Naam die makkelijk af te korten is, gebeurt dat dan ook constant?

Discussie in 'De lounge' gestart door Amethist, 5 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Als jij Rosa mooi vind, gewoon die naam kiezen.
    Je houd het niet tegen als het toch afgekort gaat worden.

Onze dochter heet Eva, mijn moeder heeft ooit 1x Eef gezegd....ik werd toen zo boos dat ze het nooit meer heeft gedaan.
    Maar wat zeggen haar vriendinnen nu, idd; Eef :p

Tim is gelukkig niet af te korten.....al noemen wij hem dus nooit Tim, maar altijd Timmy haha

2. moielle

moielle Fanatiek lid

7 okt 2011
    1.377
    473
    83
    Vrouw
    Flevoland
    Ja. Naast mijn man, is er niemand te wereld die mij Danielle noemt. Echt niet. Mn ouders hadden mij net zo goed Daan kunnen noemen :D

3. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Mijn naam wordt ook altijd afgekort....meestal luister ik dus naar Wen.

Mijn man heet Rudi en alle vrienden zeggen Ruud....als ik ergens toch een hekel aan heb haha.
    Zelf stelt hij zich ook altijd voor met Ruud

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier worden namen ook afgekort, zelfs als daar geen bestaande naam uitkomt.

Ik kan me zo voorstellen dat Rosa ook vaak afgekort zal worden. Ook door jezelf als je boos bent bijvoorbeeld. Rosa klinkt lief en schattig, Roos wat feller en kort.

5. Amethist

Amethist Niet meer actief

Dat vind ik dus het ergerlijke aan afkorten. Je kiest voor een naam, Rosa dus bijvoorbeeld, en dan gaat iedereen je Roos noemen. Pfff, nou als ik wilde dat ze Roos genoemd werd, dan had ik haar wel zo genoemd...;).

Mijn naam wordt dus ook wel met regelmaat afgekort, vooral door mijn man en de rest van de familie, maar de afkorting van mijn naam is geen andere naam. Dus niet zoals Rosa - Roos, of Samuel - Sam, maar meer als Jiska - Jis of Sanne - San. Dat maakt het toch alweer anders vind ik.

6. moielle

moielle Fanatiek lid

7 okt 2011
    1.377
    473
    83
    Vrouw
    Flevoland
    Mijn eigen naam die afgekort wordt, tja ik weet niet beter.
    Maar de naam van mijn dochtertje is een marokkaanse naam die mensen afkorten tot May. Nou als ik ergens persoonlijk een onwijs gruwelijke hekel aan heb, zijn dat engelse namen.
    Dus ik spring er direct op in en verbeter mensen meteen met haar volledige naam. Als je dat vanaf het begin af aan duidelijk maakt bij mensen, is het wel aardig tegen te houden merk ik.

7. moielle

moielle Fanatiek lid

7 okt 2011
    1.377
    473
    83
    Vrouw
    Flevoland
    Oeh dat staat niet zo netjes. Sorry. Er zullen vast veel mooie engelse namen zijn, maar niet voor mijn kind(eren) 😉

8. In AFwachting

In AFwachting Bekend lid

23 okt 2011
    714
    0
    16
    Hier ook 1 zwager die noemde mijn dochter altijd Jaar of Jaartje i.p.v. J.ara. Wat heb ik me daar aan gestoord. Elke keer als hij dat deed dan verbeterde ik hem en ik heb hem gevraagd het niet te doen maar drong niet door. Toen ben ik hem bij de vrouwelijke variant van zijn naam gaan noemen en toen hij vroeg waarom ik dat deed heb ik gezegd dat ik dacht dat het normaal was om namen te verbasteren (zeg je dat zo?). Hij heeft het nooit weer gedaan :D...

9. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Alle namen worden hier afgekort, ik noem mijn man nooit bij zijn volledige naam en die van mijn zoontje ook zowat nooit.

Mijn eigen naam wordt ook door iedereen afgekort en doe het van vriendinnen ook.

Dus ja bij mij in de omgeving gebeurt er niet anders dan dat namen worden afgekort.

10. klavertje4

klavertje4 Bekend lid

15 jun 2009
    788
    5
    18
    NULL
    NULL
    Hier ook zo haha

11. pixiehollow

pixiehollow Bekend lid

12 jun 2009
    909
    15
    18
    huishoudhulp en student dierenartsassistent
    Lummen/Belgie
    Gewoon duidelijk maken dat Rosa dan haar naam is en je niet wilt dat er wat anders van gemaakt word. Mijn zoon heet Sebastiaan en hij word door iedereen zo aangesproken. Zegt iemand wat anders dan reageert hij niet of verbetert hun.

12. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    hier overigens gewoon volledige naam of hun koosnaampjes :p en als ik hun volle naam roep incl achternaam dan weten ze dat t menens is :p

13. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Ik doe het zelf nauwelijks. Alleen bij mijn zus en mijn jongste dochter. Bij mijn dochter is het meer als baby koosnaampje.
    Zelf gebruik ik gewoon de naam van de persoon hoe ze zichzelf voorgesteld hebben.
    Mijn schoonvader zei vlak na de geboorte van de oudste dat het later toch afgekort werd als (even fictief) "jar" terwijl de letergreep eindigd bij de a, dus "ja. Den hele á klank zou dan verdwijnen, nou ik heb wel even vriendelijk gezegd dat jar dus echt geen naam is. En dat haar naam niet af te korten is. Bij mijn jongste kan dit wel, maar doe ik het buitenshuis ook niet.

Ik vind het ook heel vreemd als mensen die mij nog niet zo goed kennen mijn naam afkorten. Ik vind dat echt voor directie familie en vrienden.

14. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Ik vond het vroeger altijd zo irritant als mijn moeder tegen mijn vriendinnen zei dat ze mijn volledige naam moesten gebruiken. Ik vond dat juist leuk, je kort vaak alleen de naam af van iemand die je aardig vindt/waardeert. Ik heb er nog steeds geen problemen mee en inmiddels is mijn moeder gestopt met verbeteren. Al vindt ze het een groot pluspunt van mijn man dat hij mijn naam nooit afkort :D

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.184
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb een meisje in de straat en die heet ook Rosa maar wordt echt nooit afgekort.Is een veel te mooie naam daarvoor.Ik zou het ook niet verzinnen om daar Roos van te maken.
    Zoon heeft een korte naam en kan niet worden afgekort.Oudste dochter wordt ook nooit afgekort.Vriendinnen maken er weleens Noekie van.Als ik mijn jongste dochter roep dan roep ik weleens Eef maar verder kort niemand haar naam af.Ik wordt wel afgekort naar Ing maar vind ik niet erg.Mijn man zijn naam kun je niet afkorten of je zou hem J moeten noemen haha

16. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Mijn naam wordt ook bijna niet volledig uit gesproken. Ik heet Patricia. De meeste noemen mij patries. Zoon heet Arun hem noem ik soms nog aroentje. Dochter heet Karishma. Haar naam doe ik vaak als karis uitspereken. Die verkort ik dus idd. Mijn zusje heet Bianca haar noem ik bianc

17. talkingchair

talkingchair Niet meer actief

Ik word nooit bij mijn echte naam genoemd. Zelf kort ik eigenlijk ook altijd namen af...

18. Luja

Luja Niet meer actief

Jep, hier ook.
    Ik heet Marissa maar dan met een L ;)
    En werkelijk overal worden de laatste 2 letters weggelaten.
    Of ze gebruiken alleen de eerste 2.
    Nee nergens mn volledige naam... Ook niet opt werk.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant

Heel herkenbaar allemaal, mijn man heet Sebastian :). Alleen Sebasje gebruiken we hier niet, verder denken we er hier hetzelfde over.

20. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Onze dochter heeft een naam die makkelijk af te korten is tot grote ergernis van haar....
    Wij korten haar naam zelf nooit in, we hebben haar niet voor niets deze naam gegeven, als we de korte versie mooier hadden gevonden hadden we haar die wel gegeven....;)
    Ze zal.dan ook iedereen verbeteren die de korte versie gebruikt:D

Deel Deze Pagina