Populaire namen.

Discussie in 'Babynamen' gestart door Within, 29 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Within

Within Niet meer actief

Na aanleiding van diverse topics zit ik me toch het volgende af te vragen..

Volgens diverse nieuwsbronnen werden er in 2011 ruim 180.000 kinderen geboren, laten we het even afronden.

Daarvan kregen 875 jongens de naam Daan, en 726 de naam Emma, beide nummer 1 in 2011.
    In totaal zijn dat dus 1601 kinderen met de populairste naam.
    1 op de 112 kinderen uit 2011 loopt dus rond als Daan of Emma.

Nu zie ik elke keer weer het zinnetje "ja, hij is te populair, dus ook al vinden we hem zo mooi, we doen het niet"

Maar hoe groot is de kans, dat als er over 17 miljoen mensen, waarvan 180.000 in hetzelfde jaar als jouw kind geboren (dus toekomstige klasgenootjes) je een kind met dezelfde naam tegenkomt? Niet zo groot toch?

Waarom laten we ons zo leiden door die SVB lijst?

2. Luffy90

Luffy90 Niet meer actief

Ik vind het ook altijd wel meevallen, ja soms zitten er kindjes met dezelfde naam in de klas maar dat is meestal alsnog toeval. Dat kan net zo goed bij minder populaire namen.

Ik heb een nichtje en haar ouders hebben haar naam uiteindelijk verandert toen ze op de basisschool zat omdat de naam die ze had te vaak over het schoolplein werd geroepen.... Nu ze studeert noemt ze zichzelf weer bij de naam die ze bij de geboorte heeft gekregen blijkbaar vond ze die zelf ook leuker. Arm kind.. Ten eerste lekker boeiend dat je de naam wat vaker hoort, en ten tweede als je er zo mee zou zitten dan moet je dat bij voorbaat bedenken en een wat originelere naam verzinnen.

3. Amethist

Amethist Niet meer actief

Rond mijn geboortejaar waren de namen Michael en Martijn heel popi. En in de brugklas zat ik met 3 Martijnen en 2 Michaels in de klas. Het is dus ook niet ondenkbaar dat het gebeurt ;) en ik houd echt niet van "13 in een dozijn", dus om die 2 redenen vallen hele populaire namen bij voorbaat af.

4. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik denk dat het ook allemaal wel meevalt. Ik heet zelf Linda, superpopulair, zeker in 1986 toen ik geboren werd, maar ik heb van alle jaren op school (24 in totaal ;)) maar 1 jaar bij een Linda in de klas gezeten.

Mijn zoontje heet Milan, ook heel populair, maar hier hoor 'm verder niet. Hij zit op een grote school (rond de 700 kinderen) en voor zover ik weet is hij de enige Milan.
    Ik had misschien wel iets liever een wat minder populaire naam gehad, maar dit was nou eenmaal de enige naam waar mijn vriend en ik het over eens konden worden. Tjah, om dan voor iets te gaan kiezen wat je minder mooi vindt...

Ik wilde Milan overigens heel graag Julius noemen. Die naam hoor je eigenlijk nauwelijks, maar wat denk je? Hij zit nu bij een Julius in de klas!

5. EsRobin

EsRobin Lid

23 feb 2012
    92
    0
    0
    Tja. Ik vind die populaire namen niet leuk, juist omdat je ze zo vaak hoort. Maar had ik het wel leuk gevonden dan zou ik me niet laten tegen houden door het feit dat mijn kind dan toevallig een naamgenootje in de klas zou kunnen hebben.

6. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Vaak zijn populaire namen niet meer zo leuk, omdat je iemand kent die zo heet.
    Maar wij trekken ons er niks van aan, populair of niet, als wij het mooi vinden, dan is het goed.

7. Mauw

Mauw Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.626
    0
    0
    Amsterdam
    Ik kijk naar mijn omgeving. Vrienden, familie en de buurt. (zelfde school)

Laatst had iemand het over een populaire naam, welke in mijn omgeving dus helemaal niet hoort. De SVB lijst kijk ik dus sowieso niet naar.

8. Dinges89

Dinges89 Actief lid

15 jun 2012
    412
    0
    0
    Dordrecht
    Ik denk dat het indd allemaal wel meevalt... Als ik zo terugkijk naar mijn klas op de basisschool hadden wij van de 'populaire' namen geen dubbele kinderen, maar weer wel twee Leons, wat je dus veel minder hoort. Dus is net toeval denk ik.
    Onze kleine krijgt ook een naam die vrij hoog in de SVB-lijst staat, maar slechts 1 iemand in onze omgeving draagt dezelfde naam, en wij vinden hem nou eenmaal mooi:).

9. snoezelke

snoezelke Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.214
    0
    0
    kinderverzorgster van opleiding
    België
    Ik heb nog in de klas gezeten met 3 Stephanie's

10. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Wij hebben besloten om ons hier maar niets van aan te trekken. Mijn man en ik hebben beide populaire namen en dit nooit vervelend gevonden. In mijn tijd was sanne nog niet zo heel populair, dat kwam later pas.

11. noid

noid Fanatiek lid

29 okt 2012
    2.245
    0
    36
    Tilburg
    Bij mij zat er wel een Dion op de basisschool, maar dat was een jongen hihi.

12. Froggie

Froggie Actief lid

22 jul 2009
    284
    0
    16
    Stad van de Zon
    Mijn jongste dochter heet N.ova, had de naam nog niet eerder gehoord in mijn omgeving en dus niet populair in mijn ogen.
    Nu komt de naam hier ook geregeld voor bij het namentopic en lees ik vaak dat mensen deze naam te populair en veel gehoord vinden.

Tja, denk dat ook aan je omgeving ligt, woon je in dorp, stad? En het is ook zo, heb ik inmiddels ondervonden, dat wanneer je je kind een naam geeft je gaat opvallen dat je deze naam vaker hoort.

Wij hebben iig de namen niet gekozen vanwege populariteit en daarom tevens ook niet laten liggen. Wij vinden de naam mooi!
    Ik heet zelf eva en zat bij 3 eva's in de klas....nooit vervelend gevonden ;)

13. Pip1986

Pip1986 Niet meer actief

ik vind zelf de naam Roos gewoon erg mooi en ken geen andere Roos.
    Maar sommige namen die ik eerst heel mooi vond hoor ik zovaak om mij heen dat ik ze een beetje zat ben.

Dat is voor mij de reden om er niet voor te kiezen. IK heb bijvoorbeeld 4 collegas met een Esmee en een vriendin met een Esmee.
    Ik vind het nog steeds een hele mooie naam maar valt daarom wel af.
    Ook wel jammer vind ik.

Ook hoorde ik ineens de naam Vajen. Klinkt ook zo mooi. Maar elke keer als ik naar de vk ga hangt er 1 of 2 nieuwe geboortekaartje met die naam. Wel andere spelling maar toch. vind het meteen jammer van de naam

14. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Dat komt omdat je er dan op gaat letten. Dan zie je die namen opeens meer.

15. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Ik zou zelf niet snel een naam uit de top 20 kiezen. Maar het hoeft ook zeker geen naam te zijn die nooit voorkomt.

Ik heb zelf een typische top 5 naam en ja ik zat op de middelbare met 2 naamgenootjes in de klas (en ik ken er nog zeker 10 verder). Niet echt ideaal...

16. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

ligt er ook net aan welke naam

De naam Jayden bijvoorbeeld hoor ik hier in elke straat wel 1 zowat.. volgens mij zitten er dadelijk op de basisschool echt een stuk of 3 Jayden's in elke klas hier in de buurt

17. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Er zijn idd 'maar' 1601 Daans en Emmas uit 2011, maar de jaren rond 2011 stonden deze ook in de top 10 en dan hebben we nog alle Daans en Emmas buiten de populaire tijd. Want nu lopen er in Nederland in totaal 16726 Emmas en 19669 Daans rond, wat de kans erg groot maakt dat er op scholen, verenigingen, vrienden- en familiekring een naamgenoot is die je tegenkomt.

18. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    De kans dat je iemand tegenkomt met dezelfde naam is er altijd, maar bij sommige namen is die kans wel groot. Ons zoontje heeft een naam die in de jaren 70 heel populair was, maar nu bijna niet meer voorkomt. Ik krijg dus op zich vaak de reactie: goh wat leuk, mijn zoon heet ook zo. Maar dan gaat het om iemand die nu 40 is. Dat vind ik eigenlijk wel weer humor. Ik zou het vervelend vinden om straks 3 klasgenootjes met dezelfde naam te hebben.
    Ik heb dat namelijk wel altijd gehad, vanaf een jaar of 12 had ik altijd bij sport, werk of klas nog een Femke en dat vond ik op een gegeven moment wel vervelend.

Tegelijkertijd is het erg lastig om echt origineel te zijn. In zoverre, echt originele namen hebben ook nogal wat risico's (als voorbeeld het topic over Jizz). Het is ook helemaal niet erg om meer mensen te kennen met dezelfde naam, maar ik vind ongeveer 100 kinderen in 1 jaar met dezelfde naam wel genoeg. (Daarmee bedoel ik niet dat de ambtenaren zouden moeten stoppen met inschrijven, maar dat is voor ons wel een beetje het afkappunt.) Het bouwt namelijk wel gewoon op. Zoals hierboven al beschreven.

19. Sjalleke

Sjalleke Fanatiek lid

21 okt 2005
    2.159
    408
    83
    Wij wonen in een wijk waar heel veel buitenlanders wonen en naar school gaan, en onze dochter heet Nikki ook niet meteen een nummer 1 naam maar wat schetst onze verbazing: met een Nikki in de klas!!

20. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    voor mij is het één reden om er niet aan te beginnen. Een andere, hierboven al genoemd, is dat de kans groot is dat je associaties krijgt met andere mensen met dezelfde naam. Soms positieve, vaak minder positieve. Een derde reden is dat je heel erg snel geassocieerd wordt met een generatie. Dat vind ik ook niet zo leuk. In mijn tijd waren er veel jeroenen, saskia's, martijnen en dat soort werk. Je kunt aan hun namen raden hoe oud ze zijn, en dat heeft niet altijd voordelen. Een vierde reden is dat je niet moet kijken naar de afmetingen van de klas in deze wereld van social media, maar naar het totaal aan namen in een bepaald taalgebied. Het kan wel zijn dat er maar een Daan in de klas zit, maar op een facebook zullen dat er al meer zijn, en mensen worden daar minder uniek door. Een vijfde reden is dat ik zelf een opvallende achternaam en voornaam heb, waardoor mensen mijn naam niet gemakkelijk vergeten. Maar de naam van mijn vriend, en dus straks mijn dochter, is behoorlijk eenvoudig. Zeg maar gerust, saai. Om daar dan ook nog een standaardvoornaam bij te bedenken, waarvan er in hetzelfde jaar nog vijf geboren worden, lijkt me mijn kind geen voorsprong geven.

Deel Deze Pagina