naailes

Discussie in 'De lounge' gestart door MamavEsmee, 5 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Het lijkt me zo leuk om zelf kleding voor Esmee te gaan maken.. alleen ben ik niet zo heel erg creatief.:D

Is een naaicursus dan een goede optie? Wat leer je allemaal en kan ik dan op den duur ook thuis aan de slag?

Wie is er handig met de naaimachine? Is dit makkelijk te leren en show je creaties?

2. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Grappig, ik zat daar ook aan te denken! Ik lees dus mee..

Ik heb dit soort dingen altijd in de herfst/winter, zou het seizoensgebonden zijn? Hahahahaa!

3. Ckialita

Ckialita Bekend lid

28 jan 2009
    993
    0
    0
    Hmmm, ik heb geen naailes gehad, maar zelf wat geprobeerd. Mijn schoonmoeder maakt zelf ook rokken en dergelijke, dus die is er ook mee bezig. Is erg leuk, lijkt me vooral voor kinderen leuk, maar ja, die heb ik zelf nog niet. Ben wel van plan dan ook zelf kleding te gaan naaien. Ik hoop dat je wat vindt!

4. MamavEsmee

Ckialita.. Wat bedoel je met, zelf wat geprobeerd? Zelf aan de slag gegaan met stof en naaimachine?

Ik kan redelijk omgaan met een naaimachine, op de mavo tijdens handenarbeid 3 maanden "les" gehad.. Op mijn moeders naaimachine ook wel eens dingen versteld maar echt iets in elkaar zetten..;)

5. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

heb toevallig van het weekend een naaimachine gekocht :D en heb de gordijnen(zie banner) voor de babykamer zelf genaaid :$:$:$ zonder les hihih ben best wel trots op mezelf;)

6. MamavEsmee

Moeilijk??:D

7. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb een tijdje geleden ook een naaimachine gekocht. Gewoon omdat 't me leuk leek om eens wat zelf te maken. Ik had ook totaal geen ervaring, maar met gewoon een beetje oefenen kom je vaak al ver.

Mijn eerste projectje waren ook gordijnen en ze zijn echt goed gelukt (vind ik zelf ;)). Rokjes enzo maken zou ook wel moeten lukken.

Op naailes leer je volgens mij vooral patronen te lezen en daarvan na te maken.

8. Ckialita

Ckialita Bekend lid

28 jan 2009
    993
    0
    0
    Zelf geprobeerd als in:
    vroeger (toen ik 8 was ofzo) pop op een blaadje gelegd, benen omgetrokken, aan beide kanten een paar centimeter erbij, uitgeknipt uit stof en aan elkaar genaaid, aan de boven- en onderkant onmzomen en bovenaan elastiek erdoorheen, en je hebt een broekje.8)
    Kadootje voor kraamvisite: van een enorme lap stof zelf een trappelzak gemaakt, door een zak te naaien, bovenkant omzomen, geborduurd stuk opzetten, elastiek erdoor en twee stofjes als bretels.8)
    Rok: een oude rok gepakt die te klein en kapot was, een soort plooirok, acht stukken stof. Gekeken hoe de stof vastzat, mijn eigen middel omgemeten, uitgerekend hoe breed de onderkant dan ongeveer moest worden voor een leuke uit loop, en acht stukken aan elkaar gezet. De band en rits erin was even puzzelen, maar het hoeft niet zo moeilijk. Als je het goed uitgedacht en uitgerekend hebt, is het in elkaar zetten zo gedaan. Niet te snel willen en zorgen dat het redelijk recht gaat, en je hebt geen problemen. Je kan ook veel naaipatronen kopen, zelf nog nooit gebruikt, maar vooral voor kinderkleding om eens te proberen lijkt het me niet zo lastig. En als je eenmaal een goed patroon hebt, kan je het in vijf verschillende stofjes maken, en je hebt een hele garderobe.
    K zal zo proberen wat foto's in mijn album te zetten.

9. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Cindy wat goed! Complimenten hoor. Ik heb ook een naaimachine, maar heb geen idee hoe ik die dingen nu moet maken.

10. Lilith

Lilith Fanatiek lid

6 feb 2006
    1.848
    0
    36
    Je haalt gewoon iets uit elkaar en naait het na... echt het is zo moeilijk niet! (Het is wel handig als je weet hoe een naaimachine werkt natuurlijk :D)

11. Ckialita

Ckialita Bekend lid

28 jan 2009
    993
    0
    0
    Heb twee dingetjes in mn album gezet, dat rode gedrocht is de rok, alleen het is glimmende stof dus niet heel erg goed te zien...

12. Vuurmeisje

Vuurmeisje Bekend lid

15 jul 2009
    727
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb nu 5 jaar bijna les. Is heel goed hoor, naailes. Ik heb leren patroontekenen ( lang niet alles hoor ) en goed en netjes leren naaien. Ik ben begonnen op een naaimachine van rond de 245, was heel goed te doen. Lockmachine heb je voorlopig toch nog niet nodig, je kan alles eerst zigzaggen. Ik heb samen met mijn lerares mijn trouwjurk genaaid en ontworpen. Was heel erg leuk om te doen. Ik zou het gewoon prberen, het is echt hartstikke leuk, naaien.

13. MamavEsmee

Wat leuk om alle positieve reacties te lezen!

ckialita.. ziet er leuk uit hoor!

Ik heb een goede naaischool gevonden in het dorp waar ik woon dus maar eens bellen..

Natuurlijk zijn meer reacties welkom!

14. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

haha ik had op de zolder nog een paar oude gordijnen liggen en goed gekeken hoe die in elkaar zaten tja en dan maar proberen:D

15. MamaUk

MamaUk Niet meer actief

ik zit sinds maart op les. Heb voor mijzelf een broek gemaakt (die hangt in de kast, misschien dat ik m ooit pas) voor de kleine twee pakjes, zelf de boxkleden en boxzakken, overtrekjes e.d. Nu bezig met 2 jassen voor mijzelf en stof liggen voor 2 rokken en een broek.

Ik vind het heerlijk om te doen, ontspannend en gezellig. Morgen weer les, heb er weer zin in!

Ik raad les zeker wel aan, gewoon eens bij wat (oudere) buurvrouwen informeren, die weten vaak waar je les kunt volgen. De meeste naaijuffen weten niet van het bestaan van internet ;)

16. Ckialita

Ckialita Bekend lid

28 jan 2009
    993
    0
    0
    Voor iedereen die er enigszins interesse in heeft, vanaf volgende woensdag (21 oktober) zijn bij de Aldi naaimachines te koop... Ik weet niet of dit goedkoper is dan in een officiele winkel, maar bij de Aldi hebben ze vaak goede dingen. Zijn E69,99

Deel Deze Pagina