Hallo, Ik heb op moment een 0 urencontract. Nou ga ik eind november met zwangerschapsverlof via het uvw vraag ik of mijn baan een uitkering aan. Kan ik na mijn zwangerschapsuitkering overgaan na een ww uitkering om dan ondertussen te gaan solliciteren voor een vaste baan? Groetjes Polo
Beste Polo, Je werkgever kan 2 tot 4 weken voordat het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) moet ingaan een aanvraag doen. Je kunt ook zelf de aanvraag doen. Via UWV Telefoon (0900 9294) kun je de formulieren aanvragen. Eindigt je 0-urencontract tijdens de WAZO? Dan kun je inderdaad een ww-uitkering aanvragen. Als je contract nog doorloopt kun je alleen een gedeeltelijke ww-uitkering aanvragen wanneer je na het verlof voor minder uren wordt opgeroepen dan voorheen. Hoeveel uren je minimaal moet verliezen is afhankelijk van het aantal uren dat je gemiddeld hebt gewerkt in de laatste 26 weken voor de ingangsdatum van de WW: -Werkte je meer dan tien uur per week? Dan moet je ten minste 5 uren verliezen. -Werkte je minder dan tien uren per week? Dan moet je verliest minstens 50% van je uren verliezen. Actuele informatie vind je op deze pagina. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare