We willen onze zoon graag (niet de echte namen maar voorbeeldnamen) Wim Thijs noemen, met als roepnaam Thijs. We vinden Wim Thijs mooier dan Thijs Wim. Is het gek om de volgorde zo te doen? Op het geboortekaartje hebben we op de voorkant "Thijs", en op de binnenkant komt dan: "Blij en dankbaar zijn we met de geboorte van onze zoon Wim THIJS 10 maart 2019 2736 gram 48 cm" Thijs is niet met hoofdletters maar groter gedrukt. Wat vinden jullie?
Ja hoor tuurlijk kan dat! Ik kan echt geen enkele reden bedenken waarom niet Maar misschien kan iemand anders dat wel... Wat mij betreft; ik zie geen problemen!
Ja hoor, kan prima. Ik vind dat niet gek staan. Maar mijn persoonlijke voorkeur zou het niet hebben omdat ik het mooier vind als de eerste voorletter hetzelfde is als de voornaam.
Ik ken een aantal mensen die dit heeft en bijna allemaal vinden ze het irritant omdat het regelmatig voor verwarring zorgt en je vaak als mensen je niet kennen met je eerste naam wordt aangesproken. Ik zou er zelf dus niet voor kiezen.
Tuurlijk! Het is wat jullie willen natuurlijk, maar ik kan me ook indenken dat er dan fouten worden gemaakt bij de juiste naam noemen...
Kan prima! Wel moet je er inderdaad rekening mee houden dat in bepaalde situaties de eerste naam wordt gebruikt. Ook klopt de roepnaam niet met de eerste voorletter wat ook tot verwarring kan leiden. Dit zal zeker niet dagelijks zijn, maar het gebeurd zeker en zal niet altijd even leuk zijn. Toch is t gewoon zoals t is, het zal alleen zo nu en dan eens gecorrigeerd moeten worden.
Mijn roepnaam is ook anders dan m’n geboortenaam. Ervaar er zelf eigenlijk geen problemen mee. Bij officiële instanties moet ik inderdaad A.B. Zeggen in plaats van R., maar dat is er zó ingegroeid dat ik niet beter weet. Bovendien vragen scholen e.d. vaak ook om een naam en daarna nog de roepnaam. Vind de oplossing op je kaartje ook slim. Je zou ook nog iets in de trant van: ‘en we noemen hem Thijs’ kunnen zetten!