Wie kan mij meer vertellen over het opp? (Ontwikkelingsperspectiefplan

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ebrum, 27 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ebrum

Ebrum Fanatiek lid

11 mei 2013
    1.725
    853
    113
    Hoi Iedereen,

wij zijn er niet eens met de opp. En school verandert het niet. En nu?

2. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik wil wel met je meedenken, maar het is een beetje lastig zo omdat ik niet weet waar het precies om gaat. Je mag me pb’en als je wilt. (Ik ben docente en mentor in het VO)

3. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Waar ben je het niet mee eens? En waarom willen ze het niet veranderen?

Ik maak mij eerlijke gezegd nooit zo 'druk' om het opp. Elk jaar word er gewoon een plan gemaakt waar aan gewerkt moet worden. Tot nu toe stonden er ook geen gekke dingen in en school ziet hem natuurlijk anders dan ik.
    Niveau kan gewoon nog veranderen.

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Als ik het mij goed herinner heb je al vaker berichten geplaatst over dat school je kindje anders ziet dan jullie zelf.
    Wat heb je daar tot nu toe mee gedaan?

Jessi79 vindt dit leuk.
  5. Ebrum

Ebrum Fanatiek lid

11 mei 2013
    1.725
    853
    113
    Ik stuur je een PB

6. Ebrum

Ebrum Fanatiek lid

11 mei 2013
    1.725
    853
    113
    Momenteel zijn we gestart in het belangrijkste leerjaar. We gaan dit afmaken en daarna verder kijken hoe ze ervoor staat. Maar het opp gedeelte zit me niet lekker...

7. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Om welk leerjaar gaat het?
    Ik heb in de afgelopen 7 jaren basisschool gemerkt dat het meest belangrijke is hoe je kind zich voelt. Als het zich veilig voelt en lekker in zijn / haar vel zit dan komt het leren en de ontwikkeling vanzelf wel. Het uiteindelijke niveau is toch minder van belang (vinden wij).
    Of is dit helemaal niet wat je bedoelt?

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.930
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wie heeft / hebben het OPP gemaakt? Waren alleen de leerkrachten betrokken of ook de IB-er? Heeft er een externe partij (bijv. AB-er) meegekeken?

Je geeft weinig informatie. Dat maakt het lastig reageren. Belangrijkste is om in gesprek te blijven. Maar misschien heb je al tig gesprekken gehad, dat weet ik natuurlijk niet.

Een OPP maken is best een lastige en omvangrijke klus. Ik heb er inmiddels wat meer ervaring mee. Maar ik weet nog wel dat ik er de eerste keren flink mee heb zitten stoeien. Aan de ene kant dus de opmerking dat zo'n OPP niet altijd perfect ingevuld is, omdat het gewoon best lastig als als je er nog niet veel ervaring mee hebt. Dat geldt voor de kant van de school. Maar waarschijnlijk ook voor jou. Ik denk dat beide partijen open moeten staan voor de ideeën van de ander. En open moeten kunnen (durven) staan voor de mogelijkheid dat je het zelf niet goed gezien hebt.

Verder is het denk ik ook belangrijk om je te realiseren dat het een document is dat meegroeit. Het wordt geregeld geëvalueerd en aangepast. Dus soms kun je bepaalde dingen waarover je twijfelt, toch laten staan. Het kan namelijk ook waardevol zijn dat er in het OPP staat wat al geprobeerd is en wat nìet werkt. Dan kan soms nodig zijn om een stapje verder te komen en hulp te bereiken die anders niet beschikbaar komt.

Vrij algemene reactie, maar met de weinige informatie is dit wat ik kan bedenken. Misschien kan het je net helpen als je (opnieuw) met de school in gesprek gaat.
    Mocht je het uiteindelijk ècht niet eens worden, dan is er sprake van een vertrouwensbreuk. Wil je het zo ver laten komen of doe je dan liever water bij de wijn? Dank daarover na. Als het echt niet lukt om tot een OPP te komen waar zowel school als ouders achter kunnen staan, rest eigenlijk alleen de overstap naar een andere school.

Je gaf al kort aan dat zo'n overstap nu niet direct een optie is, vanwege de start in 'het belangrijkste' leerjaar. Ik werk al ruim 20 jaar in het basisonderwijs en kan je nog steeds niet vertellen wat 'het belangrijkste' leerjaar is. Groep 3 / 1e leerjaar is natuurlijk heel belangrijk qua leren lezen. Maar wat rekenen betreft niet zo spannend. Daar wordt in groep 4 / 2e leerjaar juist een (hopelijk) stevige basis gelegd. In de overgang van 5 naar 6 en van 6 naar 7 zie je nogal eens dat kinderen die eerst nog goed op geheugen konden meekomen, maar inzicht missen, in de problemen komen.
    En zo kan ik van elk leerjaar wel dingen noemen die dat leerjaar heel belangrijk maken.

Ik wil daar maar mee zeggen: als je werkelijk het gevoel hebt dat de school het niet goed doet voor jouw kind, dan maakt het leerjaar niet uit. Sterker nog: het feit dat een kind net (weer) gestart is in een belangrijk leerjaar, kan juist ook een argument zijn om wel de overstap te maken. Het is tenslotte zonde om zo'n belangrijk leerjaar verloren te laten gaan op een school die misschien niet bij jullie past.

Maar goed, dan ben ik al een paar stappen verder. Ik hoop dat het lukt om tot een OPP te komen waar jullie allemaal achter kunnen staan.

9. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    @tupp het gaat als ik het goed heb om een meisje van 6 met een tos op cluster 2 onderwijs.
    Zal dan denk ik net in groep 3 gestart zijn.
    Moeder heeft hier al vaker aangegeven dat ze zich zorgen maakt om de toekomst. En een ander beeld te hebben van kind dan school aangeeft.

Deel Deze Pagina