Hypnobirthing iemand ervaring?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Maantje80, 17 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Ik wil me graag verdiepen in hypnobirthing.
    Heeft iemand hier ervaring mee?
    Helaas past een cursus niet in mijn budget, maar misschien is het mogelijk dit op eigen houtje d.m.v. cursusmateriaal te doen?
    Heeft iemand daar ervaring mee?
    Alvast dank.

2. Ik heb via Spotify een hypnobirthing meditatie gedaan een paar keer. Lekker ontspannend. En ook een erg ontspannen bevalling gehad.

3. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.274
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik lees mee, wil mij hier ook in verdiepen.

4. Mags

Mags Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.198
    0
    0
    Nog gen bevalervarig met hypnobrthing, maar ik wil het wl gaan proberen. Ook zondr de cursus. Ik heb gewoon ht boek 'hypnobirthing the mongan method' gehaald, gelezen, en ik doe elke avond braaf de ademhalings en ontspaninsoefeningen. Er zit ook een cd bij en af en toe als ik een momentje tijd heb dan luister ik die.

Dus ik kan je niet vertellen of het werkt (hoop het wel!) maar de oefeningen vind ik in ieder geval alvast erg prettig.

5. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Mags, is dat engelstalig of nederlandstalig?
    Welk boek heb jij precies, er zijn er meerdere van?
    Alvast dank voor je reactie.

6. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
  7. Mags

Mags Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.198
    0
    0
  8. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Dank je Mags.

Ik twijfel nu tussen de 2, de gene die jij aanbeveelt en de Nederlandstalige welke ik heb gevonden. Mijn Engels is op zich goed, maar met medische termen lijkt het me niet prettig er steeds een woordenboek bij te moeten pakken, of valt dat mee?

9. m676

m676 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.381
    0
    36
    Ik twijfel of ik de cursus wil volgen; verzekeraar vergoedt veel.
    Maar ik zou het liever alleen doen ipv met partner. Ik hou niet zo van het samen zwanger zijn, samen alles beleven enz. Weten jullie of dat kan, alleen?
    Of heb ik echt genoeg aan het boek? En idd, welke dan, de nl of en versie.

10. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik heb het boek (de engelse versie van Marie Mongan) 3 jaar geleden gelezen en een geweldige badbevalling gehad in het ziekenhuis! Bij de eerste 2 hele nare ziekenhuisbevallingen gehad met allerlei ingrepen, dat wilde ik niet meer. Dus ik heb Mongan gelezen en het boek vrije geboorte en ging er dit keer heel anders in, vol vertrouwen in mijn lijf, dat ik het kan en dat de baby het kan. Ik had een medische indicatie dus moest in het zkh bevallen (nou ja, moest, ik had net zo makkelijk thuis kunnen bevallen en ga dat een volgende keer ook zeker doen!) maar was bang voor allerlei ingrepen. Dus met eigen vk gegaan, en in bad gegaan. Deed wel zeer hoor, maar het was te handelen en na 1,5 x persen (1,5 keer omdat hij er met de tweede perswee gelijk al uitkwam, dus het was niet eens 1,5 x) kwam mijn 9 ponder eruit. Precies zoals ik het me had voorgesteld! Ik had gevisualiseerd dat de bevalling 6 uur zou duren, ik 2 x wilde persen (ik haat persen haha) in bad voor de ontspanning en het gewichtloos zijn. Oh ja en ik had bedacht dat ik niet ging scheuren ;) in bad gaan helpt daar tegen. Dat 9 pond had ik niet zo gevisualiseerd haha, maar het ging makkelijk, had maar 3 kleine hechtingen, niet gescheurd maar waren wat schaafwondjes omdat hij zo'n reus was. Ik kan het iedereen aanraden en heb geen cursus oid gevolgd, echt alleen de boeken en veel op internet gelezen van andere vrouwen. Ik kijk trots terug op een geweldige bevalling! :)

11. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Ik ga vandaag bestellen, maar twijfel nog steeds..
    Zit er veel luistermateriaal bij de Engelse versie?

12. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Ik heb besloten de engelstalige versie te bestellen.

De verschillen die ik vond:

De nederlandstaligestem klinkt heel zweverig, en bij de engelstalige over het algemeen veel positieve reacties, meer dan bij de Nederlandse.
    Ik heb hem via aveta besteld, daar is het goedkoper dan via bol. Ben benieuwd.

13. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik heb hypnobaby's gedaan. Zelfstandig steeds de CD's geluisterd. (trouw elke dag) Ik weet niet of het daardoor kwam, maar ik had niet eens echt door dat ik aan het bevallen was (merkte wel dat het rommelde) tot ik al heel ver was. Toen ik het echt door had was het al vlug tijd om te gaan persen.

Ik ga er nu ook langzaamaan weer mee aan de slag.

14. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Haha, ik heb ook hypnobirthing gedaan maar heb wel vals gespeeld.

Ik heb het Engelstalig boek aangeschaft en dit is tot op de avond van de bevalling in de kast blijven liggen.
    Tijdens de weeen bedacht ik mij dat ik dat boek en de cd had en heb de cd opgezet. Ik vond dit heel prettig omdat je, je kon focussen op een simpele stem.

Qua puffen en ademhaling heb ik gewoon gedaan wat voor mij goed voelde. Diep inademen en rustig uitblazen.

Bevalling is geweldig gegaan!

15. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Ik heb het boek via aveta besteld, meteen de volgende dag in huis, ideaal en goedkoper dan via bol.
    Helaas kreeg ik geen reactie op een mailtje, maar met verzenden zijn ze dus wel snel.

Ik ben nu het boek aan het lezen. Ik moet zeggen dat ondanks mijn niveau Engels Havo toch hier en daar tegenvalt als je echt elk woord nauwkeurig wilt begrijpen en niet alleen grovere lijnen. Ik pak er dus af en toe wel woordenboek bij. Over het algemeen is het wel goed te doen.
    Tot nu toe vind ik het heel interessant hoewel ik nog wel wat sceptisch ben.

16. Pais

Pais Lid

15 sep 2012
    85
    11
    8
    Gelderland.
    Ik twijfelde ook, ik heb dezelfde vraag gesteld.. staat hier vast nog ergens een paar pagina's verderop.. Uiteindelijk heb ik samen met mijn man besloten om niet naar de cursus te gaan.. Ik ben zwanger van ons tweede kindje, tijdens mijn 1ste zwangerschap ben ik heel erg angstig geweest, verschillende gesprekken gevoerd van alles aan informatie verzameld.. yoga geweest, gym geweest.. bijeenkomsten bezocht etc.. Achteraf werd het een geplande keizersnede en dat is mij ontzettend mee gevallen! Nu hoop ik toch stiekem om via de normale weg te bevallen, al vind ik het wel weer best eng.. Dus werd mij de de verloskundige hypnobirthing aangeraden.. Maar ik twijfelde ook.. met meerdere redenen, oppas dochtertje, kosten cursus, manlief zag t niet zitten.. Afstand naar de cursus etc... Ik heb dus besloten om het ook zelf te doen met het boek.. Ik heb het boek hypnobirthing the mongan method via Marktpl van iemand overgenomen. . Maar ik moet zeggen dat ik het lezen in het Engels lastig vind.. komt minder doordringend op mij over.. Ik heb daarna via Wij een leuke mail gehad met het boek Mindful zwanger.. en die heb ik besteld, prachtig boek! Overigens zijn beide boeken met een cd die wil ik beide gaan gebruiken.. Ben er nog niet mee begonnen, nog niet aan toegekomen. . Maar ben nu 21wk dus heb nog even de tijd... Ze zeggen wel hoe eerder je begint hoe beter..
    Succes met je keuze, en geniet van je zwangerschap!

17. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Dank voor je reactie Pais,
    Het engelse boek valt mij ook tegen (nu op de helft).
    Wat houdt het boek mindfull bevallen precies in? Is het een beetje vergelijkbaar?

Deel Deze Pagina