Als jullie kindje ziek is en je daardoor niet kunt werken, moeten jullie dan vrije dagen opnemen of krijg je hier een soort van zorgverlof voor?
Vrije dagen moet ik er voor opnemen. Mijn zoontje heeft in januari/februari 4 weken in het ziekenhuis gelegen met een bovenbeenbreuk en dat heeft me al die tijd ook verlof uren gekost.
eigenlijk is het toch raar dat je dan geen vrij krijgt? ik ben nu door al mijn verlofuren heen. bij ons krijg je wel vrij als je kind heel erg ziek is en in het ziekenhuis ligt!!! maar als ze thuiszitten met heftige griep moet je jezelf maar redden. vraag me af of dit wel klopt allemaal...
Dat vind ik echt schandalig trouwens. Dan had je dus helemaal geen dagen meer om vakantie op te nemen?
Volgens mij ook, maar dan moet je wel aan strikte voorwaarden voldoen. Als je kind gewoon waterpokken heeft en je daardoor twee weken niet kan werken is dat voor jezelf. Bij zorgverlof krijg je volgens mij 70% van je loon doorbetaald.
Nee inderdaad sta nu dik in de min, normaal werk ik 24 uur, die eerste week heb ik helemaal niet gewerkt, en daarna 12 uur per week.Nu kon ik wel zorgverlof opnemen, alleen krijg je dan ook niet je volledige loon doorbetaald, en dat geld hadden we op dat moment wel nodig. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn zoontje is gevallen in het zwembad over een obstakel die daar niet hoorde te liggen dus we zijn wel bezig met letselschade om te kijken of we een deel van onze verlofuren terug kunnen krijgen. Mijn man heeft de hele maand niet gewerkt, die staat nu ook rond de 120 uren in de min hierdoor....
Ja maar op mijn werk zeggen ze dus dat je gewoon vrij moet nemen. Ik werk normaal op maandag en dinsdag de hele dag en moest mijn zoontje maandagochtend alweer van de creche halen omdat hij hoge koorts had. Moest toen gelijk de uren van mijn verlofkaart afschrijven. Hij is nog steeds ziek dus kon gister ook niet werken. Hoge koorts en uiteindelijk bij de HAP een penicilline kuur opgehaald omdat hij een luchtweginfectie had. Omdat ik zo weinig verlofuren heb moet ik nu dus vandaag en morgen de hele dag werken. Vandaag komt mijn moeder en werk ik ipv een halve een hele dag en morgen moet ie weer naar de creche. Maar hij heeft nu nog hoge koorts, dus dat kan niet. Zijn die regels over zorgverlof voor alle bedrijven? Ik werk in het onderwijs!
Op de site van de Rijksoverheid staat dat je recht hebt op calamiteitenverlof als je kind ziek van school ofzo gehaald moest worden. Bij mij was dit dus van de creche. Maar betekent bovenstaande dat ALLE werkgevers dit moeten geven of alleen bepaalde branches? En dit met behoud van loon?
mijn vader kreeg bij een geval van letselschade ( aanrijding) alle uren vergoed. hij was dan wel 3 maanden in de ziektewet, maar de verzekering heeft dat aan de werkgever betaald, zodat die 3 maanden ziektewet het bedrijf niks heeft gekost. hopelijk kan je man de uren verhalen door de letselschade
calamiteitenverlof is 1 dag om andere opvang te regelen voor je kind dat ziek is,niet langer als 1 dag, en dat is overal geldig calamiteitenverlof kan overgaan in kortdurend zorgverlof als er genoeg reden voor zijn
Ik moest ook altijd verlofuren opnemen. Mn zoontje was in zn eerste levensjaar regelmatig ziek, zeker één keer per maand had ie hoge koorts. Gelukkig kon mn moeder soms ook een dagje voor hem zorgen en kon ik tussendoor overwerken om het saldo weer een beetje op te krikken, anders had ik niet eens vakantie kunnen opnemen.
Dat is erg netjes dat je vader ondanks de ziektewet toch die uren vergoed kreeg. Heeft dat lang geduurd voordat alles rond was? Ik merk nu al dat het een heel getouw trek is tussen het bedrijf wat ons helpt en de verzekering van het zwembad. Het gaat zelfs zo ver dat het zwembad een valse getuigenverklaring heeft gegeven. Mijn mannetje is gevallen over een slang, en nu word er gemeld dat hij ruim een meter voor de slang is gevallen. Terwijl hij op die slang lag. Ach het is een verhaal en ben bang dat dit nog lang gaat duren
Oh ja, vette discussie over gehad met mijn baas. Ik moest uren inleveren maar je hebt gewoon RECHT op zorgverlif. Moet je wel aanvragen.
Ja maar de Rijksoverheid zegt dus dat je de eerste dag van ziekte van kind recht hebt op calamiteiten verlof. Dan had ik dus geen vrij hoeven nemen? Kijk ik had gister ook moeten werken, ik snap dat ik niet zomaar alle dagen vrij krijg, maar volgens mij de eerste dag dus wel??