Aanstaande dinsdag viert mijn dochter haar partijtje. We blijven thuis gaan cakejes versieren en houten kistjes oppimpen met allerlei plakkertjes en versiersels. Wat is nog meer leuk om de tijd optie vullen. We hebben in huis weinig ruimte en ook hebben we geen tuin. Wie heeft er tips ??
Heel oldschool en simpel maar wij deden vroeger altijd een spelletje met tum tummetjes (die snoepjes) Dan mocht 1 kindje een snoepje aanwijzen terwijl een ander kindje op de gang wacht, en dan mocht het kindje terug komen en snoepjes pakken totdat het aangewezen snoepje gepakt werd. En dan ging iedereen natuurlijk JAAA dat is het snoepje!! We vonden het altijd erg spannend haha
- Cadeautjes zoeken - Film kijken - Koekhappen/uit een bak water appels o.i.d. happen (eventueel met een prijsje) - T-shirts/tassen versieren - Eventueel als het mooi weer is naar een speeltuin of bos als dat dicht in de buurt is (speurtocht? Kastanjes en eikels zoeken en er thuis iets van maken?) Pfff ik wil weer jong zijn..
Winkeltje was hier vroeger een heel groot succes. Verstopten mijn ouders muntjes in huis en die moesten de kinderen zoeken. Dan zat mijn zus achter de kassa en konden de kindjes een kleinigheidje kopen van de muntjes die ze gevonden hadden. Een pen of stuiterbal dat soort dingen. Ook een leuk spel was. Alle kindjes hadden een rol (bijvoorbeeld kapitein of matroos) dan werd er een verhaal voorgelezen met die woorden erin. Elke keer als jouw woord werd genoemd moest je opstaan van je stoel en ajjaj kapitein roepen (sorry weet niet hoe je het schrijft). Weet ook zo niet hoe het heet? Kn je misschien op google vinden. Snoepje pik, koekhappen. Ik ben wel van de ouderwetse spelletjes.
Ja ik zat al te denken aan snoep happen in een bak water. Voor de speeltuin hebben we denk ik te weinig tijd. De kids zijn er van 15.30 tot 18.30
Dit was de planning van ons partijtje: Binnen komen Cakejes versieren en opeten Cadeautjes verstoppen, zoeken,uitpakken, eventueel nog spelen Doorgeef knuffel spel broodje knakworst eten Verstoppertje Stoelendans met speelgoed ipv stoelen popcorn voor thuis maken, jassen aan etc. Liep in de praktijk iets anders. Onze jarige zoon vond de helft van de spellen opeens niet meer leuk haha en de rest ging liever in de tuin spelen. Dus uiteindelijk een plan B verzonnen. Had nog krimpie dimpie sleutelhanger sets boven dus die hebben we gemaakt en daarna een speurtocht gedaan ( man met 3 jongens 3 balletjes in de buurt verstopt en met pijlen de route aangeven, die ben ik met de 3 meisjes gaan zoeken. Daarna andersom )
ik heb ook cakejes versierd en kistjes beplakt. maar het allerleukste vonden ze de stoelendans!! dat was echt een succes!! achteraf zei ik nog tegen een moeder, ik had beter de hele middag de stoelendans kunnen laten doen. ze hadden een lol!
Ja verzin een plan b. Het scheelt denk ik of je jongetjes of meisjes hebt met een feestje, maar wij hadden het programma van 3 uur in 3 kwartier klaar Daarna lekker naar de speeltuin gegaan en daar de rest van de tijd volgemaakt.
Wij hadden vroeger een "muzikaal pak". Er werd een cadeautje ingepakt in een laag of 10 papier met op elk papiertje een opdracht. Iedereen in een kring en het pak werd rondgegeven. Wie het pak had als de muziek stopte, moest een laag papier uitpakken en de opdracht uitvoeren. De laatste had geen opdracht, maar een cadeautje (wat snoep of een heel klein legodoosje ofzo). Je kan het aantal lagen papier uiteraard eventueel aanpassen aan het aantal kinderen, zodat iedereen een beetje aan bod komt. Heel vaak waren het doe-opdrachten die je niet alleen kon, zodanig dat iedereen een beetje moest helpen. Soms werd het ook gekoppeld aan cadeautjes afgeven. Wie het pak vast had, mocht zijn cadeautje aan de jarige afgeven. En die mocht het dan uitpakken. Geen geruzie dus over wie eerst zijn cadeautje mocht geven, wie daarna, ... . Veel hangt natuurlijk van de leeftijd af, maar soms hoef je ook niet persé zelf te entertainen ... Las bijvoorbeeld een uur "vrij spel" in waarbij je al het speelgoed gewoon klaar zet. Of als je een stel filmliefhebbers hebt, zet je een uurtje een leuke kinderfilm op (en serveer je eventueel zelfgemaakte popcorn). Of je zet een cd met leuke kinderliedjes op en je laat iedereen dansen en zingen. Verwittig misschien dan wel best effe de buren .
Snoepjes memorie... Plastic bekertjes op zijn kop op een snoepje zetten. Van elk snoepje twee dezelfde op tafel leggen. Kinderen mogen om beurten twee bekertjes optillen. Snoepjes gewoon even zelfs scheppen in zo'n zak dan kan je er overal twee van pakken. Erg leuk. Stopdans.. Muziek aan en stopt de muziek dan ben je een standbeeld, ga je zitten, ga je liggen, op je buik, op je rug enz. Allerlei variaties mogelijk. Erg leuk! Cadeautjes verstoppen en zoeken. Of wie er zes gooit met dobbelsteen mag zijn cadeautje geven. Koekhappen? Ouderwets maar zoooo leuk!
Ik lees even mee hoor. In januari hebben wij ook ons eerste kinderfeestje van onze dochter. En ik ben absoluut niet zo creatief dat ik bepaalde dingen zo uit mijn mouw schud. En het is ook nog eens in de winter, met mooi weer weet ik wel allerlei dingen te bedenken. Kijk als er sneeuw ligt, dan zal ik het ook wel weten hihi. Kom maar op met jullie ideeën, ik sla ze allemaal op.
Mijn collega hield voor haar dochter een echt prinsessenfeest. Leuk roze kleed op tafel, met gezellige bordjes. Eerst verkleedkleren aandoen, glazen versieren (rand in laagje opgeloste poedersuiker met wat roze versiersels), dan kan je cakejes versieren. Als je daarna de kistjes wil laten versieren kan je misschien zeggen dat het de juwelenkistjes van de prinsessen zijn. Evt daarna een ketting rijgen? Zodat die in de juwelenkistjes meekunnen? Daarna een chique diner (patatjes oid netjes naast elkaar op bord, kinderen hebben al grootste lol om hele tijd zich als een prinses te gedragen, dus netjes patat gaan eten met mes en vork enzo). Die meiden zijn daarna met paard en wagen (van een bekende) naar huis gebracht en trots dat ze waren! Zelf ben ik niet zo crea, maar ik weet wel bij wie ik aan klop voor inspiratie!
Buuf had een knuffel van Angry Birds. Zo'n zwarte bom. Die mochten we lenen. Kindjes staan in een kring ( ouders mogen ook mee doen ) en de knuffel word op muziek doorgegeven. Als de muziek stopt gaat de bom af. Diegene moet gaan zitten met zijn benen recht vooruit. Degene die rechts van diegene staat moet dus over die benen heen stappen om de knuffel door te geven. Op het eind staan er dus nog 2 kinderen waarvan er 1 over heel veel benen heen moet springen om de knuffel door te geven. Zorgde voor grote hilariteit hier.