Ik vind dat er een groot verschil zit tussen boers en aso. Boers hoeft niet persee negatief te zijn. Maar aso is wel negatief. Ik heb ook bewust geen meningen van hier gevraagd. De meest normale namen worden hier bestempeld als aso, ordi en weet ik het wat.
Inderdaad. Engelstalige namen zijn aso, net als Spaanse en Italiaanse, korte Nederlandstalige namen boers, lange Nederlandstalige namen zijn kak, Duitse namen kunnen helemaal niet, Arabische ook niet, waarom zou je uberhaupt aan een Duitse of Arabische naam denken? Bij Russische namen wordt je kind dronken geboren, bij Amerikaanse namen krijg je een dom kind... Haha, ik kan nog wel even doorgaan hoor. En een naam is zo mooi als de persoon die hem krijgt. Of het nu een Emma of een Destiny wordt, een Lucas of een Keano, de persoon wordt er niet anders om
Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat mensen zich zo gekwetst voelen als ze een negatieve mening horen op een naam als ze zelf vragen om meningen over de naam in kwestie. Kijk als je een naam al gekozen hebt, dan is het lullig als al je kraamvisite gaat zeggen "allemensen heb je díe naam gekozen? Wat ontiegelijk pauperig." Maar dat doet natuurlijk niemand, want jij vraagt helemaal niet wat ze van je naam vinden. Maar als jij een topic opent op een namenforum waarbij je zegt 'dit vind ik een leuke naam, wat vinden jullie?' Tja, dan kun je verwachten dat een deel van de mensen negatief gaat zijn. Gemiddeld genomen zal een derde van de mensen van standaard populaire middenklassenamen houden, een derde van kak en klassiek, en een derde van modegevoelige 'speciale' namen. Dan kun je op je klompen aanvoelen dat als jij vraagt 'wat vinden jullie van de naam Keet?' Dat dan het deel wat zelf van namen als Jaelynn en Vayen houdt, Keet een saaie ouwelullennaam vindt met rare associaties. Terwijl als jij vraagt 'Wat vinden jullie van de naam Jaelynn', dat de Keet-liefhebbers gaan zeggen 'ja beetje paupernaam'. Oftewel, waarom het je dan aantrekken? Je wilde zelf reacties hebben én je weet al dat bijna alle namen evenveel fans hebben als haters. Alleen namen als Emma en Eva enzo hebben volgens mij (in ieder geval op dit forum) in veel groepen in ieder geval geen negatieve bijsmaak. Dus als je het heeeel safe speelt kun je op vooral positieve reacties rekenen. Maar anders weet je dat in ieder geval een derde van de reacties negatief gaat zijn. Daarnaast is er gewoon bij heel veel namen wel duidelijk aan te tonen dat ze vooral gebruikt worden bij rijke mensen, of bij hoogopgeleide mensen, of juist bij lageropgeleide mensen, of middenklasse. Dat is geen waardeoordeel maar wél een associatie. Als mensen vragen 'waar denk je aan bij deze naam' dan is het wel zo eerlijk dat je dan ook zegt 'aan rijke kakkers' of 'aan de flat waar ik woonde als student'. Anders moet je daar ook niet om vragen.
Nee, ik trek mij daar dus helemaal niets van aan. Onze kinderen hebben Engelse namen omdat mijn man Engelstalig is, ondanks dat hij een Nederlandse achternaam heeft. Wij zijn hoog opgeleid, wonen in een mooie buurt en de jongens lopen zowel in vingino, goedkopere merken en gaastra rond. De oudste heeft een y naam die als tokkie wordt gezien, de jongste heeft weer een hockeynaam Wij kiezen de naam die wij mooi vinden. Net zoals ik kleding kies die ik mooi vind, soms stoer, soms kak, soms casual. Doe wat jij wil!
Namen zijn zo persoonlijk, maar een naam waarvan ik denk hoeeee heet je kind? Dat vind ik dan wel weer zielig, maar als die ouders blij met een naam zijn, so what??
Ik vraag alleen naar meningen op dit forum als ik enorm twijfel tussen bepaalde namen. Dan ben ik benieuwd voor welke naam de meesten zouden gaan en dan neem ik die reacties ook wel mee in mijn besluit. Onze eerste heet Emma en het maakte me niks uit dat die naam op 1 stond in de top 10. Wij vinden de naam mooi en dat vind ik het belangrijkste, populariteit doet me niks. Nu hebben we een naam waar ik wel eens negatieve reacties over heb gelezen, maar geen reacties als aso of boers. Maar goed...voor ons is dit dé naam, dus ik ga hier niet vragen wat anderen van die naam vinden.
Meningen hier op het forum hecht ik weinig waarde aan maar de naam die wij onze zoon hebben gegeven is tijdens de zwangerschap wel is ter sprake gekomen (mijn broertje had een hele waslijst met namen voor een jongen en een meisje omdat hij het perse wilde weten) toen de jongensnaam viel die wij nu aan onze zoon willen geven zei mn stiefmoeder dat ze het net een hondennaam vindt. dat steekt toch wel een beetje maar dit is de enige jongensnaam die mijn man en ik beide mooi vinden en ook bij ons past. dus we gaan het alsnog wel geven maar jammer blijft het wel, al zal ze het waarschijnlijk niet eens meer weten dat ze dat heeft gezegd. en heel veel honden krijgen nu ineens mensennamen dus ja.. Ik vind het belangrijk dat jij en je partner de naam mooi vinden en dat het past bij jullie als gezin. het is jammer als andere de naam niet mooi vinden maar dat hou je toch wel. niet iedereen kan de zelfde namen mooi vinden anders was er wel heel weinig variatie xD.
Ik heb wel een aantal keer om andermans mening gevraagd. Dit omdat ik benieuwd was hoe anderen de naam zien. Ookal stonden er soms onbeschofte reacties/meningen tussen... Wij hebben de naam toch gekozen. En bij een volgende zwangerschap hebben we nog steeds een Jongens- en meisjesnaam (waar ik meningen over vroeg) in ons hoofd.
Daarom vraag ik niet eens naar een mening... alles mag iedereen weten. Dat k zwanger ben jongen of meisje maar de naam houden we heilig voor ons zelf tot hij of zij geboren is. Wat anderen er van vinden boeit me namelijk helemaal niks.
Mijn oudste dochter heeft een amerikaans/engelse naam. De kinderen die ik nu met mijn man heb en krijg hebben bijbelse/hebreeuwse namen. Vraag mij dingen over hollandse namen... tsjah... niet mijn ding... maar zoals ik al zeg niet MIJN ding... maar misschien wel jouw ding.
van andere mensen als ik forum ofzo nee.... daar trek ik mij niets van aan, maar wij hadden voor onze eerste 2 namen, zeg maar even klaas en kees, uiteindelijk met 25 weken toch voor kees gekozen omdat dit voor ons gevoel beter paste, na de bevalling zei manlief wel dat we eigenlijk aan klaas zaten te denken, toen we zwanger waren van de tweede zeiden ze "als het maar niet klaas word hoor wat een verschrikkelijke naam"het was een meisje, bij de derde precies het zelfde en ook dat werd een meisje, toen ze bij de vierde hoorden dat we een jongen kregen zeiden "als je nu aub maar geen klaas gaat doen want die naam is echt heel leijk " manlief wou wel graag die naam maar het zat mij niet lekker, uiteindelijk vroeg mijn moeder hoe hij dan wel ging heten, ze hebben met hun twee de hele tijd een beetje lopen vissen, maar ik heb eerlijk gezegd dat de naam die we nu hebben in diezelfde catogorie valt als de naam klaas en dat ik die naam niet ga vertellen omdat ik weet zij hem niet mooi vind en ik mij niet wens om te laten praten door hun want ik weet dat als hun blijven zeggen hoe lelijk de naam is ik toch ga zoeken naar een andere naam, en die naam wou ik gewoon geven. overigens is het geen hele aparte naam hoor, alle kinderen hebben wel namen die niet veel voor komen maar allemaal gewoon nederlands uit te spreken, geen rare letters of trema's die er niet horen alleen lag het niet in haar straatje.
Wat is een 'onbeschofte mening'? Tenminste, als het gaat om gevraagde meningen dan he. Een ongevraagde mening zou wel sneller onbeschoft kunnen zijn.
Mja, als iemand dan zegt 'ik vind het echt oerlelijk, wat een domme aso-naam, echt iets voor een ordinaire tokkie' dan vind ik dat wel onbeschoft, ook al werd er om een mening gevraagd. Gewoon een 'niet mijn smaak, klinkt mij te boers/hollands/engels' ofzo vind ik niet onbeschoft.
Hier niet om meningen gevraagd bij de namen. Ik vind het hier wel leuk meningen te geven, maar zal nooit onbeschofte meningen geven; uiteindelijk moeten de ouders kiezen.
Ik zou me door 1 of een paar meningen niet laten beinvloeden. Maar als er 300 reacties komen dat het een lelijke naam is zou ik toch wel even gaan twijfelen en waarschijnlijk iets anders kiezen.
Ik vind het onbeschoft als je een mening over een naam vraagt en dat er bepaalde mensen zijn die denken dat ze alles maar mogen en kunnen zeggen. Als voorbeeld de naam Jaxon.... Een voorbeeld reactie: Ik snap de hele hype van verkeerde gespelde namen niet. Het lijkt nu wel alsof de ouders analfabeet zijn. Of die naam vind ik bijzonder dom/lelijk. Ik vind dit persoonlijk geen nette mening. De eerste opmerking zou ook nooit in je gezicht gezegd worden in het normale leven. Waarom hier dan wel zo bot?
Waarom zou dat niet in je gezicht gezegd worden? Als iemand mij op de man af zou vragen wat ik van de naam Jaxon vindt, dan zou ik best kunnen zeggen dat ik geen snars begrijp van het willen knutselen qua spelling en dan vooral met x-en, dj-en en y-en. Dat ik het inderdaad vind staan alsof die ouders niet weten hoe de naam hoort. En dat ik bij dit type namen een negatieve connotatie heb, in de zin van lager opgeleid en sociaal zwak. 'Nette mening' vind ik zoiets geks.. "Je mag vinden wat je wil, maar het moet wel in mijn straatje passen" Als je om een mening vraagt, dan kan en mag de ander inderdaad alles zeggen. En jij mag je vervolgens er niks van aantrekken. Prima toch?