Hallo beste lezers, Graag wil ik ervaring delen met ouders waarvan het kind of kinderen al meerdere keren een koortsstuip hebben gehad. hoe is het verlopen en of het schadelijk kan zijn? Zie jullie reacties graag tegenmoet. Gr. Love M
Hier tot nu toe 2 keer. Ikzelf schijn het ook meerdere keren te hebben gehad, dus ergens verwacht ik er nog wel meer en ben ik erg op mijn hoede. Na de eerste keer heeft hij ook nog maar 1keer weer (hoge) koorts gehad en toen kreeg hij er dus weer een. Of het gevaarlijk is/schadelijk kan zijn.. Iedereen staat er anders is. Er wordt gezegd dat ze t nooit krijgen als ze alleen zijn... maar ik geloof daar niet helemaal in. Wij hebben dan ook de afspraak, bij koorts (boven de 38,5 of als we ons er niet goed bij voelen al eerder) slaapt hij bij ons op de kamer of een van ons bij hem. Hij heeft ook beide keren over gegeven. De eerste keer toen hij er net uit kwam.. de tweede keer onder de stuip en echt een paar keer... moet er niet aandenken dat hij er in gestikt was. Eerste keer was s nachts. Hij was wakker geworden en voelde mega warm. gemeten; 40,2. Zetpil er in en mee genomen naar ons bed, Slaapzak uitgetrokken en ging hem voeden alleen hij deed ineens heel raar... naja stuip dus. Uitendelijk 112 gebeld. Toen ze er waren was hij er net uit en stond ik met hem op de gang en was hij aan t overgeven. We hebben allerlei onderzoeken gehad in t zh en nachtje gebleven (kwamen er natuurlijk al s nachts aan) Niets uitgekomen, dus hielden t op een virus. een week later de 2de stuip. Dit was eind van de middag. We waren op weg naar de dokter. Hadden een afspraak gemaakt omdat ik het niet vertrouwde.. hij was net een beetje aan t opknappen en kreeg weer oplopende koorts.. gevoel was dus goed. We stonden bij de lift uit ons huis en hij kreeg er weer een. Met gierende banden naar de ha, waar hij er niet zelf uit kwam (uit de stuip) dus stesolid gegeven.... weer naar t zh. voor onderzoeken.. weer een virus zeggen ze... pech dat er twee achter elkaar waren.... Dit was het in vogelvlucht.
Bedankt voor je verhaal. het is inderdaad echt schrikken en zeker niet leuk om mee te maken. heb het ook voor de tweede keer gehad en heb dus ook allerlei onderzoeken gehad, waar niks uitgekomen is. ze zeggen dat het een virus was maar goed. hoop niet dat het nog een keer gebeurt
mijn dochter meerdere keren. zowel met koorts dus echt koorsstuip maar ook zonder koorts. Zeer uitgebreid onderzocht op epilepsie maar ze hebben niks kunnen vinden. Begin januari heeft ze nog een weekendje in het zkh doorgebracht omdat ze weer een stuip had (ze moet dan altijd voor de zekerheid aan de hartbewaking omdat ze een ritmestoornis heeft), maar nu lijkt het weer rustig te zijn. Ondanks regelmatige stuipen, absences en krachtverlies ontwikkeld ze zich goed. Motorisch niet de snelste maar wel zeer bijhehand (qua spraak loopt ze bijvoorbeeld flink voor, maar los lopen doet ze nog niet)
Een kennis van ons heeft 2 kinderen waarvan de oudste het een keer of 10 heeft gehad en de jongste zeker wel 40 x. Bij hun is het erfelijk bepaald. Ouders en opa en oma hebben het ook gehad, maar de jongste tot nu toe het ergste. Hij is ook meerdere keren zo'n 1 tot 2 uur bewusteloos geweest erna. Hij heeft meerdere keren in het zh gelegen voor onderzoek, maar heeft er niks blijvends aan over gehouden gelukkig! Het enige was dat hij in de periode dat hij ze snel achter elkaar kreeg, zich wat minder snel ontwikkelde puur omdat zijn lichaam te moe was. Nu loopt hij overigens normaal op schema met zijn leeftijdgenootjes.
Bedankt voor de reacties dames, Ik hoop dat het geen nadelige effecten heeft op de latere leeftijd, de artsen zeggen van niet maar toch twijfel ik soms.
Het is idd ergg heftig, al weet je dat het niet schadelijk hoef te zijn. Alleen je kind in zo'n toestand te moeten zien is al vreselijk
Jeetje dat is ook zeker heel erg, vooral dat je niet weet wat het kan zijn. Maar toch wel fijn dat ze zich verder goed ontwikkeld.