Mijn man en ik zijn eigenlijk al sinds vroeg in de zwangerschap uit de voornaam van mijn (nog steeds) ongeboren dochter. We kwamen allebei *onafhankelijk van elkaar* met dezelfde naam in ons top10 lijstje, dus dat was makkelijk. Er was een "klein" probleem: de voornaam rijmde met mijn achternaam, dus mijn wens om kinderen mijn achternaam te geven, ging niet door. Dat vond (en vind) ik moeilijk, maar ok, we waren erg blij met de voornaam dus ik moest me er maar bij neerleggen. Snel daarop volgde het vaststellen van de tweede naam... maar er is wel sprake van alliteratie. Goed, kan gebeuren. Laatste lettergreep kwam nog steeds overeen met mijn achternaam, dus nee, die was nog steeds niet mogelijk. Ik wilde eigenlijk nog een derde naam, maar de twee namen die er nu zijn voelen gewoon "af". Heb wel een derde in mijn hoofd, maar dat zou nóg meer alliteratie zijn, plus dat alle drie de namen dan met een K beginnen, wat wellicht als initialen niet zo jofel is. (Hoe zwaar zouden jullie daar aan tillen, KKK als initialen?) Maar nu.... kom ik er met wat googlen achter dat er al een persoon met deze voornaam/achternaam combi bestaat (en nog leeft)! Verschrikkelijk! (voor mij dan, ik heb een absoluut unieke voornaam/achternaam combi, daar ben ik altijd zeer blij mee geweest en heb ervaren dat het erg handig is) We kunnen nu nog over haar naam beslissen, dat haar voornaam sowieso niet uniek is, daar had ik me bij neergelegd. Maar de combinatie voornaam/achternaam vind ik wel heel belangrijk, je draagt die je hele leven bij je (nou ja, wanneer je zoals ik niet de achternaam van je man als hoofdnaam aanneemt). Weegt het zwaarder dan een wat rijmende voor-/achternaam combi? Ja vind ik wel. Probleem is dat mijn man toch wel fijn vindt als ze zijn naam krijgt, in mijn ogen eigenlijk bizar maar ik kom dan ook uit een weeshuis, waar alleen de achternaam van mijn moeder bekend was en niet de vader. Bij de achternaam van mijn man komt ook nog dat we niet zo'n goed contact hebben met zijn biologische vader. Ook mijn man niet, die heeft hem niet eens verteld dat ik zwanger ben. Dat deel van de familie is wat beladen en het verleden van die man zelf erg omstreden, iets waar ik mijn dochter liever niet mee associeer. Moeilijk verhaal, vooral omdat ik (nog) geen namen wil noemen, sorry Wat zouden jullie doen: een goed klinkende voornaam/achternaam combinatie waarbij de achternaam best wel vervelende associatie heeft en de combinatie al voorkomt, of een licht rijmende voornaam/achternaam combinatie die uniek is?
Jeetje, wat een ehh apart probleempje hihi. Ik zou er zelf niet te zwaar aan tillen, aan het uniek zijn in ieder geval niet. Ik vind het belangrijker dat het goed klinkt dan dat het uniek is. Waarom moet het uniek zijn? KKK als voorletters zou ik persoonlijk niet doen, vind het niet mooi en hetgene waar mensen het mee kunnen associëren ook niet. Wat het rijmen betreft weet ik het niet helemaal. Ligt eraan hóe het rijmt. Sommige namen die op de achternaam rijmen vind ik juist erg leuk, anderen (Jos Vos bijvoorbeeld) weer totaal niet. Welke achternaam ze krijgt moeten jullie zelf bepalen. Mijn zoontje heeft de achternaam van mijn vriend en daar baal ik soms een beetje van. We hebben echt een hele slechte band met zijn familie en zij hebben ook weinig interesse in hem. Soms zit het mij dwars dat mijn zoontje wel hun achternaam heeft, hij "hoort" namelijk totaal niet in die familie. Ik wil ook eigenlijk niet de achternaam van mijn vriend hebben (mochten we gaan trouwen) dus soms zit ik eraan te denken of ik zijn achternaam nog kan veranderen? Maar ik weet niet of ik dit durf t.o.v mijn vriend. Enfin, denk dat jullie het hier samen goed over moeten hebben, succes!
De laatste. Ik vind rijmen namelijk helemaal niet storend. En licht dus al helemaal niet. Ik ben nu echt heel benieuwd welke namen et cetera. Maar ik begrijp dat je dat echt niet gaat vertellen,
Jammer dat je in Nederland niet gewoon zowel de achternaam van de vader als van de moeder kan doen. Dat zou het duidelijkste zijn, en klinkt ook lekker. Mijn man is helaas niet van Spaanse afkomst We zouden nog de achternaam van mijn man als 3e voornaam kunnen doen...
Begrijp ik het nu goed en zijn jullie niet getrouwd? Of wel en hebben jullie je eigen achternaam gehouden? Ik kan het namelijk even niet volgen sorry... En waarom dit van belang is: Ik zou de achternaam geven, die jullie mogelijk ooit, allemaal zullen dragen . Dat de naam dan niet uniek is, tja... je naam kan nu wel uniek zijn, maar iemand ziet hem, denkt ' wauw!' en daar gaat je unieke naam... maar oke...
Ik was niet helemaal duidelijk denk ik Wij zijn getrouwd, ik heb mijn eigen naam gehouden. Het unieke zat het ook niet in de voornaam, dat heb ik al lang geleden laten varen. Gewoon een top100 naam gekozen, veelvoorkomend, niet exotisch, saai. Het "probleem" zit hem in de combinatie voor- en achternaam. Als ik mijn eigen voor- en achternaam neem: dat is een unieke combinatie. Niemand op de wereld heeft die. Bijna niemand heeft mijn voornaam, iig niet in Nederland Ik vind dat mijn hele leven al een groot voordeel, maar na reacties van anderen van vandaag ben ik me wel gaan realiseren dat het ook een voordeel kan zijn om *geen* unieke naamcombi te hebben. Ik heb flink zitten overleggen met mijn man en we gaan waarschijnlijk niks veranderen, dus de naam blijft zoals deze was, de niet-unieke combi. In het dagelijks leven zullen we haar waarschijnlijk gewoon een dubbele achternaam geven. Die is dan niet officieel, maar verder kan je hem voor alles gebruiken. Op die manier is iedereen hier gelukkig.
Ik mis een beetje waarom de achternaam van je man negatieve associaties oproept, of heb ik daar overheen gelezen? Verder valt het mij op dat jij het bizar noemt dat je man graag zijn achternaam door wil geven, terwijl jezelf aangeeft het belangrijk te vinden jóuw achternaam door te geven. Persoonlijk zou ik het geen probleem vinden als de voor- achternaam combinatie niet uniek is. Anders wordt het wanneer je zowel een veel voorkomende voor- als achternaam kiest, waarvan er dus tientallen zullen zijn. Voor de initialen KKK zou ik never nooit kiezen. Hier zullen misschien nog niet zóveel mensen erover vallen, maar de wereld wordt natuurlijk steeds kleiner. Wat als jullie dochter straks een internationale functie gaat bekleden of naar de VS emigreert?
Een heel verhaal maar volgens mij moeten jullie gewoon een achternamengesprek hebben Unieke combinatie is echt niet relevant (wat maakt dat nu uit?) en rijmen is ook echt geen probleem. KKK zou ik overigens zelf niet voor kiezen.
Ik denk dat er maar heel weinig namen echt uniek zijn, en als ze dat wel zijn zijn ze vaak zo 'vreemd' dat je iedere dag de boel moet spellen. Of ze komen hier niet voor, maar wel in het buitenland. In NL ben ik nog nooit iemand tegengekomen met mijn naam (voornaam+achternaam combinatie), maar googlen'd heb ik er wel een in Duitsland gevonden. Vind ik totaal oninteressant... Bij mijn vorige werkgever werkten twee collega's met dezelfde voor+achternaam. Dat was wel superonhandig, ze kregen altijd elkaars post, telefoontjes en e-mail. Maar die pech kan je hebben. Het kan je ook later nog gebeuren - hoeveel Jan Smit's lopen er rond in NL die vele jaren ouder zijn dan die jongen uit Volendam? Toch hebben wij bewust gekozen om geen naam te geven die de afgelopen paar jaar in de top 10 hebben gestaan. In mijn klas had je een paar Saskia's en vele Jeroenen, je krijgt dan meteen een nummer mee en dat lijkt me nogal vervelend. Ik denk dat al die Max'en, Lisa's en Sanne's van nu daar later ook nog best wel eens van zullen balen. Waar ik wel op let, is of voorletters / initialen een rare combi maken. KKK vind ik niet zo mooi en bovendien qua betekenis erg negatief. Het is dan bovendien te hopen dat je kind geen stotteraar wordt, want die blijven vaak nogal hangen op die letter... Of een tweede naam rijmt op een achternaam boeit mij persoonlijk niet. Je gebruikt je tweede naam toch bijna nooit. Of 1evoor+achternaam mooi klinken als ze rijmen kun je alleen zelf beoordelen. Jan de Man zou ik niet doen, maar er zijn vast ook combi's die heel goed samengaan. Uiteindelijk: trek je niets aan van zogenaamde regels (voor- en achternaam mogen niet rijmen, alliteratie is lelijk), maar vraag je af of jij je kind een bepaalde naam en combinatie van namen mee wilt geven, voor de rest van zijn/haar leven.