Hoe valt mammae (plus)?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door cizmo, 10 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Ik ga m'n tweede ook borstvoeding geven maar wil ook wel discreet kunnen voeden en zonder opgerolde doekjes om m'n borst een beetje te liften als ik buiten de deur ben.

Ik wil nu een bh van mammae kopen. Nergens in de omgeving kan ik passen.

Ik draag maat 90F van Sapph, m'n oude voedingsbh's zijn ook nog prima en van Anita in maat 95F en 90F.

Nu vraag ik me af of ik omtrek 90 of 95 moet hebben van de mammae plus en cup F of G.

Ik ben er al achter dat sommige maten bij mammae samenvallen in cijfers 1 t/m 8. Maar wat is dan een 95G? Of heeft de plus die cijfers niet als maatvoering?

Ik hoop van jullie te horen!

2. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Mij werden ze afgeraden hier op het forum omdat ze erg klein vallen.
    Hier ook een grote maat 80/85 G/H.
    Anita is hier toch wel fijn.
    Ben wel nieuwsgierig wat jij met die rolletjes doet? Maakt dat het voeden makkelijker?

3. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    O ik bedoel een opgerolde hydrofiele luier onder m'n borst om m'n borst te liften. Dit omdat ik "hangende" borsten heb en m'n tepel anders zo laag als m'n navel hangt wat het voeden niet makkelijk maakt.

Maar bedankt voor je reactie!

Hopelijk nog meer mensen?

4. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Hier ook 90F en sinds dat mijn meisje 1 maand oud is de trotse bezitter van 3 Mammae Classics (de Black Balance, Red Romance, en Blue Blossom).

In het begin heb ik ook met rolletjes gevoed, omdat ik ook hangende borsten heb met omlaag wijzende tepels. Inderdaad lastig om mee te voeden ;)

Ik moet zeggen dat ik de Mammae's de eerste maand in bezit heb vervloekt. Mijn dochter had wat moeite met de borstvoeding en moest nog veel oefenen (prematuurtje). Die Mammae's zaten alleen maar in de weg met hun discretie... Vaak heb ik dan ook gewoon mijn borst helemaal door de opening gehaald, alsnog een rolletjes eronder gedaan, en zo gevoed. Best ongemakkelijk en af en toe knellend.

Na die maand (toen mijn dochter 2 maanden oud was) ging het ineens een stuk beter (omdat zij beter aanhapte). Ik hoefde de rolletjes niet meer te gebruiken en kon mijn borst laten rusten in de Mammae. Wel moest ik de borst nog licht blijven ondersteunen en vooral sturen met mijn hand. Ook moest ik de bovenste stof van de Mammae nog regelmatig ver terug trekken, zodat mijn dochter een goede hap kon nemen.

Sinds dat zij 3 maanden oud is, en zij en ik beide de borstvoeding goed onder de knie hebben, heb ik ontzettend veel plezier van de Mammae's! Vol trots geef ik borstvoeding in het openbaar: "Kijk eens wat een mooie bh ik aan heb!". Iedereen is er stik jaloers op :D Ik ondersteun mijn borst nog wel heel lichtjes met een hand, maar dat is meer om te kunnen sturen. Vaak hoef ik de stof niet meer terug te trekken nu.

Mijn advies: Wacht met kopen totdat je kindje en jij helemaal op elkaar ingespeeld zijn met de borstvoeding. Je kindje moet zonder enige moeite een goede hap kunnen maken. Ook moet het voldoende blijken dat je hand je borst licht kan ondersteunen ipv van de rolletjes. Pas vanaf dat moment had ik echt plezier van de Mammae. Je kan ze best eerder kopen en dragen, maar ze zullen dan best regelmatig in de weg gaan zitten :( Vooral tijdens het clusteren: ik trok ze toen gewoon uit en ging met blote borsten voeden (en dus weer die stomme rolletjes...).

Qua maat komen de bh's (bij mij) mooi overeen met hun eigen maattabel. Ik meet van omtrek (... even meten ...) 93 cm. En ik draag dus 90F op het meest losse haakje, dat zit heerlijk (opzich kan ik ook wel een haakje strakker, zou ook prima zitten). Ter vergelijking: bij andere bh's draag ik ook cup F, heel soms cup G. Ik heb ook een voedingsbh van Noppies (de witte Honolulu) in maat 85G en die past ook perfect.

N.B. de eerst 2 maanden na de bevalling lekte ik regelmatig. Ik moest dan ook veel zoogcompressen dragen. Dan zijn die Mammae's ook niet handig. Die bijpassende compressen waren na een paar uur kletsnat (lekte verder niet door ofzo). Ik had het geduld (en tijd en energie) niet om die compressen steeds op 60 graden te wassen, dan zou ik super veel van die compressen hebben moeten kopen voor één dag dragen en zou de wasmachine continue draaien. In plaats daarvan plakte ik gewoon wegwerpcompressen op de Mammae compressen en droeg die zo in mijn bh, en wisselde de wegwerpcompressen elke voeding. Zat heerlijk, je zag er niks van.

5. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Oh, en dat de Mammae's klein vallen klopt half. De maat is verder niet klein, maar de buitenste cups sluiten nauw. Ik vind het heerlijk, want zo zijn mijn borsten goed ingepakt en worden ze super ondersteund. Alleen bij flinke stuwing gaat het zeer doen, dan worden die buitenste cups echt te krap. Is mij maar 1 keer overkomen (maar was mij vaker overkomen als ik de bh's al in de eerste maand na de bevalling had gedragen).

Nog een dingetje: erg praktisch zijn de Mammae's niet. De buitenste cups zijn lastig weg te werken wanneer je gaat voeden. Dat ze naar de buitenkant klappen is eigenlijk heel onhandig. Maar voorgevormde cups naar beneden klappen is nóg onhandiger, want dan kan je ze echt nergens kwijt en zit het voor geen meter. De Mammae's buitenste cups zitten dus niet in de weg tijdens het voeden. Maar het is best een karwei om ze opzij te klappen (ik stop ze tegenwoordig gewoon onder mijn oksels). En heel leuk dat ze zo'n speciaal netje hebben voor je compressen, maar die gebruik ik tegenwoordig nooit meer. Zo onhandig gefriemel om die dingen daar in te krijgen. En zo goed zitten ze er nou ook weer niet in, ben steeds bang dat ze eruit vallen. Nu leg ik de compressen meestal naast me neer op een tafeltje, of ik stop het compres weg in de andere cup. Gaat ook prima. En dát is wél met 1 hand te doen. Mammae claimt dat je het openen en sluiten van de bh met 1 hand kan doen. Nou, echt niet! De buitenste cup openen met 1 hand lukt wel, maar vervolgens die cup wegklappen gaat echt niet met maar 1 hand. De compres vis je inderdaad met 1 hand uit de bh, maar kan je never nooit met 1 hand in dat netje stoppen (maar dus wel in de andere cup, of onder het bh bandje ofzo). De stof eventueel naar achteren trekken gaat wel met 1 hand. De bh sluiten is zeker weten niet te doen met 1 hand. De compres terug stoppen, zeker met cup F, moet echt met 2 handen gedaan worden. Ook de buitenste cup sluiten met een grote cupmaat is geen beginnen aan, zeker omdat de buitenste cup dus nauw sluit. Maar eenmaal weer gefatsoeneerd zit de bh dus echt heerlijk en het ziet er zooooooo leuk uit! Het is mij het gefriemel dus zeker waard.

Oh, nog een laatste tip: Ik merkte dat ik de compressen niet middenop mijn tepel(hof) moest plaatsen, maar meer "off-centre". Anders zaten ze niet lekker in de bh, omdat er dan nog een heel groot stuk blote borst te zien was in de opening. Ik merk er niks van dat ze "scheef" zitten op mijn borst en het draagt een stuk fijner zo. Maar echt functioneel zijn die compressen zo dus niet meer ;) Ze dienen bij mij nu dus echt alleen nog maar om de opening van de binnenste cup te "vullen".

Deel Deze Pagina