Maar voor alle mensen die zo resoluut roepen dat de naam van hun kind nooit afgekort mag worden: Je beseft toch wel dat dat op een bepaald moment ophoudt? Of ga je vriendjes en vriendinnen corrigeren als je kind al lang en breed een puber is en dus zijn eigen plan begint te trekken. Ik snap het wel hoor, daar niet van. Mijn zoon zijn naam is niet af te korten, maar mijn moeder maakt er juist een hele lelijke verlenging van, ik vind het echt niks. Maar later met klasgenootjes zal ik denk ik niet gaan corrigeren. Dat deed mijn moeder heel vaak, vond ik zo vervelend.
Ik kort eigenlijk nooit namen af. Deed het vroeger wel met mijn oppaskindje maar die had een dubbele naam en dat was zo'n mond vol dat ik meestal alleen de eerste naam ervan zei. Word zelf door sommige mensen Bren genoemd ipv Brenda. Geen problemen mee. Mn broer en schoonvader hebben onze dochter weleens niet nadenkend klootje genoemd als koosnaam voor Chloë. Dit heb ik wel gelijk gecorrigeerd dat ik dit niet wilde. Ken een Rosa en die word eigenlijk altijd gewoon Rosa genoemd.
Mijn naam is best lang en ik vind hem niet mooi dus ik heb liever dat mensen hem afkorten. Dat gebeurt dus ook. Behalve op mijn werk, daar zeggen ze wel mijn volledige naam. Mijn vriend heeft een 1 lettergreep naam dus daar valt niks af te korten. Mijn zoontje heeft een naam die je niet echt afkort, maar wij gebruiken meerdere namen voor hem. Hij luistert overal naar
Onze dochter heet Rosalie. Wij noemen haar vaak 'Roosje' maar dat is ook omdat ik dat wel leuk vind, als koosnaampje. 'Rosa' zeg ik ook wel eens. 'Roos'gebruik ik niet vaak. Maar meestal is het gewoon Rosalie, want zo heet ze. De omgeving noemt haar eigenlijk ook gewoon altijd Rosalie. Ook op school.
Ja dat vraag ik me ook af. Al mijn vrienden begonnen mijn naam af te korten en nu zeggen mn ouders al bijna nooit meer mijn volledige naam. Ze vonden het niet erg ook dat dat gebeurde. Mijn naam is voor veel mensen toch al moeilijk om te onthouden, zijn al zoveel variaties op gemaakt...
Hier is het wel vaak jaim ipv jamelie, viën ipv viënna en cay ipv caylen. Misschien doordat de kids namen hebben die wat lastiger uit te spreken zijn.
Hier word alles afgekort, zelfs op mij werk! Vriend zijn naam zeg ik alleen volledig als we ruzie hebben..
Die van mijn man en zoon zijn niet af te korten maar die van mij bijna altijd afgekort, behalve op werk en door mijn familie word het helemaal uitgesproken. Ik luister naar allebei en als ik me voorstel dan is het 2x m'n naam, kijken ze dan nog moeilijk of zeggen ze het weer verkeerd, dan is het je mag ook Dina zeggen hoor is makkelijker
Ik vind niet echt iets heel ergs aan Roos, maar ik vind het gewoon niet zo'n leuke naam. Een beetje standaard, saaiig en 13 in een dozijn. Ik vind het een heel ander soort naam dan Rosa.
Ik vind het afkorten van een naam in een geval als Rosa gewoon heel vervelend, omdat de afkorting, Roos dus, gewoon een hele andere naam is. Als ik had gewild dat ze Roos werd genoemd had ik wel voor die naam gekozen. Mijn eigen naam wordt ook wel vaak afgekort, maar de afkorting van mijn naam is gewoon echt alleen een afkorting, geen andere bestaande naam.
Hmm ik vind lastig. Ik denk eigenlijk dat t wel gaat gebeuren.. alle rosalie rosa etc die ik ken wlrden indd gewoon roos genoemd.. maar aan de andere kant... bv robin afkorting is rob is ook gewone naam maar daar zegt wel iedereen gewoon robin.. ik denk dat als je gewoon tegen iedereen zegt zij heet rosa dan went iedereen vanzelf.. maar goeie vraag!
Denk dat afkorten toch echt alleen gedaan zal worden wanneer je dit als ouder zelf doet. Zoontje heeft naam met 2 lettergrepen die je niet kan afkorten, vriend heet Jacob maar zijn ouders hebben hem zelf een andere officiële geregistreerde roepnaam gegeven. Mijn naam wordt alleen afgekort door intimi naar Bren. En mijn dochter die de redelijk unieke naam heeft ; Cha- nila (streepje vanwege Google vind resultaten) wordt door ons vaak Nila genoemd. Maar anderen spreken dit gewoon volledig uit.
Ik zou Rosa ook afkorten tot Roos. Als ze klein is misschien zelfs tot Roosje... De namen van mijn zoontjes kun je niet zo makkelijk afkorten.
Onze dochter heet Lotte en bij het kiezen van de naam wou ik graag Lot en mijn vriend Lotte. Dus toen voor Lotte gekozen omdat je altijd kan afkorten. Alleen nu kort ik eigenlijk nooit af haha. Lotte hoort bij haar. Haar grote broer hoor ik de laatste tijd wel vaak Lot zeggen, en dat klinkt eigenlijk heel schattig. Dus ik denk dat je het in het begin als ouder kan sturen, maar als ze ouder worden dan zullen vriendinnetjes en vriendjes vast afkorten Roos.