Als je toch "licht" als betekenis wilt vind ik het klassieke Lucia of Lucie veel mooier dan het harde hippige Lux.
Zowel gewoon zeep als afwasmiddel, kom ik net achter. Maar ja, ik ben hier vast wat selectief in hoor, want m.i zijn Ariel en Judy wel weer redelijk normale namen. (Judy is een merk van schoonmaakmiddelen hier.)
Ik vind het echt een hele leuke naam! Ik ben ook wel van de unisex namen en ondanks dat ik niet echt fan ben van de x-namen vind ik Lux wel erg leuk.
Eens met groenebomen. Zou m'n kind ook niet Watt, Ampère, Volt etc. Noemen dus ook geen Lumen of Lux. Wat mijn eerste gedachte was toen ik jaren terug las de "naam" Lux, was dan ook: je noemt je kind toch niet naar een natuurkundige eenheid. Maar aangezien velen dit niet weten vind ik het in deze tijd een "naam" die bij de hype hoort. Kan me voorstellen dat mensen het wel mooi en apart vinden.
Grappig, dat heb ik dan weer niet. We zeggen namelijk luuk-sa-flex omdat er bij het woord luxaflex één medeklinker is tussen de klinkers en dan spreek je de eerste klinker lang uit. Anders had er luxxaflex moeten staan. Het losse woord Lux lees ik dan ook niet hetzelfde als 'luxa' uit het woord luxaflex (ik lees het woord namelijk als luxa-flex en niet als lux-a-flex). Ik zou hem nooit als Luuks bedenken uit te spreken omdat ik dan 'luxe' (in de zin van chique) zou schrijven. wel grappig hoe elk brein weer anders werkt.
Ik vind hem wel leuk . Hij is wel categorie 'hip/modenaam' en dus niet zo tijdloos. Maar tegenwoordig is dat vrij normaal toch? Hij is apart, begint steeds meer voor te komen, maar absoluut niet 'raar-apart' zeg maar. Ik hou er wel van. Ik vind hem zelf eigenlijk leuker voor een meisje dan voor een jongen.
Hele leuke naam, wij hadden hem op de lijst staan voor ons zoontje maar deze heeft toch een andere minder populaire naam gekregen. Persoonlijk vind ik hem leuker voor een jongen dan een meisje maar het kan uiteraard wel.
Ik lees het als luxe waar de - e van afgevallen is... Ik vind Lux met korte u ook echt niet zo mooi klinken, doet me teveel denken aan fluks.