Opruimen en huishouden: waar beginnen?

Discussie in 'De lounge' gestart door bolkje, 15 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Even mijn hart luchten hoor :)

Mijn man en ik hadden net bijna ruzie gekregen, omdat ik vol met frustraties zit over het huishouden en vooral de troep en onafgemaakte klusjes hier in huis. Overal liggen klusjes die nog niet af zijn. Sommige klusjes zijn niet af, omdat we allebei niet zo goed weten hoe we het moeten aanpakken. Andere dingen zijn niet af, omdat mijn man de verpakking heeft opengemaakt, vervolgens alle onderdelen in de vensterbank legt en nu dus nét een onderdeeltje kwijt is.

Dan ook nog eens een keer de dingen die blijven liggen, omdat er éérst wat anders moet worden gedaan. Voorbeeld: een kast die eigenlijk in de slaapkamer hoort staat nu in een rommelkamertje, omdat in de slaapkamer nog de plinten moeten worden geverfd. Maar nu staat die kast dus in de weg in de rommelkamer; daar kunnen we nu dus ook niet meer uit de voeten met andere dingen die in die kamer moeten gebeuren.

Elke keer als ik bij mijn moeder ben begint ze weer te zeuren: 'wanneer gaat die kast terug naar de slaapkamer?' of 'Hebben jullie die lamp nou al opgehangen?' en als ik dan nee zeg, dan krijg ik weer een hele preek over me heen dat ze me niet zo heeft opgevoed...

Ik word er inmiddels aardig chago van en weet zelf ook niet echt meer hoe ik het allemaal aan moet pakken. Geld om hulp in te schakelen hebben we niet, helaas. En als ik mijn vader vraag geef ik mijn moeder direct weer de ruimte voor een preek.

Mijn man is er dan ook nog zo eentje die gaat lopen chagerijnen als er in het weekend wat moet gebeuren, want hij werkt de hele week al zo hard. Liefst wil hij elk weekend leuke dingen doen en vooral niet bezig zijn met klussen... Maar over 20 weken ben ik uitgerekend en dan wil ik gewoon dat het huis er goed uitziet, dat we routine hebben opgebouwd in het opruimen en dat alle onafgemaakte klusjes klaar zijn...

Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken??

2. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Beginnen met een lijstje maken en opschrijven welke dingen er nu precies gedaan moeten worden? En dan ze nummertjes geven, qua welke prioriteit ze hebben? Dus eerst de plintjes, dan de kast bijvoorbeeld.

Succes!

3. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik zou daar ook echt niet tegen kunnen :D.
    Wij hebben sinds 23 Mei een nieuwe woning, althans de sleutel en moeten er al 22 Juni intrekken ivm dat het ons te duur is om langer 2 woningen te betalen.

Het is een nieuwbouwhuis maar wel huur, dus totaal kaal! Er zit nog geen vloer in dus je staat letterlijk op het beton, de tuin is helemaal open, iedereen kan achterom.

Dus ik had al een hele lijst wat klaar moest zijn voordat ik er wilde wonen.
    Schutting in de tuin, overal een vloer, alle kamers latexen, gordijnen voor de ramen enzovoort.
    Als je alleen maar weekenden hebt is het niet gemakkelijk MAAR het is ons wel gelukt zover.

Heel verhaal maar waar het op neer komt dat wij ook alles via lijstjes doen.
    Als je iets kan afstrepen dan werkt het ook veel motiverender!
    Gewoon 1 voor 1 alles aanpakken anders weet je ook niet meer hoe je het moet doen.

4. Aylen

Aylen Niet meer actief

Herkenbaar!! Mijn man is net zo... Te druk doordeweeks en in het weekend moe. En hier zijn ook altijd nog 101 dingen te doen.

Wat voor ons goed werkt is het volgende: ik maak een lijst waar alle klusjes op staan. Grote klussen deel ik op, bv:
    Kinderkamer:
    -Oud behang afkrabben
    -Nieuw behang in stroken knippen
    -Muur achter ledikantje behangen etc.

Ik laat hem vervolgens achter 2 of 3 dingen een datum schrijven. Ook al duurt het nog een maand: het staat ingepland. En omdat hij het dus zo ver van tevoren vast legt kan hij zich erop instellen. Ik doe hetzelfde en neem ook wat klusjes voor mijn rekening.

Na een tijdje staan er meer doorgestreepte en afgeronde dingen op dan dingen die je nog moet doen en dat is fijn :)

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    oh wij waren net zo

Nu is onze gouden regel 1 ding tegelijk.

Dus nu zijn we met de tuin bezig.

(maar goed de gang die hij deze winter af zou maken is nog niet af hoor, de deuren zijn nog steeds geel ipv wit, en boven ligt nog steeds de oude vloerbedekking ipv dat beloofde stukje zeil)

6. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik doe uiteindelijk veel dingen maar zelf anders gebeurd het niet.. Vriend begint vaak wel aan dingen maar maakt het niet af, dat doe ik dan dus maar.

7. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.827
    3.618
    113
    Ik herken het wel, vooral die vensterbank! ;) maar idd, wat bij ons aardig werkt is een lijst per ruimte en dan prioriteren en inplannen. Dan hou je er allebei rekening mee en gebeurt het echt. Overigens zou ik het heel irritant vinden als mijn moeder hier zo'n mening over zou hebben. Het is toch jullie huis, waarom maakt zij zich er druk om?

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Idd een lijstje maken met wat er moet ebeuren en wt er eerst moet...

Maar niet lullig bedoeld.. Maar je kan zelf ook een kwast pakken en die plintjes verven toch...
    Je hoeft niet met alles op je man te gaan zitten wchten

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Oh ja herkenbaar.. hier duurt alles echt ook al zo lang. Grootste gedeelte van het huis mist plinten, kraantje in de wc is na 5 jaar nog steeds niet aangesloten op het riool. Afvoergaatje bij het afdruipgedeelte in de keuken idem, staat dus ook al 5 jaar een emmer in het gootsteenkastje die ik steeds vergeet leeg te maken en dan een lekkage heb, helft van de keukenkastjes mist.. echt drama gewoon en schaam me rot.

Kan zelf op zich best wat, punt is alleen dat ik geen rijbewijs heb om even wat spulletjes te halen en 3 kinderen aan mn kont heb hangen.

10. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Kamer voor kamer afmaken...?

11. Ik doe ook wel zoveel mogelijk zelf, maar verf-dampen schijnen gevaarlijk te zijn als je zwanger bent. Dus het verven laat ik dan maar liever aan hem over...

@de rest: zo'n lijst ga ik zeker maken. Goed idee met die datums erbij, Aylen... Dat lijkt me een heel goed idee! :)

Overigens na die ruzie zijn er opeens een heleboel klusjes af ;) Is toch altijd wel even goed als we knallen... Daarna zijn we allebei weer even extra gemotiveerd :)

12. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw

Als je verf op waterbasis heb is t geen probleem
    En als t niet op waterbasis is kan je een mondkapje op
    En in beide gevallen goed ventileren, maar dt is altijd

13. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Zoals zovelen zeggen eerst een lijstje maken. Hebben jullie er al aan gedacht dat je misschien kennissen hebt die handige klussers zijn? Waar zijn jullie goed in? Soms is het leuk om te ruilen, zij doen een paar klusjes voor jullie en jullie passen op, tuinieren, koken etc.

14. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Eerst een lijst maken, des noods per kamer, met wat er gebeuren moet.
    Van te voren zorgen dat de spullen, die nodig zijn voor de klus, al in huis zijn.
    Dit scheelt tijd en zin.

Verven zeker op waterbasis kan je gewoon doen.

15. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Herkenbaar :) helemaal irritant in combinatie met beginnende nesteldrang.

16. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Wij hadden dit ook! Vervelend he! Een deel in ieder geval zelf doen, en verder per kamer werken, dat werkte hier .. en ik zou zeggen dat ik geen andere dingen wil kopen dan dat wat er nodig is voor de kamer waar je mee bezig bent. Misschien kan jij alvast alles opruimen en schoonmaken, dan kan hij meteen beginnen. Succes!

17. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant
    Wahhhh dit is mijn verhaal:):). Incl mn moeder

Deel Deze Pagina