mijn man wil graag onze toekomstige spruit naar zijn overleden vader noemen, echter ben ik nogal het type bijgelovig en voelt dat voor mij op de 1 of andere manier niet lekker. Doden moet je laten rusten is altijd mijn gevoel geweest. maar goed ik weet aan de andere kant ook hoe belangrijk de naam voor mijn man is. hoe denken jullie hierover?
Wij gaan onze baby in zijn 2e naam vernoemen naar mijn overleden schoonvader. Misschien is dat een idee voor jullie?
Je moet beiden achter een naam staan, al snap ik je partner wel. Je zou het ook als tweede naam kunnen gebruiken of de naam dusdanig aanpassen dat het nog wel herkenbaar is maar toch anders. Weten jullie al of het een jongetje wordt?
Als eerste naam zou ik het niet snel doen! (Snap helemaal wat je bedoeld) Mijn zoontje heeft 2e en 3e naam van zijn overleden oom en opa. Misschien is dat een idee?
ik vind het ook heel moeilijk. mijn man heeft altijd gezegd dat, vanaf het moment na ons trouwen en samen zijn, dat hij graag als het een jongetje zou worden, hem naar zijn vader zou willen vernoemen. hij is nu net een paar maanden gelden overleden, dus dat maakt het waarschijnlijk wel meer emotioneel. we willen graag 1 naam. (heeft onze dochter ook), misschien idd de naam in een ander jasje.., maar dat wil mijn man liever niet. (dus of het word wel of niet vernoemen) maar de keuze maken blijft lastig
Mijn schoonmoeder is ook overleden en wij hebben onze dochter wel naar haar vernoemd, maar dan verbasterd. In haar roepnaam zie je de naam niet terug. Denk in de trend van: schoonmoeder heet José , dochter heet Josephine, roepnaam Fiene (slechts een voorbeeld hoor). Sommigen zullen het dan geen vernoeming meer vinden, maar voor ons voelt het precies goed zo.
Onze dochter heeft ook als tweede naam de naam van mijn overleden moeder. Ik zou niet snel de naam volledig als eerste naam gebruiken, ze heeft als voornaam een variant van mijn schoonmoeders naam. Ik vind ook dat je doden moet laten rusten, maar dit is in mijn ogen totaal iets anders dan de naam 'van', aan je kind geven.
Ons kindje wordt straks ook vernoemd naar de overleden vader van mijn man. Wij hebben de betekenis van zijn naam op gezocht en daarna gekeken welke namen nog meer die betekenis hebben en daaruit een naam gekozen. Dan heb je, je kindje wel naar zijn vader vernoemd maar valt het misschien niet zo duidelijk op maar weten jullie het wel.
Hier naam van overleden broer als tweede naam. Zou het nooit als roepnaam doen. Ook niet voor bv mn ouders die de naam dan vaak horen en zeggen. Dat ie toch weer confronterend
Als je er niet achter staat, moet je het niet doen en een compromis vinden, zoals een verbastering van de naam, moderne versie van de naam, naam met dezelfde betekenis of iets dergelijks. Zelf deel ik je mening over 'doden met rust laten' in dit geval niet. Ik vind het een eerbetoon aan de overledene en geen vestoring van de rust van de dode. Maar JIJ moet er achter staan, niet ik
ik snap je gedachten, dat zou ik eerst ook zeggen, maar nu ik zwanger ben, kan ik het niet. het is ook erg confronterend.
Als 2e naam, evt met een kleine aanpassing, vind ik dat prima kunnen. Als eerste naam zou ik het nooit doen.