Hallo allemaal, Wij zitten een beetje met een dilemma, We hebben een prachtig huis uit 1900 met een verschrikkelijk lange tuin (ruim 50 meter) Het nadeel van deze tuin is dat hij maar 5 meter breed is, en nog een klein beetje taps toe loopt ook. Halverwege staat er nu een oude schuur die nog plat moet, maar achter die schuur komen we eigenlijk nooit. Nu heeft onze buurman (wij wonen 2 onder 1 kap) zo´n zelfde lap. Hij heeft vanaf het begin aangegeven dat hij ons stuk tuin er graag bij zou willen kopen. Hier zijn we verder eigenlijk nooit mee bezig geweest, maar laatst bedacht ik me dat dit idee zo gek nog niet zou zijn. Als je ons huis nu zou willen kopen, moet je eigenlijk wel tuinfanaat zijn, omdat het onderhoud ontzettend veel tijd vergt. Wij weten dat andere kijkers er hetzelfde over dachten. We hebben nu bedacht dat we de laatste 20 meter, vanaf achter de schuur eigenlijk wel kwijt willen. Ik heb zelf niet het idee dat het veel waardevermindering is, en we houden nog steeds een 30 meter lange tuin over. Daar kun je toch iets moois van maken lijkt mij. Ik heb contact gezocht met een makelaar, en die komt nu a.s. dinsdag langs om te kijken wat het voor de waarde van het huis zal betekenen, en wat de grond waard is. De buurman heeft wel een snel bod geroepen, waar de makelaar bijna stijl van achterover sloeg. Toch is er nog enige twijfel. Vandaar dit topic. Wat zouden jullie doen? Wat is verstandig? en zijn er nog andere stappen die ik moet ondernemen? SOrry voor het lange verhaal!
Ik denk dat jullie het al goed aanpakken omdat er een makelaar komt kijken naar wat er met de waarde van het huis gebeurt. Als hij denkt dat het niet veel in waarde scheelt zou ik het ook verkopen. Je gebruikt het toch niet en je buurman is er blij mee! Al denk ik trouwens dat de waarde van het huis wel omlaag gaat (iets) maar je krijgt van je buurman dus ook een goed bod? dat compenseert dan weer denk ik hoor..30 meter tuin is al heel wat!
Krijgt de buurman dan een l-vormige tuin? Als dit het geval is zou ik het persoonlijk niet doen. Je complete privacy is dan weg namelijk, dit hoeft voor jullie geen probleem te zijn maar dit zou voor toekomstige kopers wel een probleem kunnen zijn. Als je het teveel onderhoud vindt kan je het ook volledig bestraten, of een flink grasveld erin. Met een motormaaier is het maaiwerk dan ook zo gebeurd.
Bedankt voor de reacties meiden. ZOals we het zelf in kunnen schatten is het bod van de buurman 10000 hoger dan dat er aan waarde vanaf zal gaan. Maar idd eerst maar eens wachten op de makelaar. Daarnaast hebben we het huis flink verbouwd (o.a. nieuwe badkamer, extra slaapkamer) van ons eigen spaargeld, dus ik hoop dat de waarde iig niet lager zal liggen dan de hypotheek, en dan ben ik allang blij. De buurman krijgt dan idd een Lvormige tuin. Ik snap alleen niet helemaal wat je bedoelt qua privacy, want ondanks deze grote tuin, wonen we in een woonwijk, en is de tuin dus aan alle kanten sowieso ingesloten door andere tuinen. Natuurlijk komt de buurman dichterbij, maar wij zetten onze nieuwe schuur (die nu achterin staat) dan tegen de achterkant van het perceel. (op de plek van de oude schuur) Deze dekt de breedte ongeveer dus ik denk niet dat je dan nog veel last hebt van de buurman. Eerder minder, omdat hij op dit moment ook op gelijke hoogte in de tuin zit, en dat is dan over.
Ik vind het eigenlijk een goed idee. Het lijkt mij dat je aan een tuin van 50 bij 5 meter niet veel meer hebt dan aan een tuin van 20-30 meter. Alleen, weet je wat je buurman met dat stuk grond wil gaan doen? Blijft het een tuin, of wil hij het gaan bebouwen?? Ik zou het er wel met hem over hebben (en evt in een contract zetten dat hij er geen (hoge) bebouwing op mag zetten..)
Ik zou ff opvragen bij de gemeente/notaris wat de grondprijs momenteel is. Dan kun je zelf ook checken of de buurman een redelijk bod doet.
hoi hoi mijn man en ik hebben vorig jaar een zelfde dilemma gehad bij ons was de situatie zo dat de eigenaar van stuk grond achter ons graag een bouwvergunning wou voor huis te bouwen, maar hij kreeg die niet omdat het stuk grond net iets te klein was de eigenaar is bij ons gekomen met de vraag of wij een stukje van onze grond (helemaal van achter waar we eigenlijk ook nooit kwamen) wouden verkopen wij hebben dit gedaan onder bepaalde voorwaarden - verkocht aan bouwgrondprijs én niet aan landbouwgrond (de grond stond officieel nog aangeschreven als landbouwgrond omdat bouwaanvraag geweigerd was ! maar de prijs is uiteraard verschillend... maar omdat hij die bouwvergunning wel zou krijgen, vonden wij wel dat hij de prijs kon neertellen van bouwgrond) - alle kosten van notaris ten laste van hem - alle kosten voor het uitdoen van haag + nieuwe omheining ten laste van hem veel succes !
Hallo meiden, We zijn het er inderdaad over eens dat we, mits de prijs goed is, het stuk wel willen verkopen. We hebben het er met de buurman over gehad. En in principe wil hij er graag een zwembad neerzetten, of anders gewoon een flinke lap gras voor zijn kinderen om op te spelen. Maar, we gaan er wel naar kijken of we iets op papier kunnen krijgen omtrent de verbouwing. omdat hij er dan geen gebouw op mag zetten, is de prijs ergens tussen de landbouwgrond en de bouwgrond in.(hij zou er op den duur evt. een schuur oid op kunnen zetten. de grondprijs voor landbouwgrond zit hier rond de 25 a 30 eu per m2, en de prijs voor bouwgrond op ong. 250 eu p m2. 150 lijkt mij dan zeer redelijk, maar we zetten natuurlijk wel hoger in. Eerst dinsdag de makelaar maar eens afwachten. De laatste tips neem ik graag over. Deze zullen wij zeker meenemen. groet,
Klinkt allemaal goed. Zelf zou ik aan 20 meter al genoeg hebben. Wij waren voor de aanleg van een tuin van 8 (meter breed) x 16 (meter lang) een bedrag van ruim 13.000,-- kwijt. En dan is mijn vader hovenier (eigen bedrijf) en heeft zijn arbeid niet in rekening gebracht. De materialen tegen inkoopprijs!!!
Ik zou het niet doen, omdat je er nooit meer grond bij kan krijgen. Maar dan ga ik uit van mijn eigen situatie. Als jullie de grond niet gebruiken en er meer last van gemak van hebben en het geld goed kunnen gebruiken, dan doen. Volgens mij zijn jullie er al uit namelijk.
Ik zou zelf nooit een stuk van mijn tuin gaan verkopen. Niet alleen voor de waarde van het huis en de privacy maar ook omdat je door de tuin anders in te delen je m.i je nog genoeg kan doen. Een zwembadje voor de kids een sauna een zonneterras grotere schuur ofzo. Maar volgens mij heb je je keus al gemaakt! succes!
8) tja, het is wel een tuin geworden die een waardevermeerdering is voor het huis. Helemaal af. Hilhout erfafscheidingen, Leisteen tegels, Morrus bomen, hardhouten terrassen en aan de voorkant volledig betegeld met daarop Bankirai bakken. Hekwerk met klimop. Voor en achter kunnen katten/kinderen vrij en vooral veilig rondlopen. Door de tuin lijkt ons huis geen kippenhok