Ik vind het zelf heel normaal gedrag dat kinderen nieuwsgierig zijn naar andere dingen. Maar vind het wel belangrijk dat ze ook verteld worden dat de dingen "prive" zijn. Mijn oudste zoontje vind op het moment de lichaamsdelen ook erg interessant en zei laatst nog onder de douche dat hij het vreemd vind dat zijn piemel aan de buitenkant zit en bij mama vanbinnen...hahahaha... heb hem gelijk een basis biologielesje gegeven en gezegd dat het zo gemaakt is om later kindjes te kunnen krijgen. Dat het dan bij elkaar past... het enige wat hij zei was: getsie... Ik ben zelf nogal van het duidelijke en openheid. Maar maak hem wel heel duidelijk dat als hij wat wil ontdekken bij zichzelf, hij dit niet mag doen waar anderen bij zitten. En dat het van iedereen zelf is en er niet aan gezeten mag worden door anderen. Hier maken van naaktheid geen taboe en vind ik het heel normaal dat ouders met hun kinderen douchen/in bad gaan.
Daarom is ze hier gewoon van kleins af aan ook met papa in bad geweest.. En vanaf t moment dat ze zag dat papa anders was gewoon uitgelegd dat papa ( en nu broertje ook) een pielie hebben... Toen ze nog wat kleiner was wilde ze hem ook aanraken maar we hebben meteen vanaf het begin duidelijk gemaakt dat dit echt niet mag..en tegelijk ook gezegd dat haar plassertje ook privé is.. Niemand mag eraan komen en dat we deze ook nooit aan andere mensen laten zien. ( dit is natuurlijk allemaal geleidelijk in 3,5 jaar tijd gezegd) en ze vind het nu volkomen normaal en weet dat jongetjes anders zijn.. Meer maakt ze er gelukkig niet van