Ervaringen herstellen van 1 of 2 tanden dmv beugel?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bailey07, 14 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Mijn situatie is als volgt. Ongeveer 13 jaar geleden 3 jaar lang gebeugeld, retentiespalkje erachter. Half jaar geleden het spalkje voor het eerst los (boven, hoektand en de tand ervoor). Omdat het vrijdagavond gebeurde en ik bij de spoed flink wat geld kwijt zou zijn gewacht tot maandagochtend. Spalkje vast gezet, en klaar. Maar het voelde al wat vreemd. Na 1 maand spalkje weer los. Opnieuw vastgezet. 2 maanden later idem dito. Dit keer zei ze dat enkel de 2e tand los was, niet mijn hoektand. Maar ik voelde duidelijk dat de druk daar anders was en hij echt los was (dit ook kunnen voelen, want het donderse ding hing vast in mijn tong). Je voelt hem aankomen; enkel het 2e bolletje opnieuw vastgezet, en nu schoot gisteravond mijn hoektand volledig los (het bolletje). Mijn hoektand is duidelijk verschoven in die maanden, en ik irriteer me er aan. Het voelt rot, doet zeer met bijten en ik vind het een storend gezicht. Maar... is het mogelijk om enkel die hoektand terug recht te laten zetten vroeg ik me af?

Ik ga morgenochtend bellen om het spalkje voor nu weer vast te laten lijmen en direct een afspraak te maken asap voor een gesprek om te kijken wat ze kunnen doen. Voor nu was ik gewoon erg nieuwsgierig of er meer zijn geweest met eenzelfde (of soortgelijke) situatie?

2. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Ik heb er geen ervaring mee, maar het verbaast mij wel dat er in zo'n (relatief) korte periode je tanden anders zijn gaan staan. Ik vraag me af of dat komt doordat de druk van het spalkje wel op de ene tand stond en dus niet op de tand die dan los schoot. Ik heb namelijk 4 jaar geleden mijn boven spalkje eruit getrokken omdat het los zat. Pas vorig jaar heb ik er een nieuwe in laten zetten( ik vond het echt onzin die spalkjes) geen 1 tand is er anders gaan staan.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Geen ervaring mee, vroeger had niemand zo'n spalkje en tanden bleven gewoon recht staan...

4. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Is er niet een verstandskies (onderhuids) aan het groeien in de richting van je kiezen, want hierdoor kunnen je tanden misschien wel qua positie veranderen.

5. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Nou ik heb het niet helemaal helder getypt zie ik ;) Haast? Haha. Maargoed, ik denk inderdaad dat dat is gebeurd. Vanaf de eerste keer dat ie losschoot, dus zo'n 6 maanden geleden, is het gaan schuiven. En het is heus geen centimeterwerk, sterker nog, mijn man viel het pas op toen ik het zei. Maar die hoektand valt gewoon uit de lijn zeg maar. En er zit een spleetje nu die er niet zat.

6. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Te vroeg enter. Onder mist mijn spalkje namelijk door eenzelfde situatie als die jij schetst. Zelf eruit getrokken toen ik hem losbeet, en dat staat nog allemaal op zijn plek.

Ik heb geen verstandskiezen meer die de boel kunnen doen verschuiven trouwens.

7. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    1 tand bewerken kan wel, maar ik kan niet voor jou situatie spreken natuurlijk.
    Ik had vroeger 1 tand naar binnen staan. Daar hebben ze een dopje op gedaan en dmv een elastiekje die ik daaraan bevestigde is die ene tand langzaam verplaatst.

8. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb een soort van vals gespeeld. Ik heb een scheve voortand waar een stukje opgeplakt is, zodat het nu lijkt alsof de tand recht staat.

9. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    De ortho heeft bij mij gezegd dat je voor een goed resultaat je hele leven een spalk moet blijven dragen. Het kán zijn dat je tanden zonder niet verschuiven, maar je hele leven kunnen tanden blijven schuiven. Dat is alleen te voorkomen met de spalk...

Ik zou inderdaad teruggaan naar de ortho en vragen wat de mogelijkheden zijn. Wel zuur!

10. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Vind het trouwens wel raar dat het telkens los schoot, ik vraag mij af of ze het dan wel goed gelijmd hebben. De conclusie is nu wel als ie los schiet kan je hem beter helemaal lostrekken anders moet je weer naar de ortho zoals nu. Ik zou er niet aan moeten denken hoor, ik heb 6 jaar een beugel gedragen vind dat lang zat. :rolleyes::p

11. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Ik denk dat dat echt een verkooppraatje is, mijn oom heeft 8 jaar een beugel gehad (vroeger) en toen waren er nog geen spalken, maar bij hem is er echt niks anders gaan staan. Net zo als bij mij.

12. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Helemaal lostrekken = opnieuw happen en nieuwe spalk. Want nu is het kwestie van vastlijmen. Alleen denk ik dat er teveel druk op zit, en hij daardoor elke keer is losgeklapt. Omdat dus die tand al niet meer in de juiste positie stond.

13. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Dat is anekdotisch bewijs, en roken is nog steeds slecht voor de mens ook al zijn er voorbeelden te noemen van mensen die 90 zijn geworden ondanks veel sigaretten ;)

Tanden kunnen wel degelijk je hele leven blijven schuiven. Ik heb als volwassene een beugel gekregen, en daarvoor mijn tanden gingen alleen maar schever staan. Dat stopt niet op je 18e. Logisch ook, want anders was het ook niet mogelijk om door middel van een beugel de tanden weer recht te zetten. Dat kan alleen, als het mogelijk is om tanden te laten verschuiven.

Bovendien verdient een ortho er nauwelijks extra aan een spalk, al helemaal niet door de jraen heen. Normaal gesproken wordt zo'n spalk 1x gezet, en blijf daarna gewoon zitten. Dat hoeft niet weggehaald te worden of losgehaald te worden. Daar verdient een orthodontist niets aan.

Je kan geluk hebben, dat er niets meer verandert, maar dat is zeker niet standaard. Er is overigens nog een andere optie, naast een spalk: een nachtbeugel. Dat moet je iedere nacht dragen, zodat een eventuele minimale verschuiving die plaatsvindt gedurende de dag in de nacht weer rechtgetrokken wordt.

Ysabella vindt dit leuk.
  14. koala28

koala28 Niet meer actief

Ik ga binnenkort weer aan een slotjesbeugel. Mijn voortand (boven) is flink verschoven. Spalkje bleef ook bij mij niet zitten. Nachtbeugel gehad maar hielp niet. Ortho heeft aangegeven dat ik dan toch weer een slotjesbeugel moet voor een tijdje en dan weer spalkje en kijken wat het doet.

15. sunnycloud

sunnycloud Fanatiek lid

28 dec 2006
    1.541
    142
    63
    Vrouw
    Ik heb van mijn elfde tot mijn 16de een beugel gehad helaas daarna nooit een spalk gekregen en op mijn 20ste ging alles weer schuiven. Ik had enkel een nachtbeugel gekregen en tsja op die leeftijd vergat ik die nog wel eens. Op mijn 22ste was mijn huidige tandarts zo lief om een kort cosmetische orthodontistische behandeling te doen. Dit hield in dat mijn open beet niet gecorrigeerd werd want dat duurt jaren maat mijn tanden wel weer recht zouden staan. Een jaar een beugel gehad en daarna gelukkig een spalk. Staan nog steeds recht gelukkig!

16. mariellevanr

mariellevanr Niet meer actief

Toevallig deze week naar de ortho geweest met hetzelfde probleem. Ik kreeg 20 jaar terug na de slotjes beugel alleen een spalkje over de bovenste twee voortanden en onderste 4 voortanden. De afgelopen twee jaar is de tand naast mijn bovenhand gaan wandelen en mijn onderste twee beginnen naar voren te komen waardoor mijn beet niet meer goed is. Heb boven nu een spleet van bijna halve cm!

Enige oplossing is 12-15 maanden opnieuw een slotjes beugel...

Bij jou is het misschien op te lissen met een goede nieuwe spalk en 1 of 2 facings niet een ienimini breder zijn dan de huidige tanden?!

Zou het zowiezo navragen bij de ortho. 1e gesprek kostte hier €20,- voor advies hoe aan te pakken

17. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Ik heb het een jaar of 2 geleden gehad: ik kreeg een spleetje tussen mijn voortanden. Draadje er uit en een half jaar een nachtbeugel gehad boven. Draadje weer terug en na een maand of 8 begonnen de problemen, want draadje los. Weer vast laten zetten en 2 weken later weer los, weer vast en 1 week later weer los, weer vast, 4 weken later weer los. Nu zit hij er sinds februari in, maar het voelt niet goed. Ik voel gewoon dat de lijm minder dik wordt. Dit terwijl voor de nachtbeugel het spalkje er 15 jaar in zat zonder problemen. Onder is nog nooit los gegaan.

Ik heb het idee dat de lijm die nu gebruikt wordt slechter is, maar mijn ortho zegt juist beter. Uitleggen waarom ik daar inmiddels vaste klant ben kan hij alleen niet.

Over 4 weken gaan we op vakantie en ik ga de dag voor vertrek nog even langs voor wat extra lijm.

Achteraf heb ik.zo'n spijt dat ik perse dat mini spleetje weg wilde hebben, want tien moest het draadje weg.

Deel Deze Pagina