Uitbetaling zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door ffff, 24 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Dag UWV webcare team,

Ik heb een vraag over de hoogte van de WAZO-uitkering. Ik heb altijd 100% gewerkt en ben van plan dat te blijven doen tot eind augustus (ik ben dan 22 weken zwanger). Daarna wil ik 70% gaan werken. Mijn uitgerekende datum is 5 januari 2017.

Klopt het dat mijn WAZO-uitkering gelijk is aan het gemiddelde loon van het afgelopen jaar, dus 70% in de maanden september, oktober en november 2016 (niet december, want op uw site las ik dat alleen de volledige laatste maand voor het verlof meetelt, en ik verwacht dat mijn verlof in december in zal gaan) en 100% in de maanden december 2015, januari, februari, maart, april, mei, juni, juli en augustus 2016? Dus grofweg (9x100% + 3x70%) / 12 = ongeveer 92,5%?

En als ik al in november met verlof zou gaan, klopt het dan dat het als volgt berekend wordt: 70% over september en oktober 2016 en 100% over de 10 maanden daarvoor? Dus (10x100% + 2x70%) / 12 = ongeveer 95%?

Alvast bedankt voor het meedenken, groet!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste ffff,

Je wilt graag weten over welke periode de hoogte van je uitkering wordt berekend.

Je WAZO-uitkering is 100% van je dagloon. Wij baseren het dagloon op het SV-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon.

Voor het dagloon kijken wij daarbij naar de periode van 1 jaar, dat eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voorafgaand aan de dag waarop het zwangerschapsverlof begint. Deze periode noemen we de referteperiode. Het is dus niet de volledige laatste maand die meetelt maar de maand die daarvoor ligt.
    Als je verlof in december start dan nemen we de periode van november 2015 tot en met oktober 2016 om de hoogte van je dagloon te berekenen.
    Als je verlof start in november dan is de referteperiode oktober 2015 tot en met september 2016.

Om tot je dagloon te komen nemen we het totale SV-loon wat je in deze periode hebt verdiend en delen we dit door 261. Tijdens je WAZO ontvang je 100% van je dagloon.

Actuele informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

Deel Deze Pagina