Na zwangerschapsverlof, eerst ouderschapsverlof en dan gedeeltelijk ontslag nemen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door A1988, 1 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Hallo dames,

jullie kunnen mij vast helpen! Ik snap namelijk iets niet zo goed.

Ik zou graag na mijn zwangerschapsverlof terug willen naar 3 dagen werken, nu werk ik fulltime. Zou ik dan voor een tijd nog wel de 'vierde' dag kunnen gebruiken als ouderschapsverlof. Dat ik dus nog wel een tijd doorbetaald krijg als 4 dagen en als dat op is overstap op 3? En hoe overleg je dit met je baas?
    Ik werk in het voortgezet onderwijs als docent.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Let wel even goed op je CAO, zeker wanneer je een periode OV krijgt doorbetaald. Bij bepaalde CÁO's is het nl zo dat je dan eerst weer een periode je normale contracturen moet werken na beëindiging van je OV.
    In dat geval zou je bijv kunnen zeggen, ik pas mn contract aan naar bijv 3 dagen en neem dan OV op (over die je nieuwe contracturen) en als dat op is ga je terug naar 3 dagen.

3. Jomy

Jomy Niet meer actief

Volgens mij krijg je ouderschapsverlof bijna nooit door betaald. Bij ons in de kinderopvang iig niet...

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In het onderwijs dus wel.

Maar ik krijg het ook niet hoor.

5. Jomy

Jomy Niet meer actief

oke haha, relax...

6. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    De ene helft betaald, de andere helft onbetaald :) je hoort mij niet klagen, maar zou er natuurlijk zo veel mogelijk voordeel uit willen halen :)

7. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    In de meeste organisaties geldt dat als je betaald ouderschapsverlof opneemt, je dit moet terug betalen als daarna je comtracturen terug brengt. Ik zou het heel goed navragen bij personeelszaken voordat je straks ineens de rekening gepresenteerd krijgt.

8. Koon

Koon Niet meer actief

Ik krijg de eerste helft van het OV 50% betaald. Als mijn OV er op zit moet ik verplicht 6 maanden mijn contracturen werken óf mijn OV terugbetalen.
    Dat is CAO bepaald en heeft afdeling P&O zo voor jou op een printje staan.

9. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    ik werk ook in het VO en heb ook al 3x ouderschapsverlof opgenomen. Onze cao is anders (gunstiger) dan die van PO.

Waarom neem je niet 2 dagen (0,4 fte) ouderschapsverlof op? Als je verlof op is, dan moet je 0,01 meer gaan werken dan tijdens je verlof.

Ik nam bv na de eerste 0,5 fte op en kon daarna als ik dat wilde gaan werken voor 0,051 (zo voorkom je dat je terug moet betalen)

Wat jij zegt, kan ook hoor. Je verandert je aanstelling in 0,8 fte en neemt dan 0,2 fte verlof op... Na je verlof zou je dan 0,61 fte moeten gaan werken.

10. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    @Marloes: dank je wel! Ja, ik ben wel blij met onze cao over het algemeen.

De reden dat ik niet 0,4 OV op wil nemen is dat ik het over een wat langere tijd wil verdelen, zo kan ik ook een beetje wennen aan minder inkomsten hebben :)

Ok, volgens mij weet ik een beetje hoe ik het wil/kan doen nou, ik ga als de tijd daar is maar even naar p&o met mijn plan. Ik ga dan na mn zwangerschapsverlof terug naar 0,79 (zodat ik niet meer dan 4 dagen op school hoef te zijn), neem ik ov op voor 0,21 fte, kom ik op 0,58 en uiteindelijk dan terug naar 0,59 zodat ik uiteindelijk niet meer dan 3 dagen werk. Klopt dit dan een beetje Marloes?

11. icsisev

icsisev Lid

25 jun 2012
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Interessante discussie! Ik werk ook in het vo. Op dit moment werk ik 0,8 FTE. Ik wil uiteindelijk graag terug naar 0,6 FTE. Ik dacht dit het eerste jaar op te kunnen vangen door alleen 0,2 FTE ouderschapsverlof op te nemen en daarna deeltijd ontslag naar 0,6. Maar zoals ik nu begrijp moet ik een iets andere constructie verzinnen. Binnenkort maar eens met p&o om tafel gaan zitten. :)

12. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    klopt!

Een werknemer kan in bepaalde gevallen worden verplicht tot
    terugbetaling van de bezoldiging zoals bedoeld in artikel 15.7.a
    tijdens de verlofperiode. Die plicht bestaat indien de werknemer
    binnen een jaar nadat hij ouderschapsverlof op grond van deze
    regeling heeft genoten ontslag neemt of hij wegens plichtsverzuim
    wordt ontslagen en wanneer de betrekkingsomvang
    binnen een jaar na afloop van de verlofperiode wordt verkleind
    tot de helft of minder van de betrekkingsomvang op de dag
    voorafgaand aan de ingangsdatum van het verlof. In die
    gevallen is de werknemer verplicht tot terugbetaling van de
    bezoldiging die hij gedurende het ouderschapsverlof heeft
    ontvangen over het aantal uren waarmee de betrekkingsomvang
    is verkleind.

Jij start met een betrekkingsomvang van 0.79 fte en moet dus terug betalen als je na je verlof 0.395 fte of nog minder gaat werken.

13. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    nee hoor, zo mag het gewoon!

14. icsisev

icsisev Lid

25 jun 2012
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zie het! Bedankt voor je reactie. Het terugbetalen geldt dus alleen als je de helft of minder wilt gaan werken dan voor je zwangerschapsverlof! Dat zou ideaal zijn, aangezien ik alleen een verschuiving maakt van 0,8 naar 0,6. Mooi!

15. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Marloes, super, dank je wel!
    Heb jij voor mij nog het precieze artikelnummer in de CAO? Dan kan ik dat erbij houden.
    Mijn baas is een schat van een man, maar mijn werk zal natuurlijk mij niets vertellen waar ik recht op heb als dat in hun nadeel is :p

16. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Yep, klopt! Hier werkzaam in het MBO (CAO BVE, bijlage L; staat hetzelfde) en dit is mij ook uitgelegd.
    Ik schrok al namelijk dat je alles moest terugbetalen als je minder ging werken dan je oorspronkelijke aanstelling!
    Ik heb 1,000 fte en ga straks na het ouderschapsverlof naar 0,79 en dat mag gewoon :)
    Gelukkig maar! Superfijn zo'n betaalde ouderschapsverlofregeling!

Deel Deze Pagina