Beginnen met fietsen

Discussion in 'De lounge' started by iMoeder, Sep 1, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Ik begin het hardlopen een beetje beu te raken de laatste tijd. En zoek iets anders om je lekker buiten mee in het zweet te werken. Ik kom met het lopen regelmatig mountainbikers tegen in het bos. En dat lijkt me ook wel wat. Nu zit ik dus te overwegen om dat eens te proberen.

Is er iemand met tips/ervaringen?

2. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,173
    4,483
    113
    Koop een fiets en ga!!!

Even zonder gekheid. Misschien kun je ergens een mountain bike in de buurt een keer huren, zodat je eens kunt kijken of je het leuk vindt.
    Via marktplaats een tweedehandsje kopen is ook een goede om het eens te proberen, mocht je het niks vinden verkoop je de fiets gewoon weer. Als beginner in het bos zou ik normale pedalen nemen en geen click systeem waarbij je voeten vast zitten. Dat is in het bos namelijk wat lastiger en val je vaak wat sneller dan bij wielrennen.
    Vergeet niet om ook een helm te kopen. Mijn schoonvader is al verschillende keren hard op boomwortels en dergelijke gevallen, blauwe plekken op zijn armen/benen, maar dankzij zijn helm geen kapot hoofd!!

3. Sifra

Sifra Niet meer actief

#3 Sifra, Sep 1, 2017
    Last edited by a moderator: Sep 1, 2017
    Ik mountainbike nu ongeveer 2 jaar in groepsverband ( dames ATB bij een vereniging ) en in de wintermaanden zelf met mijn zussen.
    Ik zou juist wel adviseren om gelijk te starten met klikpedalen. Zelf ben ik begonnen zonder klikpedalen en durf het nu niet zo goed, maar ik merk dat je zonder klikpedalen soms wel wat 'tekort' komt wanneer je je kracht moet inzetten op stukken 'vals plat' en klimmetjes.
    Verder zou ik adviseren om een mountainbike aan te schaffen met minimaal 27,5 inch wielen.
    Daarnaast goede fietskleding en helm idd.
    Zelf vind ik het fijn om in groepsverband en bij een vereiniging te fietsen. Op deze manier fietsen we veel verschillende routes door het bos en over de hei die ik zelf niet zou bedenken, daarnaast is het prettig om tips en adviezen te krijgen m.b.t. verschillende technieken bij het mountainbiken, zols bv. klimmetjes, afdalingen, fietsen in mul zand, modder etc.

Blauwe plekken zijn gegarandeerd as je gaat mountainbiken en soms is een dosis moed echt wel nodig ;), maar het is vooral hartstikke leuk!

Veel plezier!

4. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,289
    10,260
    113
    Afhankelijk hoeveel je durft , zelf een watje en hou niet van vallen dus zal nooit mountainbiken. Wielrennen lijkt me een stuk leuker. Mijn man is een jaar geleden begonnen, eerst met gewone pedalen en na een half jaar toch klikpedalen gehaald. Fietskleding via de lidl, wat je ook kiest een helm is van belang.
    Fiets heeft hij gekocht via een fietsenwinkel die ook tweedehands fietsen verkocht. (Via marktplaats gevonden)

Mijn man zegt cyclocross is ook een mogelijkheid, een fiets met meer mogelijkheden. Voor zo wel op de weg als door de modder.

5. Rataplan

Rataplan Fanatiek lid

Apr 25, 2015
    1,534
    107
    63
    Ik heb een hybride fiets (kruising tussen een mountainbike en een racefiets). Ik fiets vooral op wegen. Eigenlijk niet in bossen over modderweggetjes ed.
    Wel door de duinen bijvoorbeeld, maar dan wel op de fietspaden.
    Ik rij zonder SPD'S. Misschien ooit nog, maar voorlopig fiets ik wel lekker zo.

Als je zeker weet dat je het leuk vindt, dan zou ik wel gelijk voor een goede fiets gaan. Mijn schoonzus heeft er snel 1 voor €150 gekocht en die mist toch wel wat vergeleken met die van mij. Sowieso heeft zij minder versnellingen.
    Ik heb bijvoorbeeld hydraulische remmen en dat is toch ook wel weer wat duurder.

6. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Bedankt dames, hier kan ik wel wat mee. Dat click systeem spreekt me niet zo aan. Dus ik denk dat ik zonder begin. Maar ik ga denk ik eens op marktplaats kijken inderdaad voor een goedkope fiets om het eens uit te proberen. Verder ben ik niet bang aangelegd en blauwe plekken vind ik ook niet zo erg.

Speciale kleding heb ik denk ik niet nodig. Mn hardloop kleding volstaat wel even gok ik. Volgens mij zit daar geen heel groot verschil tussen. Een helm moet ik inderdaad wel aanschaffen. Hoe zit dat met schoenen?

7. Sifra

Sifra Niet meer actief

Wel een fietsbroek met zeem aandoen hoor, anders wordt het een pijnlijke situatie ;)

8. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Zoals schoenen voor een hardloper zijn is een fiets voor mountainbiken heel belangrijk.. koop geen oekeleboekele fiets..

En idd een fietsbroek met zeem!

9. Boebels

Boebels Bekend lid

Jun 24, 2016
    826
    462
    63
    Ik zou investeren in een goede broek, is niet goedkoop masr het oh zo waard. Zeker bij langere afstanden.
    In de bossen altijd zonder klikpedalen gereden aangezien wij de echte mountainbikeroutes pakten en ik het dan wel te eng vond. Op minder heftige stukken is klik wel heel fijn. Op de racefiets rijd ik wel altijd met.
    Helm is een must. Heb zo vaak bomen van dichtbij gezien. Vooral op die routes is het wel handig.
    En wellicht eerst een goedkope fiets om het uit te proberen naar als je serieuzer bent naar een goede winkel en een fiets op de goede maat en een goede afwerking mbt versnellingen. Als je naar een goede zaak gaat krijg je ook advies hierin.
    En een paar lekkere vingerloze handschoenen. Daar zit ook op de juiste plaatsen een verdikking en zorgt ervoor dat je handen minder de klap krijgen. Ook erg fijn bij lange stukken en de echte routes.
    En als laatste; mijn mountainbike kon ik de vering aan en uit zetten. Dat is handig aks je in bossen en gewone wegen rijd.

10. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Zijn de fietsbroeken van de Lidl met zeem en goed genoeg?

11. Sifra

Sifra Niet meer actief

Ja hoor, mijn zus fietst al twee jaar met de fietskleding van de Lidl, is prima.
    Zelf heb ik een broek van 21virages, ook niet al te duur en prima pasvorm en kwaliteit.

Share This Page