Ik ben nu net voor de tweede keer zwanger en ik ben benieuwd hoe anderen die voor de tweede (of derde, vierde, etc.) keer zwanger zijn hun zwangerschap nu ervaren. Een heel groot verschil voor mij is dat er al een rondloopt/-kruipt die aandacht nodig heeft. Daardoor kan ik niet als ik moe uit mijn werk kom met mijn benen omhoog even neerploffen. En ook door de dag heen zorgt het natuurlijk voor de nodige reuring. Lichamelijk voelt het tot nog toe nog niet veel anders, maar ik ben ook pas net onderweg. Geestelijk is het wel heel anders. De eerste keer wilde ik echt meteen alles lezen wat los en vast zat over zwangerschap en die "informatiegeilheid" (lees Kluun) heb ik nu helemaal niet. Ik moet af en toe echt even bewust nadenken of iets opzoeken, bijvoorbeeld wat ik ook alweer niet mag eten.
Phoe, hoe anders wil je het hebben Bij de eerste ben ik 22 weken zwak, ziek en misselijk geweest, en heel erg moe. Verder wel een goede zwangerschap gehad. Nu ben ik 13 weken zwanger, helemaal niet moe, helemaal niet misselijk. Het is dat we prachtige echo's hebben, anders had ik niet eens geloofd dat ik zwanger ben haha. Ik heb dus nog energie over voor mn bijna-peuter. Moet zeggen, dat als de zwangerschappen omgedraaid waren (dus eerst de tweede en daarna de eerste) het een stuk lastiger was geweest. Het zegt natuurlijk niks over de volgende maanden van deze zwangerschap, maar ik voel me zooo goed! Mentaal is het inderdaad wel heel anders, ik ben er een stuk minder mee bezig, lees helemaal geen boeken over zwangerschap en de tijd lijkt daardoor een stuk sneller te gaan.
Voelt nu heel anders ! Bij Mia zat m,n pacenta aan de voorkant waardoor ik heel weinig bewegingen voelde . Nu zit hij aan de achterkant en voel ik bijna heel de dag beweging. Ik ben nu bijna niet misselijk geweest en bij Mia wel. Heb nu last van maagzuur en bij Mia niet. Bij Mia had ik ook dat ik alles wilde weten , lezen en opzoeken (plaatjes , filmpjes kijken enzv.) . Nu is dat zoveel minder ! En inderdaad het HUGE verschil dat je met een 2e zwangerschap niet meer kunt gaan ligen wanneer je wilt omdat er nog 1 rond hobbelt.... Phoe ik heb met Mia zo heerlijk ligen luieren en uitslapen , mis ik nu wel hihi . En Mia tillen is zo veel zwaarder, eigelijk is het lichamelijk 3 x zo vermoeiend als de eerste keer.
Sunnybaby, wat jij schrijft over die inforatiegeilheid, herken ik heel erg. Ik ben snel na de eerste zwanger van de tweede (ze schelen straks als het goed is 13,5 maand). Omdat ons zoontje natuurlijk nog veel aandacht vraagt, is het een stuk zwaarder. Wat jij zegt: er zijn maar weinig moment dat je echt even kunt neerploffen. We hebben het geluk dat hij elke avond rond 19h gaat slapen, dus de avonden zijn om bij te komen. Gelukkig voel ik me eigenlijk heel goed, behalve de niet-aflatende vermoeidheid en af en toe wat last van de rug door het tillen van mijn zoontje gaat het gewoon goed. Omdat alles nog zo vers in mijn geheugen ligt komt me veel heel bekend voor en daardoor hoef ik minder info op te zuigen, haha. Ik probeer wel elke dag bewust even tijd vrij te maken voor het brusje, bijvoorbeeld als ik in bad lig of naar bed ga. En nu ik hem/haar flink voel bewegen word ik er ook vaker aan herinnerd. Een voorspoedige zwangerschap gewenst!
Aaah @DaphneenEstelle, wat lief. Kan me voorstellen da tje dan helemaal smelt. Daar is mijn kleintje echt nog te klein voor, ben wel benieuwd wanneer hij wat gaat merken en wat hij dan meekrijgt.
Bij de eerste voelde ik me top, bij de tweede was ik in het begin heel misselijk. Ik vind deze zwangerschap echt een stuk pittiger, ik heb bekkenklachten en ben nogal snel uitgeput. Ik merk gewoon dat zo'n ondernemende dreumes behoorlijk wat energie kost. Maar, ik ben ook veel relaxter met een hoop dingen, dan maar niet alles picobello schoon, en niet uitgebreid eten etc. Ik vind deze zwangerschap trouwens ook een heel stuk sneller gaan, simpelweg omdat ik er niet 24/7 mee bezig ben zoals bij de eerste. Ik zie wel een beetje op hoor, tegen weer die babytijd, met slapeloze nachten, vaak voeden, etc. Maar ik denk dat het geweldig is om te zien hoe de oudste reageert!
bij mijn 1e echt ene goeie zw schap gehad wel veel overgegeven maar voorderrest een prima zw schap en snelle bevalling nu bij de 2e een veeeel grotere buik...heel vermoeiend..ook erg ziek geweest..en vette nesteldrang ben het ook zo zo zat allemaal
bij mij was de 2e heel anders dan de eerste.. qua zwangerschap zelf viel het wel mee, hoewel ik bij de 2e zware bi heb gehad en bij de eerste niet... maar wat betreft het voelen enzo was wel het zelfde. maar de ervaring van de zwangerschap was heeel anders. de eerste was heel intens, en de tweede een stuk minder idd omdat er al 1 rond liep die aandacht vroeg. na een aantal maanden voelde ik me ook echt wel eens schuldig dat ik er een stuk minder mee bezig was als bij de eerste. 1 tip ga je niet schuldig voelen als je dit ook hebt, want dat maakt de zwangerschap niet echt leuk
Wat lichamelijke klachten betreft komt het wel redelijk overeen met de eerste zwangerschap, al was ik nu nog een stuk misselijker. Verder ben ik iets minder onzeker, heb ik het veel drukker omdat ik nu kinderen heb rondlopen dus ben ik toch iets minder met m'n zwangerschap bezig dan de vorige keer. Ik weet wel dat ik er nu meer van geniet
haaaii iedereen ervaart het anders natuurlijk maar ik ben dus ook voor de tweede keer zwanger. ons zoontje was nog net geen 1 jaar toen ik erachter kwam. maar het bevalt goed hoor. maar dat komt dan ook omdat ik heel weinig ziek ben geweest en nergens last van heb. tot nu toe bevalt het me prima en kijk ik er echt naar uit totdat zijn zusje is geboren. enigste dat af en toe zwaar is, is het optillen van mijn zoontje. ben echt heel erg blij dat het zo goed bevalt want ik was wel bang geweest dat ik het absoluut niet zou trekken en dat ik me de hele zwangerschap er maar doorheen moest sleuren. geniet van je zwangerschap meid en ik hoop dat jij het ook zo mag ervaren als ik dat doe.
Tja, aan de ene kant voelt alles heel bekend, aan de andere kant toch anders. Qua misselijkheid en energie is het hetzelfde als bij Sid, alleen heb ik nu wel eerder last van m'n heupen en harde buiken. Ik denk ook vooral doordat je met een kleine die al rondrent (en nog eens een enorme boef is ook!) toch niet altijd je nodige rust kan nemen. Als ik niet voor 22.00 in bed lig kom ik echt slaap te kort doordat je 's ochtends er vroeg uit moet. Ook ligt nu de placenta voor en voel ik madam dus minder maar heb het idee dat ze sowieso echt een rustigere baby is. Gevoelsmatig vind ik deze zwangerschap wel een stuk 'echter', bij Sid kon ik me nog moeilijk voorstellen hoe het was om een baby te krijgen, het was zo onwerkelijk. En nu ik dat al heb meegemaakt kan ik me ook beter voorstellen dat we er straks twee hebben! Ik heb nu veel vroeger in de zwangerschap al kleertjes en dergelijke gehaald en weet ook al precies wat we straks nodig hebben. Dat geeft veel meer rust in m'n hoofd dan toen. Nog een voordeeltje van deze zwangerschap, hij gaat echt veel sneller! Bij Sid telde ik zo ongeveer elke dag die voorbij ging en nu moet ik af en toe echt nadenken over welke week ik ook alweer in zit. En meestal is dat al verder dan ik in m'n hoofd heb. Al met al vind ik deze zwangerschap makkelijker/meer ontspannen dan toen. Ik kan niet wachten tot ons moppie er is!
1e zwangerschap - nooit misselijk geweest - kunnen gaan liggen wanneer ik wil - het fijn vinden dat het 9 mnd duurt ivm eraan wennen 2e zwangerschap - 16 weken kotsmisselijk en beroerd - altijd rekening houden met zoontje, dus niet even een film in bed kunnen gaan kijken oid - ontzettend ongeduldig, kan niet wachten tot het februari is
nou bij mij is deze keer heel anders dan de eerste keer, de eerste keer had ik een buiten een spit in mijn rug nergens last van ruim 41 weken, alleen 1 keer overgegeven in het begin. ideaal dus,, deze keer pfff,, pijnlijke borsten, misselijk in de auto :S ,, last van mijn buik,, ontzettend moe en zo kan ik nog wel even doorgaan!!! dus kortom heel anders,, al hoop ik wel dat het zal afnemen naar mate ik verder op weg ben liefs
Hier toch ook wel 2 verschillende zwangerschappen. Bij de 1ste helemaal niet misselijk, wel moe in het begin... Nu bij deze zwangerschap ben ik de 1ste 15 weken echt zo misselijk geweest.... Mijn buik is ook al veeeel dikker als toen bij de 1ste zwangerschap... Ik merk ook wel dat ik er minder mee bezig ben nu, dan de 1ste keer , omdat er al eentje rondloopt...en daar heel veel tijd inkruipt... Wel leuk is dat Rune ook kusjes geeft op mijn buik, ik probeer hem er toch ook bij te betrekken ook al beseft hij het volgens mij nog niet helemaal, hij is ook maar net 2 geworden...
hier ook een compleet andere zwschap de tweede keer. - voel de baby veel en veel beter aangezien placenta nu achter zit ipv voor - 1ste 16 weken veel misselijk geweest, bij eerste maar een klein beetje misselijk - veel minder bewust met zwschap bezig zijn, vond ik wel jammer, omdat er dus al een tweede rondloopt - niet kunnen rusten wanneer je wil, ben nu op het eind ook echt gesloopt terwijl ik de vorige keer nog druk in de weer was op het eind - kan niet wachten totdat kleine zich aandient!!! x
ook hier totaal anders dan de 1e zwangerschap. 1e zwangerschap.... 16 weken misselijk en overgeven maar wel nog "normaal". 2e zwangerschap.... 16 weken extreem misselijk en tot niks in staat, nu wel nog overgeven smorgens maar kan wel werken. heb nu ook bekkenklachten erbij. Kamertje stond bij de 1e nu al te wachten, nu is het nog een grote puinzooi op de kamer haha. We zijn wat rustiger erin geworden..... daarnaast rent er een kereltje van 3,5 jaar rond en neemt energie weg. het valt me allemaal wat zwaarder en ook dit keer zien mensen nog geen buikje bij me (terwijl hij er wel is maar klein) en dat doet toch emotioneel wel wat hoor... Hou m ijn hart eerlijk gezegd vast voor de slapeloze nachten in het begin, vooral omdat ik sneller moet gaan werken... Maarja alles wordt beloond met een wereldwonder dus komt helemaal in orde en we genieten zoveel we kunnen.
ik ben natuurlijk nog maar kort zwanger dus ik kan er nog niet echt over meepraten. ben iets minder "informatiegeil" maar dat komt ook omdat ik nog heel veel weet. ben wel iets minder panisch met eten. bij de eerste waste ik alle groenten en fruit supergoed en at ik geen dingen die de volgende dag over datum zouden zijn bijvoorbeeld. wel ben ik er voor nod net zo veel mee bezig geweest. dagen tellen en opzoeken wat er nu aan het gebeuren was etc. ik zoek wel steeds op hoe het vruchtje nu groeit. wil er wel genoeg bij stil staan, want dit wordt als het goed is mijn laatste zwangerschap. qua klachten hoop ik dat ik geen ischias krijg zoals bij de eerste. vind het wel een voordeel dat ik nu al parttime werk en bij de eerste natuurlijk nog fulltime dus was het werken wel extra zwaar. ik zie wel op tegen het tillen als ik over de 30 weken ben. en je weet idd wat voor verrijking het is in je leven, maar ik weet ook hoe hels die eerste maanden kunnen zijn veel huilen, al die gebroken nachten. weet het nog als de dag van gister maar het is dus ook allemaal bekend en daarom denk ik wel makkelijker.