Een jongen.. we krijgen een jongen en laat ik daar nou net niet op gerekend hebben De meisjesnaam hadden we al klaar. Onze eerste dochter heet Anouska en ik vind vooral namen met 'ou' erg mooi. Als het tweede kindje een meisje was geweest zou ze Louana gaan heten. Nu is het dus een jongen en mijn man is absoluut niet van de echte buitenlandse namen (Keano, Jayden, Diego etc). Toch wil ik eigenlijk wel minimaal 2 lettergrepen omdat ik dat mooier vindt bij Anouska. We komen op Youri, en dat vind ik ook wel een mooie en stoere naam wat goed bij onze dochter past. Probleem is de schrijfwijze... Youri zou het meest logisch zijn. Joeri vind ik eigenlijk mooier, maar dan heb ik geen ou en die vind ik juist zo mooi. Dan kent mijn man iemand die heet Jouri en vond het niet eens onaardig tot dat ik op internet eigenlijk niemand met die naam tegenkwam. Wat het nog ingewikkelder maakt is dat mijn eigen naam ook met Y begint. Alleen gebruik je de IE klank, hoe leg ik mijn kinderen uit dat mijn Y een IE is en de Y van Yourie een J klank. Of denk ik dan echt teveel na....? Youri, Joeri, Jouri, Joury help!!
Je denkt teveel na de kinderen snappen vanzelf wel de spraakwijze over de Y=ie Y=J zou me daar niet druk over maken, Doe je dat toch zou ik Joeri doen Maar voorkeur gaat uit naar de Y vorm
Ik vind Youri de mooiste schrijfwijze (of Yuri maar die staat er niet tussen en dan mis je ook de ou) en vind het een heel goede match met Anouska. Uitleg over de spelling zou ik echt niet over vallen... de eerste jaren is een klank gewoon een klank voor ze... en tegen de tijd dat ze gaan schrijven moeten ze nog wel meer leren: c is soms een s en soms een k. Waarom schrijf je hond en niet hont etc...
Dank voor jullie reactie! Yuri zou ik zelf eerder echt met een uu-klank uitspreken dus die valt af. Hoe vaker ik nu Youri lees, hoe meer ik het echt bij Anouska vind passen!
Ik zou ook voor de schrijfwijze Youri kiezen. Bij Youri Mulder, de voetbalanalyticus bij Studio Sport, schrijf je het ook zo.