Ik ben benieuwd in hoeverre jullie kijken naar of de naam die je mooi vindt in de top van nu staat, is dat een reden om het niet te doen? Of doe je gewoon de naam die je het mooist vindt ongeacht of die populair is of niet? Ikzelf heb een gangbare naam en zat in de klas met nog een meisje met dezelfde naam, dat vond ik helemaal niet leuk, hoewel de spelling van haar naam iets anders was. Bij het kiezen van de naam nu speelt dat wel mee denk ik.
Ik vind dat als je een naam helemaal geweldig vind, die moet kiezen. Beter dan dat je zelf gaat knutselen om origineel te blijven. Dan maar 'saai'.
Hmm, ligt er misschien ook aan hoe vaak die naam bij jullie in de buurt al voor komt. Zelf heb ik een wat uniekere naam en hier ben ik echt reuze blij mee. Het voelt wat specialer en niet dat er meerdere van je zijn. Tot dusverre dus pro unieke namen. Aan de andere kant vind ik ook dat je echt een naam moet kiezen waar je zelf weg van bent. Boeien dat er meerdere mensen zo heten. Je bent ook een groot deel gewoon met elkaar samen binnenshuis en daar is hoogstwaarschijnlijk niemand met dezelfde naam. Ik ben zelf niet zo weg van twee namen, maar als jij dit wel oké vind dan heb ik nog een idee; Kun je de tweede naam wat unieker kiezen. Mocht je kind dan later genoeg hebben van een populaire naam hebben, dan kan hij/zij altijd die tweede naam nog gaan gebruiken?!
de naam die bij ons nu op nummer 1 staat, staat ook in de top 5. Eens met mijn voorgangers, belangrijkste dat jullie het zelf echt een mooie naam vinden. Wellicht heeft je vriend of jijzelf een redelijk unieke achternaam en kun je zo toch voor een beetje een uniek geheel zorgen.
Onze jongensnaam is een naam die redelijk vaak voorkomt. Maar wij kunnen ons niet voorstellen dat als we een ventje mogen krijgen hij anders zal heten dan ...... Mocht iemand in mijn naaste omgeving eerder een zoon krijgen die ook zo gaat heten dan zou ik het op voorhand bespreken maar die naam, die wijzigt niet meer!
Je hebt namen die wel veel voorkomen maar niet zo vaak dat je denkt 'Alweeeer...' Zoals de naam Lukas. Die komt best vaak voor, maar toch niet zo vaak dat je er gek van wordt. (hier tenminste niet) Maar de namen Fleur en Emma bijv. vind ik té vaak gegeven de laatste tijd.
Maar degene die daar niet naar kijken: vind je kind het niet vervelend als er bijvoorbeeld 2 of 3 met dezelfde naam bij hem/haar zitten? Maar kan me ook goed voostellen als je een naam helemaal leuk vind dat je die wel graag wilt geven.
Als ik naar mezelf kijk dan had ik het denk ik helemaal niet erg gevonden als er meerdere mensen met dezelfde naam in mijn klas hadden gezeten. Had ik denk ik zelfs wel leuk gevonden, tenzij het vreselijke personen waren geweest. Maar volgens mij had k dat zelfs geen ramp gevonden. Ik denk dat het persoonlijk is, jij vond het wel vervelend dat er meerdere mensen met dezelfde naam in jou klas zaten. Dan zou ik inderdaad je kind een wat minder populaire naam geven.
Het was voor ons echt wel bewust dat we niet een naam uit de top 10, top 50, zelfs top 100 hebben gekozen. Ik wil mijn kind graag een originele naam meegeven..inderdaad ook omdat ik altijd wel een naamgenoot in de klas had..gaf me niet een speciaal gevoel. Mocht je inderdaad echt een naam uit de top 10 mooi vinden, krijg je niet uit je hoofd, dan zou ik voor een 2de aparte naam kiezen..
Kies gewoon wat je mooi vindt, je weet soms toch niet hoe populair een naam gaat zijn. Wij dachten in 2010 dat het met de naam Julia wel meeviel. Kort na haar geboorte werd bekend dat over het jaar 2010 de naam op nummer 2 stond. Tja...
Ik kijk daar zeker naar. Ik heb zelf een naam die niet veel voorkomt. Dat ben IK dus altijd. Heerlijk vind ik dat. Zelfs top-100 namen komen er hier niet in. Ik wordt altijd helemaal kriegel als mijn man het weer eens over zijn collega's heeft. Een tijdje had hij meerdere mensen die Mark, Jeroen, en Willem heetten, in zijn team. Je moet dus altijd de achternaam erbij noemen, om te weten over wie het gaat. Mijn zus heet hetzelfde als een goede vriendin van mij. We moeten dus altijd de achternamen gebruiken, of ik moet 'mijn zus' zeggen in plaats van haar naam. Het heeft ook met de veel voorkomendheid van de achternaam te maken. Ik heb altijd een beetje medelijden met Marieke de Vries (journaal verslaggeefster). Zowel Marieke als De Vries zijn veel voorkomende namen. Je hebt dus kans dat er nog 10 Marieke's de Vries bestaan, met alle kans op verwarring. Wel let ik ook op dat de naam niet zo uniek is, dat je hem altijd moet spellen of herhalen of dat het heel gemaakt klinkt. Het moet wel een frisse, Hollandse naam zijn die bekend in je oren klinkt. Zulke namen zijn er echt wel.
Ik zou ook niet gaan voor een naam die te vaak voorkomt, maar het hoeft ook niet uniek of apart te zijn. Het moet wel een normale, gangbare naam zijn.
Ik zou een naam uit de top 10/20 niet snel geven, tenzij er een bepaalde emotionele betekenis aan vast zit. Maar een naam die 'gewoon' in de top 100 staat vind ik geen probleem.
Ondanks dat wij nog niet zwanger zijn hebben we de jongensnaam al. Sommige familie weet ik dat zij een jongen nooit zo zouden noemen. Maar ik vind dat je je eigen gevoel moet volgen. Voor meisjesnamen heb ik wel gekeken en alle namen die veel voor kwamen eruit gehaald. Ik zat altijd met minimaal 2 andere meisjes in dezelfde naam in dezelfde klassen en vond het irritant. Nu nog steeds komt mijn naam heel veel voor bij meiden die rond mijn leeftijd zijn. Dus ik zou geen top 10 naam kiezen.
voordat ik zwanger was stond de naam al vast voor als wij een zoon zouden krijgen In 2007 is onze zoon geboren en hij heet Sem stond in 2007 op 1 zag ik toen op internet dit maakte voor ons niet uit Deze naam stond al jaren vast en we zijn nog iedere dag blij met de naam Sem ik kan me niet voorstellen dagt hij anders zou heten dan Sem Hij is de enige in de klas met deze naam en ook hier in de buurt komt de naam niet vaak voor succes met jullie keuze
Voor ons heeft dat wel meegespeeld. Uiteindelijk zijn wij dan ook gevallen voor een aparte naam. Tussen 2006 en 2011 is de naam maar 1 à 6 keer per jaar gegeven!
Wij hadden twee namen waar we enorm over aan het twijfelen waren. We vonden ze allebei heel erg mooi. De ene is alleen een top 3 naam, de andere naam wordt maar zo'n 5 keer per jaar gegeven. Omdat we beide namen even mooi vonden gaf voor ons de doorslag de niet zo populaire naam te kiezen. De popi naam wordt nu haar tweede naam.
Ik vond een aantal jaren 'Emma' wel een leuke naam, maar toen later froukje de both en jantje smit hun dochter ''Emma'''noemden en later ook heel veel Emma's hier in de buurt was ik wel op die naam afgeknapt. Ik zou wel kiezen wat julli samen mooi vinden, en waar het kind zijn/haar leven meer door kan. succes!
Ik hou er wel rekening mee. Ook al vind ik de namen wel mooi ik kies liever voor iets anders. Niet zo zeer omdat het saai is, maar vind het niet leuk als er nog een kindje in de klas of buurt is met dezelfde naam. Ik hou van anders.