naam van vaders

Discussie in 'Babynamen' gestart door ydNEW84, 21 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ydNEW84

ydNEW84 Actief lid

19 sep 2015
    326
    1
    0
    Hoi dames,

Aan het begin van miijn zwangerschap wist ik al meteen de naam van mijn zoon, dit is niet meer veranderd en noem mijn baby nu al bij zijn naam.

echter is het een traditie in Turkije (mijn man is Turks) Om de naam van je vader door te geven aan je zoon.

Dus dit gaat ook geboren, hij krijgt 2 namen, de eerste naam is de naam van mijn schoonvader en zijn tweede naam is zijn roepnaam.

Nu is het zo, dat mijn broers zich afvragen, waarom ik mijn vaders naam ook niet geef. Op zich denk ik ja waarom niet... maar... mijn zoon draagt de achternaam niet van mijn vader, dus is het niet echt logisch om hem naar mijn vader te vernoemen... daarbij krijgt mijn zoon 2 Turkse namen en dan komt er nog een oerhollandse naam bij....

Ik ben ook bang dat mijn vader zich lullig voelt dat ik zijn naam er niet bij hem.

Mijn man wilt het zeker niet.

wat zouden jullie doen?

2. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Mijn man is ook turks. En wilde de eerste naam van zijn vader. Maar dit vond ik echt geen mooie naam.

Dus we hebben nu zijn roepnaam en dan de naam van zijn vader en dan mijn vader. En die heette Jan dus nederlandser kan het bijna niet. Ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb hij voelde zich erg vereerd 😃

3. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    O en nog iets waarom wil je man het niet? Je kindje is nu eenmaal ook half nl. Hij heeft al 2 turkse namen dus mag er dan ook nog wat bij vanuit jou kant..

4. Loeka123

Loeka123 Lid

31 mei 2015
    54
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hier gewoon Nederlandse afkomst maar wel dochter de twee namen van haar oma's meegegeven.
    Ze heet dus 'roepnaam, naam man's moeder, naam mijn moeder'. Beide oma's waren zo blij en trots toen ze het hoorden.
    Mijn zwager heeft zijn dochter alleen een tweede naam mee gegeven, de naam van de moeder van zijn vrouw. De naam van de moeder van hemzelf werd niet gebruikt dus.
    Ik weet zeker dat dit jammer gevonden is door zijn moeder, maar dat is niet letterlijk zo gezegd. Door de omgeving daarin tegen werd het wel vreemd gevonden dat ze niet naar beide oma's vernoemd was. Ik weet niet de precieze reden. De naam van haar moeder is een Poolse, misschien dat ze dat ook niet mooi vonden in combinatie met een Nederlandse naam?
    Gelukkig krijgen ze binnenkort weer een dochter, hopelijk word zijn moeder dan wel vernoemd.

5. Fides

Fides Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.139
    22
    38
    Raar, dat je man niet wil, dat jouw vader vernoemd wordt. Jouw vader is net zo goed opa van het kind als de vader van je man.

Ik zou hem wel vernoemen en het kindje dus 3 namen geven.

Misschien kun je kijken of er een Turkse variant van de naam van je vader bestaat. Of een Turkse naam kiezen met dezelfde betekenis als de Nederlandse naam van je vader.

Anders gewoon de Nederlandse naam als 3e naam geven; dan heeft je kindje namen uit beide culturen, mooi toch :)

6. Loeka123

Loeka123 Lid

31 mei 2015
    54
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik vind het eigenlijk juist erg mooi als hij zowel Nederlandse als Turkse naam als vernoeming heeft. Jij bent toch zelf ook Nederlandse, en jou kind is dus een combi van Turks en Nederlands. Passend vind ik dat juist!

7. ydNEW84

ydNEW84 Actief lid

19 sep 2015
    326
    1
    0
    ja dat is wel zo, maar mijn man wilde in principe alleen de naam van zijn vader geven, dat ik er een andere bijnaam als roepnaam geef is dan weer een compromis :) en nu wil ik ook nog eens mijn vader zijn naam geven. Een naam die erop lijkt vind ik niets.. ik vind als je wilt vernoemen, doe het dan goed.

Ik had wel zoiets van tegen mijn broers, als jullie een zoon zouden krijgen, zou het logischer zijn om je vaders naam te geven, omdat ze ook dezelfde achternaam dragen.

Ik vind het lastig. Daarbij, de oerhollandse naam van mijn vader is Johannes, maar iedereen noemt hem Joop. Ja Joop vind ik echt bleh, dus zou t Johannes worden, maar mijn vader noemt niemand Johannes.

O wat moeilijk zeg...

8. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik zou ook beide vaders vernoemen. Wij hebben onze zoon ook vernoemd en mijn vader zou serieus beledigd geweest zijn als we wel de naam van mijn schoonvader hadden gebruikt en de zijne niet. Dat is ook geen minuut in me opgekomen. Allebei of niet. Een compromis kan zijn de Turkse variant van je vaders naam gebruiken zoals al eerder gezegd is maar gewoon de Nederlandse versie kan ook. Je zoon is tenslotte net zoveel Nederlands als Turks. Waarom protesteert je man? Je zoon krijgt al een Turkse voornaam, de Turkse naam van je schoonvader en waarschijnlijk ook een Turkse achternaam. Hij mag ook wel wat water bij de wijn doen.

9. Lilian2016

Lilian2016 Actief lid

15 mrt 2016
    137
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn gewoon nl ers maar bij me dochter heb ik d'r vernoemd in de 2-3 naam naar pleegmoeder van me vader en mijn naam (is aparte naam verzonnen door me ouders) de achternaam is van mijn partner!
    Ik vond vernoemen heel normaal
    Maar wel dat ik d'r een stem in had gezien mijn achternaam niet wordt doorgegeven

Mijn zoontje krijgt 2-3 naam van mijn vader. Dus wordt ook vernoemd en achternaam van partner. Zo is het in evenwicht vond ik en me vriend vond t oke!

Of her heel gebruikelijk is in nl weer ik niet maar ik vind een vernoeming belangrijk me ouders zijn belangrijk voor me

10. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
  11. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Nog even een reactie op je laatste bericht. Het maakt toch niet uit dat niemand je vader Johannes noemt? Dat is zijn volledige naam dus die kun je makkelijk gebruiken om te vernoemen. Wij hebben de volledige namen van onze vaders wat veranderd zodat het moderner klinkt maar het is duidelijk naar wie onze zoon vernoemd is. Dus de roepnaam van je zoon is al een compromis? Nou, je man zou aan mij een verkeerde hebben. 😏

12. babyss

babyss Bekend lid

5 feb 2007
    549
    37
    28
    De Turkse variant van Johannes is Yahya, misschien is dat een optie?

En anders gewoon Johan(nes). :)
    Veel Turkse jongensnamen eindigen op -han, dus ik vind Johan als 3e naam achter twee Turkse namen wel heel leuk. :)

13. ydNEW84

ydNEW84 Actief lid

19 sep 2015
    326
    1
    0
    Haha, ja dat is zo. En idd ik zat net te denken, ik ben naar mijn oma vernoemd, zij heet Alida Maria Magdalena, iedereen noemde haar Da en ik heet Maria, wat dus niet eens haar roepnaam was.

Als ik wil vernoemen, wil ik het goed doen, dus geen gepuzzel met namen.

Ik denk toch dat ik het ga doen, anders krijg ik er misschien spijt van.

14. sweetbabygirl

sweetbabygirl Actief lid

12 dec 2013
    262
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat als je het niet doet dat je achteraf spijt krijgt! Wij wilde ons 1e kindje in ieder geval naar mijn man zijn vader vernoemen, die ie overleden. Maar het zou niet eens in me opkomen om m'n eigen vader dan niet te vernoemen. Uiteindelijk werd het een meisje en moesten we wel puzzelen maar het gaat er om dat jullie weten hoe het zit met de vernoemingen toch, je hoeft geen verantwoording af te leggen aan een ander.

15. Logan

Logan Niet meer actief

Als je naar opa vernoemd zou ik beide opa's doen. Nederland en Turks is jullie kindje nu eenmaal allebei, dan mag er qua naam toch ook allebei in zitten?

16. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Mijn man is ook turks maar bij mijn schoonfamilie vernoemt niemand dus zal wel per familie verschillen denk ik.
    Maar ik zou de roepnaam, naam schoonvader en naam eigen vader doen. Het kindje is nu eenmaal ook half nl dus waarom zou het niet kunnen om naar de nl opa te vernoemen? Vind ik wel een beetje lullig naar jou vader toe.
    Wij vernoemen niet dus hebben dat probleem gelukkig niet, allebei de kinderen hebben wel turkse namen die in het nl ook leuk zijn.

17. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Mijn kindje is half Spaans en heeft een Spaanse roepnaam, Scandinavische tweede en Latijnse derde naam.. Kan volgens mij dus prima, misschien even puzzelen met op welke manier het het mooist klinkt en anders de naam een beetje 'verbouwen', andere versie enz.

18. ydNEW84

ydNEW84 Actief lid

19 sep 2015
    326
    1
    0
    ja idd, mijn vader betekend ook veel voor mij, ik heb besloten om toch zijn naam te geven, en dan als derde naam :)

19. Fides

Fides Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.139
    22
    38
    Prima :)

20. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414