Beste mensen van het UWV, Tijdens mijn vorige zwangerschapsverlof (maart-juli 2014) mocht ik 4 weken eerder begonnen met werken (dit was 9 weken na de bevalling). Dit mocht met behoud van de ZEZ. Uiteindelijk niet gedaan, maar het was toen mogelijk met behoud van de ZEZ. Voor 1 opdrachtgever wil ik deze keer iets eerder beginnen, mijn zwangerschapsverlof eindigt 26 juli, ik wil voor deze opdrachtgever 6 juli beginnen (zal 8 weken na de bevalling zijn). Nu hoorde ik dat tijdens de 16 weken zwangerschapsverlof, waarbij je de ZEZ krijgt, geen werkzaamheden mag verrichten omdat je dan dubbel inkomen zou hebben. Ik dacht echter dat je de 4 weken voor de uitgerekende datum en 6 weken na de uitgerekende datum (of bevalling) niet mocht werken, maar de andere weken wel, met behoud van de ZEZ. Wat is nu waar? Vriendelijke groeten,[FONT=georgia,serif] [/FONT][FONT=georgia,serif][/FONT]
Goedemorgen Korenbloem86, Je mag tijdens je verlof wat ons betreft wel werken. Inkomen dat je tijdens het verlof verdient, wordt niet gekort op je ZEZ-uitkering. Je hebt dan inderdaad dubbel inkomen in die periode. Wel is het zo dat je volgens de Arbeidstijdenwet niet mag werken in de vier weken voor je uitgerekende datum en de eerste zes weken na je bevalling niet mag werken. Wat de consequenties zijn van overtreding van deze wet, kan UWV je niet vertellen; wij voeren de ZEZ uit, niet de Arbeidstijdenwet. Heb je daar vragen over? Stel ze dan aan Rijksoverheid. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team
Bedankt! Ik ga ruim 8 weken na de uitgerekende datum weer starten, dus overtreding van de Arbeidstijdenwet is niet aan de orde.
Oke, dan is het dus geen probleem, en kun je gerust werken tijdens het verlof. Vergeet niet om ook nog van het verlof te genieten, daar is het voor bedoeld