Hoe wordt de uitkering tijdens je verlof bepaald?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Novastar, 23 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Hallo,
    In november loopt mijn huidige jaarcontract af. Het mag nog met een jaar verlengd worden en hoogstwaarschijnlijk zal mijn baas dat wel doen. Ze heeft er echter al op aangestuurd dat ze me minder uren wil geven dan ik nu werk. Ik wil eigenlijk mijn gewone aantal uren houden en pas na mijn verlof minder gaan werken, dit vooral ivm de uitkering die je krijgt tijdens je verlof. Hoe wordt de hoogte hiervan berekend? Kijken ze naar het gemiddelde van het jaar voorafgaand aan je verlof of nemen ze gewoon het laatste salaris dat je kreeg voor je met verlof ging? Dat laatste zou voor mij dus nadelig zijn. Ik hoop dat jullie een antwoord hebben zodat ik wat beter voorbereid het gesprek met mijn baas in ga. Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Novastar,

Je wilt graag weten over welke periode UWV de hoogte van je zwangerschapsuitkering gaat berekenen.

Bij de berekening van het dagloon wordt er gekeken naar één jaar. Dit jaar eindigt op de laatste dag van de op 1 na laatste volledige maand of de op 1 na laatste volledige vier-wekenperiode voor de eerste dag van je verlof (referteperiode). Er is dus altijd één volledige maand of vier-wekenperiode die niet meetelt.

Ben je op het moment van je verlof nog in dienst? Dan is het gebruikelijk dat je werkgever je loon doorbetaalt en dat de werkgever de uitkering ontvangt van UWV.
    Mocht het blijken dat de zwangerschapsuitkering hoger uitvalt dan je loon? Dan kun je ervoor kiezen de uitkering rechtstreeks naar je over te maken. Overleg dit met de werkgever als de uitkering aangevraagd moet worden.

Ik hoop dat je contract met hetzelfde aantal uren verlengd wordt. Dat scheelt een hoop zorgen.

Actuele informatie over de hoogte van de zwangerschapsuitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Bedankt voor het antwoord. Ik ben er enorm mee geholpen.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan!

Deel Deze Pagina