Naaimachine kopen: waar moet ik op letten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chantico, 14 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ik wil een naaimachine kopen. Ik ben een totale beginner en ik twijfel tussen het kopen van een hele eenvoudige machine om te kijken of het wel iets voor me is en het kopen van een toch ietsje betere machine want goedkoop is duurkoop en dan doe je er tenmiste wat langer mee...

Ik weet nog niet precies wat ik er mee wil doen, maar dingen als poppenlakentjes / speelkleertjes / kussenhoezen maken, gordijnen / een spijkerbroek verkorten, dat soort dingen denk ik dan aan.

Waar moet ik op letten als ik een naaimachine koop? Mechanisch of electronisch? Welk merk is goed? Is het belangrijk om veel steken te hebben en daar allemaal dingen aan in te kunnen stellen (steekbreedte/lengte)? Hoe belangrijk is de 'zwaarte' van de motor of de gevoeligheid van het bedieningspedaal? Het opzetten van de klosjes enzo en hoe je de draad in de naald krijgt (weet van m'n moeder vroeger dat dat een enorm gedoe kon zijn) is daar veel verschil in tussen machines?

Nou ja, ik weet eigenlijk nog niet eens precies wat ik moet vragen allemaal, laat staan dat ik al kan kiezen. Jullie ervaringen zouden vast erg kunnen helpen!

2. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Goedkoop is niet altijd duurkoop hoor. Ik heb een Singer gekocht bij Blokker (volgens mij). Die heb ik al een jaar of acht en hij doet het nog perfect. Ik gebruik 'm heel regelmatig en nooit problemen, alleen het lampje is er een keer mee opgehouden. Nu weet ik inmiddels dat ik het wel echt leuk vind dus als ie een keer echt stuk gaat koop ik een wat uitgebreidere. Niet omdat dat beter zou zijn, maar die kunnen vaak wel wat zwaardere stoffen aan en hebben wat leuke extra steken enzo.

3. danip

danip Niet meer actief

Hier precies hetzelfde verhaal. Enige verschil, mijn Singer komt van de Kruidvat ;)

4. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Belangrijk is dat je voor ogen hebt wat je ermee wilt doen.

De meeste singer naaimachines zijn prima.

Andere merken: Bernina, janome, husqvarna, brother... ook allemaal goede merken.

Je kan ook eens gaan kijken in de occasions hoek van een naaimachinewinkel. Kan je je meteen een beetje laten voorlichten. Je hoeft nog niet meteen te kopen. Voordeel van een machine bij een naaimachinewinkel is meestal wel dat je even uitgelegd wordt hoede machine werkt, als beginner misschien geen overbodige luxe.

5. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Ik zou zeker als beginner beginnen met een simpele voordelige machine. Ik heb het geleerd op een toyota, die komt zo nu en dan bij de Blokker te koop voor geen 100 euro.
    Als je dan eenmaal bedreven bent en je bent van plan veel meer te naaien kun je altijd nog uitkijken naar een wat geavanceerder apparaat.

Een sterke motor is van belang als je zware stoffen wilt gaan naaien. Stel je wilt voornamelijk gordijnen naaien, dan zou een sterkere motor handiger zijn.

6. Yara89

Yara89 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.760
    2
    38
    NULL
    NULL
    Een Singer of Toyota is voor kleine dingetjes prima, maar wil je er echt meer mee doen is een zwaardere machine misschien beter. Ik heb het vroeger al geleerd van mn moeder, dus ik heb nu een Brother Anniversary gekocht (320 euro). Heb er nog steeds geen spijt van!

Daarbij, in een winkel waar ze naaimachines verkopen kunnen ze je echt advies geven en kun je ook verschillende machines uitproberen.

7. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik zou inderdaad ook naar een naaimachinewinkel gaan. Je hoeft daar niet direct iets te kopen, maar zij kunnen je vast wel helpen om uit te zoeken welke eigenschappen jij zoekt in een naaimachine.

Ikzelf heb ook een goedkope Singer gekocht - bij de Bijenkorf in de aanbieding. Ik moet zeggen dat ik niet supertevreden ben. In principe volstaat hij wel, maar hij is mij niet zwaar genoeg (voor dikke stoffen e.d.). Toen ik hem een keer bij de naaimachinewinkel bracht voor reparatie werd mij ook verteld dat dit niet zo'n goede lijn is van Singer. Was dus wel handig geweest als ik dat van tevoren wist...

Aan de andere kant: ik wist ook niet van tevoren dat ik het naaien zo leuk zou vinden. Is natuurlijk moeilijk in te schatten.

Deel Deze Pagina