Hallo, 31 mei loopt mijn zwangerschapsverlof af en zou ik dus weer moeten beginnn met werken. voor mijn verlof ben ik al de ziektewet ingegaan ivm bekkenistabiliteit en wat andere klachten. Helaas zijn mijn klachten niet weg gegaan er zijn zelfs nog klachten bij gekomen. Ik heb gelezen als ik na het verlof nog zwangerschaps gerelateerde klachten heb me ziek kan melden en er dan een uitkering aangevraagd kan worden. nou is mijn vraag als ik maandag toch zou beginneb met werken en het niet uiteindelijk kan ik dan nog aanspraak maken op did uitkering of heb je daar dan geen recht meer op. Groetjes mamagiraf
Beste mamagiraf, Wat vervelend dat je nog klachten hebt. Als je na afloop van het verlof nog niet kunt werken dan kan je je bij de werkgever ziekmelden. Als je klachten te maken hebben met de zwangerschap dan zal de werkgever je bij UWV ziekmelden. Heb je geen werkgever dan kan je zelf de ziekmelding bij UWV doen. Je vraagt je af wat er gebeurt als aan het werk gaat en het toch niet lukt, of je dan alsnog aanspraak kan maken op een uitkering. Ik raad je aan om voorzichtig te zijn met je gezondheid. Kan je vanwege lichamelijke klachten niet werken, dan meld je je ziek. Je kan ook altijd vanuit je ziekmelding afspraken maken om weer (gedeeltelijk) aan het werk te gaan. Zo kan je binnen jouw lichamelijke mogelijkheden rustig re-integreren. Wat er gebeurt als je toch zou beginnen met werken en je houdt het niet vol kan ik je niet zeggen. Je bent namelijk in dat geval niet aansluitend aan je verlof ziek. Ik wens je veel sterkte en een spoedig herstel. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team