 weken regel. De brief die jij hebt gehad over de duur van je WW-uitkering klopt. Na een ziekmelding als gevolg van zwangerschap wordt je WW-betaling meteen gestopt. Vervolgens neemt de Ziektewet-uitkering de betalingen over omdat er recht is ontstaan op 100% betalingen. Wel gebruik je deze eerste 13 weken je WW-rechten op. De WW-uitkering wordt dus verlengd met de duur van je ziekte en verlof, maar de eerste 13 weken worden niet verlengd. Ik kan dus ook alleen aangeven dat het vervelend is dat je verkeerd geïnformeerd bent aan de telefoon en hiervoor excuus aanbieden. Je vraagt of je de brief van Wappie82 kan krijgen zodat je bezwaar kunt maken. Ik kan en mag jou geen beslissingen of brieven van andere uitkeringsgerechtigden toesturen. Hoe je bezwaar kunt maken staat in de brief met je beslissing. Ik wens je veel succes bij je sollicitaties. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare