Graag jullie advies, Mijn man en ik hadden een klein lijstje met meisjesnamen waar we beide blij mee waren. Onze eigen namen beginnen allebei met een M. Ons meisje krijgt ook een tweede naam, Elias en de combinatie moet natuurlijk ook mooi zijn. De namen op ons lijstje zijn: Julia Olivia Mia Sofie/Sofia Iedere dag noemden we haar bij een van de eerste 3 namen maar uiteindelijk hadden we beide dezelfde voorkeur, we vinden de klank heel natuurlijk en mooi dus hebben we die naam gekozen, Julia. Mijn man was zo blij met de naam dat hij deze al verklapt heeft aan mijn schoonvader, en toen gebeurde waar we eigenlijk al bang voor waren.... de naam wordt afgekort en/of verkleind (helaas hebben we zelf ook die neiging), en alle afkortingen die we op de naam kunnen verzinnen vinden we vreselijk! Juul, Juultje, Juliaatje, Lia... Nu overwegen we dus om deze reden dan toch maar te kiezen voor een andere naam... Olivia. Maar dat vindt ik groot, pompeus en chique-ig klinken. Olivia kun je ook afkorten, maar dat zou dan Liev, Livia, Oliva zoiets zijn, en daar kunnen we beter mee leven... maar mijn eerste gevoel bij de naam, daar heb ik nog steeds moeite mee. Hebben jullie nog adviezen, tips of andere suggesties?
Ik vind Olivia een erg mooie naam. Helaas past het totaal niet bij ons en hoe wij zijn want ik vind het ook een chique naam. Voor een baby van een week oud is Olivia misschien niet zo geschikt maar hoe lang zijn ze baby?
Tjonge, lastig hoor. Ik vind beide namen érg mooi, dus dat staat even los van het afkorten. Ik zou bij Julia vrij snel denken aan Juul... Bij Olivia denk ik eventueel aan Olief... Dat laatste vind ik dan wel weer heel schattig en ik begrijp dat jullie door het afkorten zijn gaan twijfelen. Ik hou er zelf ook erg veel rekening meer. Eén van onze zonen heet Lucas en gek genoeg wordt hij érg vaak Luuc genoemd. Ik vind dat niet zo heel erg, want het klinkt leuk, maar bij onze volgende hou ik er wel veel rekening mee: of de afkorting moet leuk zijn, of er moet niet afgekort worden. Maar... je kan nog prima de naam veranderen toch? Olivia is schattig en mooi, misschien wat chique, maar ik vind dat ook wel een beetje van Elias. Wel 'handig' dat jullie door het verklappen nu meteen de bevestiging kregen van het afkorten.
Huggy, Ik vind Julia een hele mooie naam, mensen hebben nou eenmaal de neiging om namen af te korten of verkeerd uit te spreken. Wanneer de naam afgekort word duidelijk blijven en benoemen dat ze geen Juul, Juultje of wat dan ook heet maar gewoon Julia. Het is vervelend maar na 2 jaar snappen mensen in mijn omgeving eindelijk hoe ze de naam van onze dochter uit moeten spreken.
Mijn naam kun je ook makkelijk afkorten, en toch zijn er maar heel weinig mensen die dat doen. Dat sommige mensen haar straks Juul kunnen noemen zou voor mij iig geen reden zijn om een naam te laten. Helemaal niet als het jullie favoriet is! Liv is trouwens de afkorting voor Olivia. Beide mooi.
Ik ken een Olivia die afgekort Ollie werd genoemd Doe mij dan maar liever Julia: Juul hihi. Maar dat komt misschien ook wel doordat ik Olivia verder associeer met een tekenfilm van een varkentje dat zo heet en waar de jongste hier gek op is
Persoonlijk vind ik Julia mooier dan Olivia, Olivia vind ik wat zwaar en te chique. Sommige mensen hebben de neiging tot afkorten maar de meerderheid doet dat niet. Bij mijn dochtertje werd het ook gedaan, maar iedere keer heb ik ze verbeterd en gezegd dat ze .... heet en niet .... (het verkleinde). Dat heeft goed geholpen en nu zegt iedereen gewoon haar naam. Het zou voor mij niet dooslaggevend zijn wat de roepnaam betreft.
Leuke naam Julia! Deze stond ook op ons lijstje als het een meid was geweest (nu word het Julian ), maar je kunt misschien ook tegen die mensen zeggen dat je het afkorten niet leuk vind? Zelf zou ik er geen problemen mee hebben, maar ik zou niet voor een andere naam kiezen om deze reden
Hier een buurmeisje en tevens klasgenootje van mijn dochter die julia heet.. En die wordt gewoon ALTIJD julia genoemd. Op school, door de kids en ook door de ouders...
Jula dan? Door het korter is, minder snel af te korten, maar nog wel in de richting van de naam wat jullie mooi vinden.
Wij noemen alle Julia's (3 ) die we kennen gewoon Julia. Ik zou gewoon direct duidelijk maken aan de schoonouders en ouders dat afkorten niet op prijs word gesteld. Olivia vind ik zelf niks, wij kennen een Olivier en iedereen noemt hem O. En Olivia is dat kleine varkentje op tv, dus als ik die naam hoor denk ik aan een varkentje.........
Hier ook vaak gehad dat mensen tegen Jack, Jacky zeiden als afkorting, maar wij blijven hem standaard Jack noemen en nu nemen ze dat ook over. Dus zou het er niet om laten hoor, en misschien vind jullie aanstaande dochter het wel helemaal geweldig een koosnaampje van opa en oma te hebben
Persoonlijk vind ik Julia leuker. Ik denk dat het ook is hoe je er zelf mee om gaat. Inderdaad consequent blijven benoemen dat ze Julia heet. Mijn neefje heet Joshua, al heel snel noemde veel mensen hem Josh, maar na 1x zeggen hadden ze het afgeleerd want er werd dan gelijk gezegd dat hij Joshua heet. Als ze ouder is zal ze zelf de keuze maken hoe mensen haar gaan noemen. Mijn ouders hebben mij altijd Laura genoemd, nooit Lau of Lautje oid. Maar op een gegeven moment werd ik door alle vrienden Lau genoemd, omdat ik dat zelf prima vond.
Wij hebben namen gekozen die juist ook leuk klinken wanneer ze afgekort worden. Ik vind Juul wel schattig klinken eigenlijk. Julia op zich trouwens een hele mooie naam en ik zou hem gewoon gebruiken hoor, dan maar consequent zijn naar iedereen toe,
Als Julia voor jullie DE naam is, vind ik niet dat jullie je daarvan moeten laten afbrengen. Gewoon Julia en duidelijk maken dat jullie haar zo willen noemen en niet anders.
Ik vind Julia een hele mooie naam en het feit dat jullie het daar allebei zo helemaal over eens waren zou ik toch ook mee laten wegen in jullie beslissing. Wees duidelijk naar mensen die haar naam afkorten: ze stoppen er vanzelf mee.
Bedankt voor jullie reacties! Olivia is een hele mooie 2e waar we het beide over eens zijn, dus ook dat zou het probleem niet zijn, maar Julia klinkt heel natuurlijk, heeft het juiste gevoel. En tsja... wij zijn ook niet zo chique, maar houden kennelijk wel van chique namen als Elias en Olivia... De tips van consequent verbeteren zijn wel goede tips. Al zullen er vast wel mensen die zullen zeggen, ach wat geeft dat nou? Maar jullie hebben wel gelijk, al is leuk natuurlijk anders. Daar ga ik het met mijn man maar eens over hebben, of hij dat ziet zitten.... Ook het feit dat enkelen van jullie Julia's kennen die ook altijd gewoon Julia genoemd worden geeft me een wat beter gevoel! Dankjewel!!
Ik vind Julia een hele mooie naam! In tegenstelling tot Olivia... Ik ken een meisje dat Julia heet. Zij werd altijd Julia genoemd door haar ouders, maar door vriendjes Juul. Op school zei de juf dat de kinderen dit niet mochten zeggen, ivm afkorten/pesten. Toen heeft haar moeder aan juf (hoe omslachtig!) een briefje gegeven dat de kinderen gewoon Juul mochten zeggen en daar niks mis mee was. Dus zo kan het ook zijn Er zijn juffen die er wel degelijk op letten! En idd, door gewoon vaak genoeg te zeggen: JULIA, zal het wel zo blijven hoor!
Dit is ook de afkorting van de naam van onze dochter en ik vind t wel prima. Uiteindelijk noemt iedereen haar ook gewoon bij haar eigen naam en niet alleen bij de afkorting. Ik vind Julia een prachtige naam! Dus als dat je eerste keus is, lekker voor gaan en gewoon consequent Julia blijven zeggen!