Pff hoe ga ik mijn situatie kort omschrijven.....Doe mijn best. Ik ben inmiddels 3 mnd geleden bevallen. In de afgelopen periode zijn er wat heftige dingen in mijn prive leven gebeurt waardoor ik mezelf niet instaat voel om te werken. Ik heb me dan ook ziek gemeld. Gesprek gehad bij de arboarts en die vind dat ik wel ziek ben maar wil dat ik wel vanaf juni ga opbouwen en dat in 2 mnd tijd. Ik merk zelf dat dit voor mij te vroeg is. Wil eigenlijk een maandje langer de tijd en dan gaan opbouwen. Volgens de arts is hier geen medische grond voor. Gesprek gehad met mijn werk en ook zij vinden dat ik aan de slag moet. Ik merk dat ik het emotioneel niet aankan om de strijd aan te gaan dus nu is de constructie bedacht dat ik mijn vakantiedagen opneem zodat ik in juni nog thuis kan blijven en ik dan in juli weer volledig aan de slag moet. En mijn manager gaat me per 1 juni beter melden. Dat is dus heel dubbel arboarts vind me wel ziek maar geeft me niet de ruimte wat later te beginnen. Werkgever meld me beter en laat me mijn vakantiedagen opnemen. Had gehoopt dat ze me iets tegemoet zouden komen maar het tegendeel is waar. Zoals ik al zei ik kan het bijna niet opbrengen hierover de strijd aan te gaan en ben wel bereid om dan maar mijn dagen op te nemen zodat ik tijd voor mezelf heb maar snij mezelf daarmee in mijn vingers. Overigens heb ik contact met een psycholoog die mijn idee ondersteund en eventueel wel contact wil opnemen met de arbo maar zal dat iets uitmaken?! Ik heb met mijn manager afgesproken er volgende week op terug te komen. Jullie tips wat ik kan doen? Moet ik het UWV inschakelen en wat kunnen die betekenen? Oh ja arbo arts neemt me totaal niet serieus zegt dat ik niet ziek ben maar een opvangprobleem heb en zegt dat als ik voor mijn kind kan zorgen ik ook kan werken. Voor mijn kind zorgen is zo'n beetje het enige wat ik de op dit moment. Allemaal erg vermoeiend.
Erg fijn allemaal als je niet lichamelijk ziek bent. Ik heb hetzelfde gehad. Ik zat wegens psychische problemen in de ziektewet en de arboarts zat me vanaf de eerste dag weer te pushen om aan het werk te gaan. Het opbouwschema was te zwaar en ik had het gevoel alsof het te snel ging maar ik had weinig te zeggen. Als ik zei dat ik het te zwaar vond dan zei ze dat ik het toch maar moest proberen. En als ik de volgende keer weer kwam met dezelfde conclusie dan zei ze weer hetzelfde. Het was erg frustrerend. Inmiddels ben ik daar weg omdat ik maar een jaar contract had maar ik ben er wel een stuk wijzer van geworden. De arboarts staat duidelijk aan de kant van de werkgever en is er dan ook om jou zo snel mogelijk aan het werk te krijgen. Het is goed dat je een psycholoog hebt en die zou ik zeker contact op laten nemen met de arboarts. Als je het niet eens bent met je arboarts kan je altijd bij het UWV een secondopinion aanvragen. Dit kost je 50 euro (dit heb ik zelf niet gedaan dus weet niet hoe zoiets verloopt) Het is jammer dat je al hebt aangegeven dat je je vakantiedagen op wil nemen want dit klopt niet. Als je ziek bent dan ben je ziek. Eigenlijk zou de arbo tijdens en na die twee maanden opbouw moeten kijken of het goed gaat en of je er daadwerkelijk klaar voor bent. Ik weet wel dat je verplicht bent om het advies van de arbo op te volgen. Bij mij gingen ze dreigen dat ze me gingen korten op mijn loon. Heb je een vast contract? Nou succes ermee want ik weet hoe zwaar het kan zijn.
Is het een idee om met een psycholoog te gaan praten? Enerzijds misschien lekker voor jezelf, anderzijds laat je zien dat je echt wel van goede wil bent, maar nog niet klaar om te gaan werken.