naam veranderen

Discussie in 'De lounge' gestart door mamazeyad, 10 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Wat een bizare reden zeg! Ben je dan in Nederland geboren?
    Wat heeft iemand zn verblifsstatus met zn achternaam te hebben? Het is niet zo dat je achternaam pas 'erkend' wordt als je een verblijfsstatus hebt.

Maar woont je vader nu nog in Nederland? En heeft hij wel een achternaam? (ken jij die?)
    Als dit allemaal destijds in Nederland zo gegaan is, zou ik beginnen met een klacht dat er een fout gemaakt is bij jouw geboorteaangifte.

2. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

heb ze net gebeld en die vrouw zei dat ik eerst naar de gemeente moet omdat ze bij de gemeente een naam vaststelling kunnen doen omdat ik een namen reeks heb en dat nooit is veranderd en dat ik dan waarschijnlijk gewoon de naam van me moeder kan krijgen. ik hoop echt dat het kan, dus ga van de week even naar de gemeente:) schild een hoop gedoe.

3. adi

adi Niet meer actief

Ik zou het ook in eerste instantie aandragen als een fout. Of de fout destijds door de gemeente of door degene die jou heeft aangegeven is gemaakt, kun jij niet meer weten.
    Misschien handig om ergens op te zoeken wat precies de procedure is bij de geboorteaangifte. Wat moet de ambtenaar vaststellen, en OF een kind ingeschreven MAG worden zonder een achternaam.

Voor mijn gevoel is echt ergens een fout gemaakt. En dat kan veel kosten besparen.

Op het moment dat je straks achternaam van je moeder krijgt, zou ik gewoon al die 'tussennamen' helemaal niet meer gebruiken. Dan heet je Aida [achternaam]. Dat zal je een hoop frustratie besparen :)

4. mamazeyad

dat is niet waar als iemand de nationaliteit niet heeft krijg je ook niet zijn achternaam. is zo gegaan bij mij en ook bij mijn broertje, die later wel een achternaam kreeg toen mijn stiefvader de nederlandse nationaliteit kreeg.

mijn vader ken ik verder niet. dit is de normale proceduren. als je getrouwd bent met iemand die illegaal in het land verblijfd kun je niet zijn achternaam krijgen, wel een namenreeks die later omgezet kan worden naar achternaam als je vader de nationaliteit krijgt. dit heb ik net aan de telefoon begrepen.

sorry had je reactie verkeerd begrepen ik dacht dat je bedoelde dat je het vreemd vond dat ik daar geen 5000 euro voor wilde betalen;)

5. adi

adi Niet meer actief

Huh??
    Er wonen toch enorm veel mensen in Nederland die geen NL nationaliteit hebben. Denk aan alle azielzoekers en buitenlandse werknemers en businessmensen.
    Die mensen krijgen hier ook kinderen. Ik heb nog nooit gehoord dat een kind geen achternaam krijgt omdat de ouder geen NL-nationaliteit heeft?
    Het kind krijgt geen NL-nationaliteit in dat geval, maar dat heeft niks met zijn naam te maken.

Of bedoel jij dat jouw vader helemaal geen nationaliteit had, ook niet van een ander land? (kan dat überhaupt?)

6. mamazeyad

ik weet het ook niet precies maar wat ik heb begrepen is dat mijn moeder kon kiezen om mij haar achternaam te geven of alle namen van mijn vader als voornaam en zodra hij de nationaliteit had kon dit omgezet worden naar achternaam. misschien omdat ik dus wel de nederlandse nationaliteit kreeg maar mijn vader illegaal was?

bij mijn broertje is het precies op dezelfde manier gegaan, die heeft twee jaar geleden toen mijn stiefvader zijn paspoort kreeg zijn achternaam gekregen.

ik ga ook even vragen bij de gemeente als ik daar naar toe ga waarom ze dit zo doen.

Deel Deze Pagina