Mijn 1e bevalling leek heel voorspoedig te verlopen. Binnen 3,5 uur was m'n dochtertje er en de pijn viel reuze mee. Alleen nog even de placenta hoor ik de vk nog zeggen.... Die kwam dus niet los. Snel de gyn. erbij gehaald die als een gek op m'n buik heeft lopen drukken. Dat heeft zoooooo ontzettend veel pijn gedaan en ontzettend veel bloed verloren (uiteindelijk operatief verwijderd)!! Ik ben nu bang dat het weer mis kan gaan, meteen nu maar alvast om een ruggenprik gaan vragen?
Denk dat ze er niet eens aan beginnen als je eerste bevalling zo snel ging..... Tweede vaak nog sneller..... placenta's wil nog wel eens verschil in zitten hoor.... hier flubberde ze er tot nu toe bij allemaal uit.... bij mijn moeder is 1 na heel veel bloedverlies, operatief verwijderd... maar 2,3 gingen wel vlotter.... 4 was weer een restant achter gebleven..... Zelf zou ik niet om een ruggeprik gaan vragen om de "placentareden"..... wellicht wel eerder operatief laten verwijderen als het "onnodige" pijn lijden tocht niet helpt... en wellicht komt deze wel gewoon vanzelf...!!
Dat de placenta niet meteen kwam (hoe lang duurde het eigelijk?) zegt echt niets over de tweede keer. Daarbij wordt een ruggenprik uitgezet als je bijna volledige ontsluiting hebt, omdat je zelf moet kunnen persen. En het aller belangrijkste, juist door een ruggenprik (baarmoeder is een spier en spier trekt door medicijn minder effectief samen) is de kans hoger dat je placenta weer niet los laat. Dan krijg je een soort van self-fulfilling prophecy. Denk daarbij aan alle nadelen van een ruggenprik voor je baby..... .wil je dat.... Het is hartstikke klote als de placenta niet los laat, maar je kunt er beter van uit gaat dat het deze keer wel gebeurt (visualiseer hoe het gaat en dat het allemaal voorspoedig gaat, dat werkt echt) en leg je kindje zo snel mogelijk aan na de bevalling (stimuleren van normaal oxytocine, wat de baarmoeder doet samentrekken en de placenta laat loslaten), stimuleer desnoods zelf je tepels, evt. een extra oxytocine shot na de geboorte door vk?) kortom, tips: - positieve instelling - kindje direct aanleggen - geen pijnstilling gebruiken tijdens de bevalling (zelfde verhaal als ruggenprik) - verdiep je in de theorie (begrip helpt echt)
Oja en nog iets. Wees je er van bewust dat de angst die je nu voelt voor herhaling er voor kan zorgen dat de placenta weer niet los laat. Door angst verhoogd je adrenaline niveau, en adrenaline heeft een tegengestelde werking (remt) oxytocine. Ik begrijp natuurlijk dat het vreselijk moeilijk is om niet bang te zijn deze keer, maar volledige overgave aan dat wat gaat gebeuren (en groot vertrouwen) kunnen je wel echt heel veel helpen!