Hier een dochter van 7 en een zoon van 3. Douchen allemaal nog met of in elkaars bijzijn. Dochter heeft geen schaamte what so ever toen het een paar weken geleden zo warm was had ik haar alvast naar boven gestuurd om te gaan douchen, ik was nog even in de tuin. Ze was al aan het omkleden toen ze bedacht dat ze nog iets moest vragen. Komt ze in dr blootje zo de tuin inlopen. Nu vind ik zoals veel voorgangers dat je je absoluut niet moet schamen. Maaaar 7 jaar vind ik wel een leeftijd waarop je moet snappen dat je niet te pas en te onpas in je blootje kunt rondlopen. Nu zal ze nooit zomaar ergens dr rok naar beneden trekken maar ik vind het wel belangrijk dat ze dat snapt. Maar als ik dat zo benoem ben ik bang dat het "een ding" wordt. Ze neemt alles nogal serieus meteen.
Wij zijn daarin heel vrij. Kinderen gaan gewoon ook mee naar de sauna en hebben daardoor al heel wat naakt gezien. Ik vind het belangrijk dat mijn dochters leren dat een lichaam in alle soorten en maten komen en dat je altijd trots op je lijf mag zijn. Het perfecte plaatje bestaat niet, ook al wil de media ons anders doen geloven en je hoeft je nooit en te nimmer te schamen voor je prachtige lichaam. Liefde voor je eigen lijf is in mijn ogen een manier om zelfrespect te krijgen. Zelf ben ik hierin ook vrij opgevoed. Kinderen geven zelf aan als ze het niet meer prettig vinden. Ik was ongeveer elf jaar toen ik niet meer naakt gezien wilde worden door mijn vader. Mijn moeder is nooit een probleem geweest. Vanaf een jaar of zestien ging ik weer samen met mijn vader naar de sauna.
Dat heb ik met een grapje op proberen te lossen... Altijd als ik met mijn peuter onder de douche sta, vul ik het babybadje waar hij nog lekker languit in kan liggen. Dan mag hij in bad en ga ik douchen. Maar dan wil hij toch altijd perse mijn douchestraal inpikken. Gewoon omdat het kan en hij een eigenwijze peuter is. Ook als ik gewoon 'samen wil delen' en om de beurt die douchestraal wil. Soms sta ik echt naakt te vernikkelen omdat meneer die douche in beslag houdt. Hij loopt dan echt in en uit dat badje te klimmen en ik zie hem al een keer flink onderuit gaan met een tand door de lip of zijn kin kapot en een bloed/huilpartij en dergelijke... Bah! "Mama niet piemel" - Nee schatje, mama kwam ook uit het kinderbadje, gleed uit en heeft nu geen piemel meer, dus ga maar fijn in bad zitten. *neemt hele douchestraal in beslag* Klaaaar!
Mijn zoontje loopt t liefst de hele dag naakt! Kent wat dat betreft geen schaamte. Wij douchen ook gewoon samen, uiteraard benoemt hij wel eens dat het bij mij anders is. En dat mama borsten heeft en hij niet. Dat samen douchen doen we net zo lang tot hij zich er niet meer prettig bij voelt.
Ik ben ook nieuwsgierig. Welk geloof heb je dan? Ik heb dat eigenlijk nog nooit gehoord. Als dat zo is dan alle respect dat je je daaraan houdt hoor! Maar gewoon even uit nieuwsgierigheid. Of heb je dat inmiddels al uitgelegd en heb ik het gemist?
Wij zijn moslims dus geloof Islamitisch. Als mijn dochter vragen gaat stellen geef ik gewoon eerlijk antwoord. Als ze ouder wordt natuurlijk uitleggen waarom wel of niet. Wij douchen nog wel met onze dochter maar en zijn zo veel gelovigen die het helemaal niet doen. Wat ik al zei, ik vind het zelf gewoon niet leuk om bloot te douchen naast me dochter. Je weet maar nooit met kinderen. Gaan ze naast anderen vertellen. Dan zit je daar in schaamte omdat je zulke gevallen niet vaak ziet of hoort (geloof en cultuur ook) Ik heb respect voor mensen die het wel doen zoals de meesten hier.
Zoon van 7 en dochter van 5.5 vinden het nog geweldig om samen in bad te gaan. Op warme dagen lopen ze ook ineens alleen in hun onderbroek rond in huis ( doen ze echt zelf). ik slaap alleen in m'n slipjes en sochtends komen ze altijd nog even bij me liggen, ik vind daar niks raars aan. En als ze in bad gaan rennen ze ook nog even in hun blote billen door de kamer. Maar als we gaan zwemmen bijvoorbeeld durven ze het kleedhokje echt niet uit voordat ze hun zwemkleding aanhebben. Dus bij vreemden zouden ze echt niet zomaar in hun blote billen staan.
Wij zijn heel open daarin. Iedereen doucht hier nog met mekaar als het zo uitkomt. En lopen ook naakt door huis bv van badkamer naar slaapkamer
Hier is bloot heel normaal We hebben niet eens een slot op de badkamerdeur, iedereen mag altijd binnenkomen als een ander aan het douchen is. Zal misschien veranderen als ze puber zijn, zien we dan wel. De oudste van 8 heeft soms wel dat ze zich niet wil omkleden met vreemden erbij, de jongste trouwens laatst ook bij zwemles, wil ze zich liever omkleden in een hokje. Dat is dan ook prima. Als we met z'n allen gaan zwemmen kleden we ons vaak om in de gezinskleedruimte, daar hebben ze dan ook geen moeite mee. Als ze in bad zijn geweest (meestal samen), houden ze daarna een handdoekengevecht op ons bed, lekker in hun blootje. Hoop dat dat nog lang zo blijft!
Dit vind ik ook lastig... Ik wil graag dat ze die 'vrijheid' houden- maar anderzijds moet het ook op bepaalde momenten wel 'netjes' zijn zeg maar.
Ik leer mijn dochter dat ze thuis en in de tuin bloot kan zijn, behalve als er visite is (behalve directe familie zoals oma, tante enzo, dat weten ze wel). Daarbuiten loop je niet bloot.